Tänkte ge mig på att bygga om en tillbyggnad själv. Det skall bytas ut skjutpartier mot vanliga väggar (fca 40% är redan vägg), sättas in fönster och tilläggsisoleras (på insidan) och sätta ett sänkt innertak. Syllar och yttertak är befintliga, så det går som "fasadändring" och inget bygglov behövs. Har ändå bygglovsritningar från arkitekten.

Skall jag göra noggranna måttsatta ritningar på allt, eller gå på känn? Vet inte hur det ser ut på ett lösvirkeshus faktiskt, om snickarna får utmätt var alla reglar skall stå exakt tex.
 
M -MH- skrev:
Tänkte ge mig på att bygga om en tillbyggnad själv. Det skall bytas ut skjutpartier mot vanliga väggar (fca 40% är redan vägg), sättas in fönster och tilläggsisoleras (på insidan) och sätta ett sänkt innertak. Syllar och yttertak är befintliga, så det går som "fasadändring" och inget bygglov behövs. Har ändå bygglovsritningar från arkitekten.

Skall jag göra noggranna måttsatta ritningar på allt, eller gå på känn? Vet inte hur det ser ut på ett lösvirkeshus faktiskt, om snickarna får utmätt var alla reglar skall stå exakt tex.
Jag föredrar att göra så noggranna ritningar det bara går. Jag är bekväm av mig, och jag föredrar att sitta på en stol och mäta nån knepig regel i datorn framför att stå på en stege, hålla fast mig med ena handen och med den andra försöka få ett måttband att haka i nånstans för att få ett mått att såga efter.
 
Går det att få så noggrana ritningar, och måste jag lära mig ritprogrammet till expertnivå? :)
 
M -MH- skrev:
Går det att få så noggrana ritningar, och måste jag lära mig ritprogrammet till expertnivå? :)
Svar "ja" på båda... ;)
 
Jo, men nu ville jag veta hur en praktiker gör... ;)
 
M -MH- skrev:
Tänkte ge mig på att bygga om en tillbyggnad själv. Det skall bytas ut skjutpartier mot vanliga väggar (fca 40% är redan vägg), sättas in fönster och tilläggsisoleras (på insidan) och sätta ett sänkt innertak. Syllar och yttertak är befintliga, så det går som "fasadändring" och inget bygglov behövs. Har ändå bygglovsritningar från arkitekten.

Skall jag göra noggranna måttsatta ritningar på allt, eller gå på känn? Vet inte hur det ser ut på ett lösvirkeshus faktiskt, om snickarna får utmätt var alla reglar skall stå exakt tex.
Lösvirke är ingen byggsats så det finns inga utmärkta reglar, utan man får själv mäta och såga.

I ditt fall skulle jag nog säga att en enkel skiss där det framgår var fönsterna skall sitta, höjd och sidomått räcker. Samt om det är olika storlekar på fönsterna var de olika storlekarna skall sitta.

Skissen kan även vara bra när du skall köpa virke, för att beräkna åtgången för varje längd.

Grundformen på huset har du ju redan.
 
Sånt fixar jag lätt utan ritning, det omvända däremot kan kräva beräkningar och ritning.
 
CAD-ritning av en bostadsplan med markerade terrass, sovrum, arbetsrum och entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har detta i LibreCAD. Arkitekten ritade upp, men det skiljer någom cm här och där.
 
M mattoys skrev:
Lösvirke är ingen byggsats så det finns inga utmärkta reglar, utan man får själv mäta och såga.
Jag menar om de får en ritning där måtten där varje regler skall placeras på syllen tex är utsatta, och så mäter de upp tex 8357 mm från ett hörn och sätter en regel. Eller får de en detalj på hur hörnen skall lösas, och mått på var fönstren skall vara, och så får de lösa det övriga själv?
 
M -MH- skrev:
Jag menar om de får en ritning där måtten där varje regler skall placeras på syllen tex är utsatta, och så mäter de upp tex 8357 mm från ett hörn och sätter en regel. Eller får de en detalj på hur hörnen skall lösas, och mått på var fönstren skall vara, och så får de lösa det övriga själv?
Skall man bygga från grunden och har speciella konstruktioner där man skall jacka ur osv så behöver man naturligtvis visa det i en detalj vy.

Annars så sätter man regelverket med c-c 60.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.