Hej!

Jag funderar på om det går att köpa en billig luft/luft-värmepump och koppla på en värmeväxlare mot acc-tank?

Någon som vet om detta är möjligt?
 
Glöm det direkt! Kommer inte att funka. Det du försöker göra är att uppfinna hjulet när det redan finns! I alla fall så likt det du beskriver som möjligt. Det finns redan utprovade och högeffektiva uteluftpumpar mot vatten system. Typ IVT, Nibe, Stiebel Eltron osv... Visst kanske lite dyrare än du hade tänkt eftersom du funderar i enklare banor men ack så mycket bättre tillförlitlighet, prestanda bla, bla.......

Allt är självklart möjligt dock. Jag tror nog inte du kan använda en redan befintlig luft/luft pump och bygga om utan snarare leta efter en utomhusdel typ luftkonditionering som du kör direkt expansion av köldmediet till exempelvis ett ventilationsaggregat för kyla. Denna kanske du kan "bygga" om med hjälp av 3 vägs växelventil så att du kan köra utedelen som förångare och en plattväxlare som kondensor. Plattisen sätter du inomhus för att slippa dra ut vattensystemet i kylan! Kräver dock att du är certifierad kyltekniker eller kan tänka dig att betala en saftig slant för att få "din" lösning platsbyggd av kyltekniker.

Inte så enkelt va?
(har kylbakgrund ;))
 
Det finns en firma i Norge som bygger om luft/luft till luft/vatten.Jag är för mej att det är Sanyo inverter.Den har betydligt bättre prestanda än de Svenska luft/vatten VP'ar,eftersom de Svenska fortfarande är av on/off typen.Det vore naturligtvis om Japanerna kunde (ville) bygga sådana direkt.Det kostar ju att bygga om hantverksmässigt.
 
OK

Jag har en bok som beskriver hur man bygger en värmepump från grunden, men tänkte att det blir nog billigare att utgå ifrån en luft-luft, för att slippa införskaffa kompressor och utedel.
Varför är luft-/vatten-pumparna så mycket dyrare, borde ju vara en enklare konstruktion?
 
Prisbilden beror på konkurensen.När det gäller luft/luft så är det de stora Japanska företagen med gigantiska serier som konkurerar,och pressar priserna.När det gäller luft/vatten så är det i huvudsak Svenska leverantörer som inte har egen kompnenttillverkning,utan köper och skruvar ihop.Om det fanns efterfrågan tillräckligt för att de stora skulle satsa,så blev pris och prestanda helt annorlunda.
 
En sanyo luft/vattenpump kostar från ca 20 000 + moms och installation.

Luft vattenpumpar ger som regel väsentligt högre effekt än luft/luft pumpar.

Sanyos minsting är på 7,85kW(vid 7grader)- det är den som kostar 20K exkl
http://www.citcop.se/produkter/luftvatten/pdf/lv2.pdf
 
Luft/luft Vp ger generellt mycket högre energiutbyte COP än luft/vatten,samt att en vanlig luft/vatten är av on/off typ,och dessutom inte är ekonomisk vid -10C.De bästa luft/luft har COP över 2 vid -15C,och ger positivt energitillskott ner till -20.Vad gäller effekten,viktigt,minst 5kW och helst högre.Vad den Norska firman heter kommer jag inte ihåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.