Hej,
Jag har tänkt att inreda vinden och för att få lite mer plats bör jag modifiera mina takstolar. Då jag själv inte är i byggbranschen men är en ”wannabe” har jag tänkt att fixa det själv. Hur som helst så inser jag några av mina begränsningar, jag kan tex inte bara såga bort reglar i takstolen utan att det får konsekvenser ;). Jag har gjort en skiss på hur takstolarna ser ut idag och hur jag vill att de skall se ut men jag har inte dimensionerat de nya se bifogade bilder. Vet någon vart man kan vända sig för att få dimensionering eventuell käftsmäll för att man är dum i huvudet och tror att man kan göra något sådant? Någon kanske har gjort något likande och ändå kunnat öppna köksluckorna på botten våningen. Det är ett kedjehus med två våningar under.
/Stickan
 
  • gamaltakstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nyatakstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har själv byggt om fackverk till ramverk i somras, jag lät en konstruktör titta på mina före och efter ritningar, och fick dom godkända.

Sen var det bara att ta en ombyggnation i taget, valde att använda 2"7 ståendes för att vara på den säkra sidan, sen formsågade jag grov plyfa och bultade fast i nocken. Kanske inte var nödvändigt men men...
 
Mikael_L
Hej stickan.
Har du en bärande vägg eller balk mitt under takstolarna?
Jag tror du får rätt svårt att erhålla någon lastförmåga att tala om ifall det inte finns.
 
Hej, Tack för svaren. Det är två fulla våningar under och jag antar att alla väggar som takstolen ligger på är bärande? Förändras trycket på dessa väggar om man gör en förändring av takstolarna?

Jag har tänkt att regla med 45*170 på varje sida av taksolen i nock och sedan 3 stycken 45*170 i taksolen och respektive sida, en på varje sida och in i takstolen. Det blir alltså 135*170 väggar i takstolen.

/Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.