Sitter just med en Albin special 425 årsm.-90 (olja,el,ved),2x500lit. tankar utan beredare, laddomat med differenstermostat och dubbla pumpar som går åt vars ett håll (går att ställa in vid vilken temeratur den ska ladda över till tankarna). Ska sätta in en pelletsbrännare till sommaren och behålla tankarna har jag tänkt mig. Frågan är: kan jag bygga om detta system till ett rent laddsystem med beredare i tankarna istället? Har en tank med beredare på gång för en billig peng. Har fattat att det ska vara lite effektivare energimässigt än att laddomaten pumpar varmvatten fram och tillbaka mellan panna och tankar hela tiden. En laddomat 10 tex. har ju en fast laddningstemeratur på 72grader och allt är frid och fröjd. Det jag tänkte i mitt system var att koppla bort ena pumpen i laddomatsystemet(dra ur sladden) och ställa in en temp på difftermostaten när den ska aktivera pumpen och ladda till tankarna.På så vis borde det väl funka samma som en laddomat 10?sen flyttar jag över rören till varmvatten från pannan till beredaren i tankarna istället.Oj,oj mycket blev det,, hoppas nån har tid att läsa igenom hela utlägget och kanske tilloch med kan komma med ett bra svar på min "lilla"fråga..
MVH/flygsfors
 
Mycket prylar på ett spett, eller hur det nu var..
Behöver du överhuvudtaget tankarna om du har för avsikt att elda med pellets?
Jag menar, om du har en bra panna med bra vvb där vv räcker till och shunt och allt redan sitter på pannan. Då kanske tankar och pumpar är onödiga? Pelletsbrännare klarar väl av att jobba mot normal behovet av värme och vv och därmed skulle väl inte acc behövas av den anledningen?

Ska du elda med ved ibland hamnar saken i en helt annan dager, men då kan du ju öppna ventilerna och aktivera pumpar och styrning mot dina befintliga tankar.

Ska du däremot (av andra anledningar, typ taskigt med vv el dylikt) satsa på en yttre acc med vvb kan du kanske koppla ihop den med pannan via grova rör och låta självcirkulation ladda.
Finns möjlighet att placera acc med vvb lite högre än pannan har du möjlighet att bli av med alla pumpar och termostater.
 
Jo. De flesta säger också det:skippa tankarna när man har pellets.MEN det verkar som man tjänar på att köra brännaren mot tankar, dels mindre slitage pga mindre omstarter då man kör utan tankar, dels har det visat att går den längre perioder så drar den mindre pellets.Sen har jag faktist lite problem med varmvattnet, det hänger inte alltid med ifall man ska duscha två pers. efter varandra.Placera högre går tyvärr inte.
 
Ok. Jag kan för lite för att kunna bidra med vettiga synpunkter när det gäller pelletsbrännares olika effektivitet med acc eller inte.
När jag menade högre placering behöver det inte betyda en våning upp, det räcker med att nya yttre vvb hamnar i samma höjd som pannans vvb.

Du skulle kunna koppla ihop dina vvb för att öka vvkapaciteten.
koppla den lägre vvb som en "förvärmningsvvb" och slutvärm i den övre vvb. 
 
Jo, i samma höjd är inga problem.jag ville bara komma runt problemet att en panna med beredaren i sig är i regel inte så isolerade och kyler vattnet ganska fort (enligt min sotare) så därför är inte systemet så bra att den pumpar varmvattnet fram och tillbaka för att hålla en jämn temperatur både i panna och tankar.
 
eg har ni tillsammans sagt allt (RK var inte så blyg)

nackdelen med vvb i pannan (och pumpa tillbaka) är, som sagts, att en hel del går till kråkorna (drag ut gm skorsten, och kanske värme till pannrummet i onödan sommartid). Du har en billig lösnig på G och kompletterad med RK´s förslag förvärmning så minskar förlusterna. Dessutom skapar du en möjlighet till klart förbättrat acksystem (skiktning). Härigenom i förlängningen så kan brännaren ösa på för fullt och stå stilla längre perioder åt gången. Och då kommer kanske även mekaniska nötningar in (även om jag tror de är underordnade dina problem just nu).
Ställ den nya acken, med vvb slinga, så högt som möjligt och det sista som tar slut är varmvattnet (gnällpunkten är viktig). Den kommer över nuvarande vvb om du trycker upp den så högt det går.

Det man skulle kunna tänka sig också är att inte alls köra tillbaka något vatten till pannan (förvärmare vvb dock kvar). Då måste shunten flyttas till uttag från ngn av de gamla ackarna. Och där finns säkert ngn stos. Detta finns skissat/bild på någonstans (RK detta har vi sett och diskuterat förr, men var?)
Kanske radretur in på mitten på 1:a acken, en bivalent shunt, en 3:ack med vvb och det hela blir riktigt bra hur du än eldar.

Principiellt: Pelletsbrännare kan gå på lägre effekter än vedpannor och har då inte samma behov (kanske knappt något) av ack. Dock så funkar de flesta brännarna bättre (renare, bättre verkningsgrad) om de får gå i det övre effektregistret. Vissa skall bara helst gå för fullt. Vid start (och stopp) så brinner de aldrig riktigt bra och man vill ha så få start/stopp som möjligt. Det ekonomiskt optimala antalet är svårt att sia om.

Det finns en grej. Om pannan kyls ner med förv vvb så kan det uppstå kondens i pannan mellan eldningarna. Detta har också diskuterats i olika forum. Summa: (i ditt fall som jag tolkar dig kan pula och fixa) kör.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.