Hej alla. Jag har en liten toalett med handfat där jag egentligen vill ha in en dusch också, minns att jag sett på ett hotell eller liknande en lösning där man svänger bort en "vägg" med handfat och på så sett kommer åt dusch bakom. duscharmaturen används då till handfatet när det är framför och avlopp från handfat går ner över golvbrunn. Känner någon igen detta och kan tipsa eller har bild hur enlösning ser ut? Tack på förhand
 
Tack fö svaret...kanske inte snyggast, men...idémässigt något åt det hållet
 
...som alltid när saker värker fram i lite lugn takt...materialval för en sådan dörr? kan inte säga mig vara överförtjust i laminat, erfarenhet kök + fukt + värme har inte sett snyggt ut. Så tips på materialval och eftersom det inte är jättestorlekar det handlar om, funktionsduglighet, skönhet före pris (annars är det inte sällan jag måste tänka omvänt)
 
En fukttålig skiva i fibercement, ex. Masterboard.
Kanske monterad i en aluminiumram eller liknande.
 
...låter som ett excellent förslag...kan kanske bli riktigt läckert...gärna ännu mer tips!
 
Den ska tåla vilken belastning? Handfat, storlek? Spegel?
 
Ja, precis så. Handfat, litet smidigt, samt spegel, inget mer.
 
Har en fundering kring material...allmänna toaletter...har ibland i mitt tycke tunna dörrar och väggar i material som ser mycket plastigt ut, ser stabilt och lätt ut också...sett det på färjor också....någon idé om vad det är och var man ev. kan ordna sådant? I dessa offentliga miljöer måste ju stryktåligheten finnas....
 
Går inte att göra i rostfritt och glas? Syns inte lika mycket när den är "stängd" heller. Man ser väggen bättre då.
 
kambler skrev:
Har en fundering kring material...allmänna toaletter...har ibland i mitt tycke tunna dörrar och väggar i material som ser mycket plastigt ut, ser stabilt och lätt ut också...sett det på färjor också....någon idé om vad det är och var man ev. kan ordna sådant? I dessa offentliga miljöer måste ju stryktåligheten finnas....
Det är just högtryckslaminat som du tänker på. Samma material som på länken i mitt inlägg ovan.
Fick mig att fundera på att det borde finnas lite häftigare varianter? Typ med skifferstruktur så det ser ut som en stenbit, eller träådringar? Skulle passa fint i en liten, mörkare, mysigt murrig toalett med bra belysning.
 
Jag kollade runt lite och visst går det att få riktigt snygga högtryckslaminat. En av de största heter Formica och säljs av de flesta. Googla på högtrycklaminat våtrum så hittar du många återförsäljare, Sen är det bara att välja fritt mellan färg och struktur.

Många exempel hittar du på Formicas hemsida.
 
  • hvite-flis-5x20-og-15x15-lite_2184_5F435T.jpg.img.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...tack alla! va kul med alla tips! Är ju ny här så jag hade ingen aning...
 
Fibo-Tresbo våtrumsskiva är förvisso av högtryckslaminat, men avsedd som panel. Så jag undrar hur den ser ut på baksidan jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.