Hej! Detta är min första tråd här, jag hoppas få lite tips. Jag har sett att det finns andra trådar på samma tema men med lite andra förutsättningar och med fokus på enskilda detaljer, men eftersom jag skulle vilja kolla av mina tänka lösningar med er experter :) så startar jag en ny.

Vi har ett uthus som jag tänkte försöka bygga om till gästhus. I nuläget består uthuset bara av en stomme med bottenregeln vilande på en grund av dubbla tegelstenar. Yttervägg av panel (med springor, inte tät) spikad direkt i reglarna, inget innanför. Stampat jordgolv. Eternittak direkt på takstolarna, inget under. Hela uthuset mäter 6200x4600 på utsidan. Bifogar lite bilder.

Planen är att gästhuset ska värmas med elradiatorer när det bebos, kanske en helg i månaden vintertid? Att det ska bli bekvämt och helt okej men helst inte perfekt.

Mina tankar och frågor:
1. Tak: låta eternittaket ligga precis som det är, istället lägga reglar tvärsöver där väggen slutar. På reglarna sätta oljeboard, isolering, innertak. Ingen luftficka eftersom jag tänker att hela utrymmet under snedtaket blir ju som en stor luftficka?

2. Väggar: på insidan av befintliga reglar sätta vindpapp, sedan isolering, sedan enkelgips. Blir då en luftspalt mellan panel och vindpapp ca 5-10cm (reglarna är lite olika tjocka...). Tror ni det fungerar?

3. Golv: Lägga reglar (kanske telefonstolpar? har några tusen i en annan lada) tvärsöver och på dem golvplankor, ev. istället board + laminat. Ingen isolering.

Tror ni detta skulle kunna fungera, utan fuktproblem osv? Det blir ju ingen "riktig" grund men jag tänker att iom. att det mestadels står ouppvärmt inte gör så mycket? Vad säger ni?
Rödmålad träuthus med svart eternittak och dubbla bruna dörrar, som ska omvandlas till gästhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett gammalt uthus som visar stommen med bottenregel vilar på tegelstenar, ett oisolerat ytterväggspanel och rörigt jordgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn av ett gammalt uthus med träreglar och panelväggar, synligt takstolsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E elikaufman skrev:
Hej! Detta är min första tråd här, jag hoppas få lite tips. Jag har sett att det finns andra trådar på samma tema men med lite andra förutsättningar och med fokus på enskilda detaljer, men eftersom jag skulle vilja kolla av mina tänka lösningar med er experter :) så startar jag en ny.

Vi har ett uthus som jag tänkte försöka bygga om till gästhus. I nuläget består uthuset bara av en stomme med bottenregeln vilande på en grund av dubbla tegelstenar. Yttervägg av panel (med springor, inte tät) spikad direkt i reglarna, inget innanför. Stampat jordgolv. Eternittak direkt på takstolarna, inget under. Hela uthuset mäter 6200x4600 på utsidan. Bifogar lite bilder.

Planen är att gästhuset ska värmas med elradiatorer när det bebos, kanske en helg i månaden vintertid? Att det ska bli bekvämt och helt okej men helst inte perfekt.

Mina tankar och frågor:
1. Tak: låta eternittaket ligga precis som det är, istället lägga reglar tvärsöver där väggen slutar. På reglarna sätta oljeboard, isolering, innertak. Ingen luftficka eftersom jag tänker att hela utrymmet under snedtaket blir ju som en stor luftficka?

2. Väggar: på insidan av befintliga reglar sätta vindpapp, sedan isolering, sedan enkelgips. Blir då en luftspalt mellan panel och vindpapp ca 5-10cm (reglarna är lite olika tjocka...). Tror ni det fungerar?

3. Golv: Lägga reglar (kanske telefonstolpar? har några tusen i en annan lada) tvärsöver och på dem golvplankor, ev. istället board + laminat. Ingen isolering.

Tror ni detta skulle kunna fungera, utan fuktproblem osv? Det blir ju ingen "riktig" grund men jag tänker att iom. att det mestadels står ouppvärmt inte gör så mycket? Vad säger ni?
[bild] [bild] [bild]
Hej
Det går säkert att göra som du tänkt men du ska nog undvika att använda telefonstolpar då dessa klassas som miljöfarligt avfall och ska kasseras.

Det andra får en expert svara på men en intressant tråd att följa fortsättningen på :D
 
Hela ladan ser lite svankrygg ut! Om man tittar på den stora porten så ser det ut som den bärande stolpen som porten hänger i har satt sig, Vad är orsaken? Är det en sättning i virket eller är det grundmuren som sjunkit?
Det går enkelt att försiktigt lyfta med en domkraft eller två och justera grundmuren. Börja där.
Skall inte portarna användas så sätt en stolpe som stämp i mitten.
 
C
L Leif i Skåne skrev:
Om man tittar på den stora porten så ser det ut som den bärande stolpen som porten hänger i har satt sig, Vad är orsaken? Är det en sättning i virket eller är det grundmuren som sjunkit?
Ser ut på bilden som att hörnet till höger om porten håller på att vika sig utåt, vilket kanske inte är så konstigt då det inte ser ut att ha något som stabiliserar det i sidled. Om porten skall bort skulle jag också förlänga syllen och förankra hörnet ordentligt i den.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Behöver nog funderas någon vända till på det där. Isolering i golvet är dumt att hoppa över. Pappa och grannen glasade in sina altaner samtidigt. Pappa lade 40 cm isolering i golvet eftersom det ändå fanns utrymme över för det. Grannen tyckte det var onödigt. Pappa fikar i uterummet i februari med bara tofflor på fötterna, medan grannen har uteskor och vinterjackor. Och enda skillnaden är som sagt golvisoleringen.

Att det är luft inne i rummet är ingen ursäkt för att slippa luftspalten i taket. Det handlar ju om kondens, och du vill inte ha kondensen i innertaket.
 
Hej och tack för svar!

P Pappa1986 skrev:
Hej
Det går säkert att göra som du tänkt men du ska nog undvika att använda telefonstolpar då dessa klassas som miljöfarligt avfall och ska kasseras.

Det andra får en expert svara på men en intressant tråd att följa fortsättningen på :D
Det var som attan, tack för info!

L Leif i Skåne skrev:
Hela ladan ser lite svankrygg ut! Om man tittar på den stora porten så ser det ut som den bärande stolpen som porten hänger i har satt sig, Vad är orsaken? Är det en sättning i virket eller är det grundmuren som sjunkit?
Det går enkelt att försiktigt lyfta med en domkraft eller två och justera grundmuren. Börja där.
Skall inte portarna användas så sätt en stolpe som stämp i mitten.
Frågan är om det verkligen svankar eller om det bara är panelen.. Det som tydligt ser böjt ut är bara plankor som är fastspikade, bakom finns en regel som taket vilar på och en annan regel som väggpanelen är fäst i. Se bilder:
Plankor och regel i takkonstruktion med synliga svankningar mot vågig eternitskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn av ett skjul med träreglar, väggpanel och ett lutande tak med synlig svankning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ska köpa en krysslaser för att bättre kunna se vad som är rakt och vad som inte är. Men oavsett, är detta något man måste åtgärda eller skulle det gå att bara låta det vara? Detta är mitt första större projekt och jag skulle vilja hålla det så enkelt som möjligt - det får gärna vara lite skavanker här och där.

C cpalm skrev:
Ser ut på bilden som att hörnet till höger om porten håller på att vika sig utåt, vilket kanske inte är så konstigt då det inte ser ut att ha något som stabiliserar det i sidled. Om porten skall bort skulle jag också förlänga syllen och förankra hörnet ordentligt i den.
Gammal träport med synliga slitningar och en möjlig strukturproblem indikerat av lutande reglar och en liten öppning vid grunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst har den vridit sig utåt några grader (gapet på undersidan är bara någon cm djupt, en liten flisa som lossnat), men samma fråga här - måste man ordna eller kan man "fulbygga"? Porten tänkte jag nämligen behålla - isolera ena halvan på samma sätt som väggen och använda den andra som dörr helt enkelt. Tror ni det är rimligt?

Anna_H Anna_H skrev:
Behöver nog funderas någon vända till på det där. Isolering i golvet är dumt att hoppa över. Pappa och grannen glasade in sina altaner samtidigt. Pappa lade 40 cm isolering i golvet eftersom det ändå fanns utrymme över för det. Grannen tyckte det var onödigt. Pappa fikar i uterummet i februari med bara tofflor på fötterna, medan grannen har uteskor och vinterjackor. Och enda skillnaden är som sagt golvisoleringen.
Bra poäng, kanske ska satsa på isolering i golvet då! Men var i sandwichen ska man lägga den? Och kan man göra på samma sätt med bara reglar tvärsöver och sen börja bygga golv, eller måste man bygga en "riktig" grund?

Att det är luft inne i rummet är ingen ursäkt för att slippa luftspalten i taket. Det handlar ju om kondens, och du vill inte ha kondensen i innertaket.
Också bra poäng. Jag menade inte luften i rummet utan luften i "taknocks-rummet" ovanför innertaket, men kanske blir kondensen ändå i isoleringsskiktet? Isåfall får jag såklart lägga till luftspalt där.
 
Allt går ju men rent konkret så tycker jag inte att det där uthuset är nån bra grund till att bygga nåt beboeligt av. Allt beror ju på krav såklart men det är nog enklare att börja från scratch än att försöka få nåt bra av det där.
 
  • Gilla
peppepeppe och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Allt går ju men rent konkret så tycker jag inte att det där uthuset är nån bra grund till att bygga nåt beboeligt av. Allt beror ju på krav såklart men det är nog enklare att börja från scratch än att försöka få nåt bra av det där.
Riva kåken och sätt en Attefallshus där i stället.
 
  • Gilla
peppepeppe och 1 till
  • Laddar…
E elikaufman skrev:
Hej! Detta är min första tråd här, jag hoppas få lite tips. Jag har sett att det finns andra trådar på samma tema men med lite andra förutsättningar och med fokus på enskilda detaljer, men eftersom jag skulle vilja kolla av mina tänka lösningar med er experter :) så startar jag en ny.

Vi har ett uthus som jag tänkte försöka bygga om till gästhus. I nuläget består uthuset bara av en stomme med bottenregeln vilande på en grund av dubbla tegelstenar. Yttervägg av panel (med springor, inte tät) spikad direkt i reglarna, inget innanför. Stampat jordgolv. Eternittak direkt på takstolarna, inget under. Hela uthuset mäter 6200x4600 på utsidan. Bifogar lite bilder.

Planen är att gästhuset ska värmas med elradiatorer när det bebos, kanske en helg i månaden vintertid? Att det ska bli bekvämt och helt okej men helst inte perfekt.

Mina tankar och frågor:
1. Tak: låta eternittaket ligga precis som det är, istället lägga reglar tvärsöver där väggen slutar. På reglarna sätta oljeboard, isolering, innertak. Ingen luftficka eftersom jag tänker att hela utrymmet under snedtaket blir ju som en stor luftficka?

2. Väggar: på insidan av befintliga reglar sätta vindpapp, sedan isolering, sedan enkelgips. Blir då en luftspalt mellan panel och vindpapp ca 5-10cm (reglarna är lite olika tjocka...). Tror ni det fungerar?

3. Golv: Lägga reglar (kanske telefonstolpar? har några tusen i en annan lada) tvärsöver och på dem golvplankor, ev. istället board + laminat. Ingen isolering.

Tror ni detta skulle kunna fungera, utan fuktproblem osv? Det blir ju ingen "riktig" grund men jag tänker att iom. att det mestadels står ouppvärmt inte gör så mycket? Vad säger ni?
[bild] [bild] [bild]
Riv i sektioner och ersätt med nytt. Så ser det likadant ut, men du har något rejält att utgå ifrån. Och inte behöver krångla med bygglov/bygganmälan. I slutänden kommer du ändå ha lappat och lagat så mycket att du kunde lika gärna ha bytt allt från början. Tycker jag alltså. Du kommer få kämpa att bara få till ett skal som duger som det äre nu.
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Jag tycker att du skall behålla det där som kallt uthus och bygga en ny gäststuga bredvid. Uthus behöver du alltid och om du reparerar det där litet smått så håller det i 50 år till.
Eftersom de skulle bli tvungen att byta i princip alla delar i uthuset för att göra gäststuga av det är det ju ekonomiskt sett vettigast att behålla uthuset ungefär som det är och bygga ny gäststuga. Då får du mest valuta för pengarna.

Jag ser att undre bommen är avsågad i en takstol. Den måste förnyas. Hela byggnaden ser ut att hänga på mitten. Det behöver man ingen krysslaser för att mäta. Det räcker med en lina.
 
  • Gilla
peppepeppe och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Ni har övertalat mig - det får bli ett Attefallshus istället.. Men uthuset står på bästa stället på tomten, och dessutom har jag en annan lada på 200 m2 att förvara skräp i, så det blir till att riva!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kanske du behöver rivningslov.
Att Attefallshus är lovfria betyder inte automatiskt att du kan riva förrådet utan rivningslov.
Och det kanske inte heller betyder att du kan ändra användningssätt från förråd till bostad utan lov.
 
PeterFalun
Jag hade valt att rikta och förstärka byggnaden sedan byggt ett hus i huset. Beroende på hur resten av gården ser ut så kan ett nytt hus se lite stelbent ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.