Var i färd ätt måla om en vindslucka som sitter i söderläge till vind ovan garage. Finns tydligen ingen friskluftsventil ventil in så något sådant skulle behöva montetas.

Nu hade jag tänkt behålla karmen som den är men när jag skrapade bort lös färg så verkar karmen så sprucken att det nog är bäst att bygga en ny.

Frågan är om det finns färdigbygda att köpa eller hur lätt det är att bygga en egen? Har en del spillvirke och diverse träspontar som legat invändigt i golv tidigare.

Kruxet är att karmen har en "klack" där luckan ligger an mot vid stängning. Kanske lättast att fästa ihop två separata träribbor?
 
En vindslucka borde väl inte vara så krånglig att göra?
Så här gjorde jag på vårt stall:
Enkel vindslucka på stallvägg med z-panel, gångjärn och varvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkel lucka av samma z-panel som väggen.
Rejäla gångjärn, sådana här ungefär
Ett metalliskt gångjärn av typen som beskrivs användas för en enkel vindslucka i inlägget.
och en varvel som "lås"
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En vindslucka borde väl inte vara så krånglig att göra?
Så här gjorde jag på vårt stall:
[bild]

Enkel lucka av samma z-panel som väggen.
Rejäla gångjärn, sådana här ungefär
[bild]
och en varvel som "lås"
Vår ser ut såhär, så ska gångjärn på lär det borras i muren och är väl inte helt förtjust i den tanken. :/
 
  • Litet fönster på tegelhusvägg där det behöver installeras gångjärn, användaren är tveksam om borrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kattparet skrev:
Vår ser ut såhär, så ska gångjärn på lär det borras i muren och är väl inte helt förtjust i den tanken.
Nej, då sätter du dit en ny karm i friskt virke och sätter gångjärnen i den.
 
  • Gilla
kattparet och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, då sätter du dit en ny karm i friskt virke och sätter gångjärnen i den.
Nu har jag svårt att avgöra hur de har fäst karmen i muren, eller om den kilats fast, men det sistnämnda kanske är mest lämpligt?
 
K kattparet skrev:
Nu har jag svårt att avgöra hur de har fäst karmen i muren, eller om den kilats fast, men det sistnämnda kanske är mest lämpligt?
Där sitter säkert ett regelverk, som det går att bygga ut från, innanför teglet.
Det är nog inget annat att göra än att plocka fram stegen och klättra upp och kika :)
 
  • Gilla
kattparet och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Där sitter säkert ett regelverk, som det går att bygga ut från, innanför teglet.
Det är nog inget annat att göra än att plocka fram stegen och klättra upp och kika :)
Tycker inte mig se något regelverk öht tyvärr. Kröp in på insidan och letade och tittade, men det är bara karmen, samt murbruk ovantill och mursten nertill och på sidorna. Är som sagt inkilat någon form av tjock papp eller gummiaktigt jox, börjar fundera på om det är den som håller allt på plats. I så fall är det frågan om hur man ska konstruera en ny lucka när regelverk saknas.

Mått på öppningen har jag, och möjligen virke, men osäker på hur man ska bygga den.

Skulle ha tagit kort när jag var upp nyss men glömde telefonen inne :O

Men det enda synliga i träväg jag minns är en typ wellpappskiva några cm från murverket.
 
Nu är inte tegelväggar min grej egentligen, men jag skulle nog försökt så här:
Tillverka en luck-karm och en lucka efter måtten på murverkets öppning.
Borra t.ex. fyra hål i karmen och in i teglet.
Sätt upp med långa skruv/spik, och fyll sedan springan runt om med PU fogskum.
Då tror jag det kommer att hålla bra och sitta stadigt.

(Konstigt att ingen annan här kan ge lite hjälp :thinking: )
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu är inte tegelväggar min grej egentligen, men jag skulle nog försökt så här:
Tillverka en luck-karm och en lucka efter måtten på murverkets öppning.
Borra t.ex. fyra hål i karmen och in i teglet.
Sätt upp med långa skruv/spik, och fyll sedan springan runt om med PU fogskum.
Då tror jag det kommer att hålla bra och sitta stadigt.

(Konstigt att ingen annan här kan ge lite hjälp :thinking: )
Lät som en bra idé. Får se om jag hinner med detta innan vintern. Semestern är slut för min del. (Folk har nog för fullt upp att svara på forumet antar jag)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.