I mitt fall kommer ett tilluftsrör ner genom taket i ett rum skall ut i det rumet samt igenom en vägg till ett angränsande rum och vidare ner genom golvet till undervåningen.

Röret går i ett hörn bildat av väggen och murstocken, Murstocken är längre ut än väggen varvid jag tänkt mig att bygga på väggen så röret blir inbyggt och den nya "väggen" kommer i samma nivå som murstocken.

Nu till problemet. Jag behöver en fyrvägs korsning(x rör?, Alt 2 påstick el 2 t rör men då hamnar det på olika nivå) för röret till rummet + det angränsande rummet. Nippel biten från delningen/påsticket blir då att hamna precis i liv med murstocken. Om jag då skall sätta dit en muff plus en tilluftventil så bygger det för mycket och väggen hamnar utanför murstocken vilket blir ohyggligt fult så det går inte :(

Så vad kan jag göra? Finns det tilluftsventiler som sticks utanpå en nippel?
Eller kan man skära av själva nippelbiten på T-röret(den med gummipackning) och svetsa dit en rörstump istället? Då skulle det gå precis om man sticker ventilen i den. Kan man göra så?

Nån som har nån bra ide erfarenhet av liknande?
 
om jag fattar dig rätt..

det är väl bara att göra 2 hål mittemot varandra på röret och sedan montera påsticken med popnit samt täta efteråt.


PSX 100 - 80

Angående tilluftdonet så monterar du det lämpligen i en ram
 
PiedPiper skrev:
om jag fattar dig rätt..

det är väl bara att göra 2 hål mittemot varandra på röret och sedan montera påsticken med popnit samt täta efteråt.


PSX 100 - 80

Angående tilluftdonet så monterar du det lämpligen i en ram
Problemet är att det inte får bygga för mycket på bredden in i rummet. Därför jag skulle vilja ha en ventil som gick att sätta utanpå gummiringarna på påsticket så att säga. Påsticket slutar precis i kant där väggen skall gå.

Men såna ventiler antar jag inte finns :(

För övrigt fick jag inga ramar av plåtslagaren när jag köpte tilluftsdon han menade att ventilen skulle monteras direkt i spiro röret. Ventilen har ju gummitätning o 3 st skruvar så det borde ju duga, eller?
 
Lindab har i sitt specialsortiment (ingjutningsprogram) T-rör där avsticket har muffmått istället för nippelmått.
Kolla efter TCPU (t-rör) med tillägget GJUT (muffmåt + spikkant) eller GIPS (muffmåt)

Det tilluftsdon du har köpt har "inbyggd" ram :)
 
FrittDrag_II skrev:
Lindab har i sitt specialsortiment (ingjutningsprogram) T-rör där avsticket har muffmått istället för nippelmått.
Kolla efter TCPU (t-rör) med tillägget GJUT (muffmåt + spikkant) eller GIPS (muffmåt)

Det tilluftsdon du har köpt har "inbyggd" ram :)
Ok bra då vet jag det där med ramen tackar =)

Hittar inget sånt T-rör på nätet. Det enda jag hittar är ett sånt här( BDET)
internetbutiken.ahlsell.se/ahlsinet_site.dll?EPAC_LoginGuest&FORCE=0.1694125557
Med ena änden med muffmått. Antar att jag skulle kunna sätta ett avstick på "överdelen" så får jag mitt x-rör med ena sidan med muff kant.

Jag får nog ringa plåtfirman i morrn o se vad dom kan skaffa hem.
 
FrittDrag_II skrev:
Lindab har i sitt specialsortiment (ingjutningsprogram) T-rör där avsticket har muffmått istället för nippelmått.
Kolla efter TCPU (t-rör) med tillägget GJUT (muffmåt + spikkant) eller GIPS (muffmåt)

Det tilluftsdon du har köpt har "inbyggd" ram :)
Ringde plåt/ventilationsfirman idag och dom beställer hem ett sånt T-rör(TCPU Gips) du föreslog.
Och dom sätter även på ett påstick åt mig så blir det klart att användas direkt. det blir precis vad jag behöver.

Tack för hjälpen :)
 
Varsågod gogo.

Synd att detta eminenta t-rör inte finns med i standard sortimentet hos lindab ... har frågat ett flertal gånger men inte fått något helt vettigt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.