Jag håller på att riva ut min gamla källare som var byggd med ingjutna reglar i plattan samt trägolv och träväggar. Då mögellukt uppstod rev jag ner det mest och vill nu sätta upp en i princip fuktsäker miljö.

Mina tankar är:

Metallreglar på väggar
Våtrumskiva som andas på ytterväggar och gips på innerväggar

Sen kommer vi till plattan som är oisolerad. Jag vill köra på klinkers.
Det tidigare golvet byggde en del så har utrymme för ca 12cm höjd på golvet.
Rör för vattenburen golvvärme är framdragna som är kopplade till det vedeldade värmesystemet.
Dessutom har vi solpaneler så systemet är i princip varmt året om.

Vad tycker ni om mina tankar?
Vad skulle vara det bästa sättet att bygga upp under klinkersgolvet (isolering, gjuta, ventilerande golv osv.)?

IMG_0228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Bäst? Bila upp, gräv ut och gör en modern platta med 30cm isolering.

Annars kan man väl lägga någon spårad isoleringsskiva som inte bygger så mycket och lägga slingor och på flytspackel, kanske.
 
Sök på "källarprojekt" på forumet så ser du hur nästan alla andra gjort = gräv ur, isolera 20cm, ny platta med golvvärmerör.
 
Om "alla" grävde ur sina källare skulle inte alla dessa företag som sysslar med ventilerade golv finnas.
Det är inte den enda lösningen.
 
  • Gilla
innbygg
  • Laddar…
Jag sa ju "nästan alla".

Martin frågade dessutom efter den bästa lösningen under ett klinkergolv och det är just att gräva ur. Inte ett nivellgolv med organiska skivor (?) och sedan klinker.
 
Det finns tre sätt att lösa det på, bästa sättet har du redan fått ovan men det är knappast aktuellt att bila upp golvet så då återstår Nivell (eller Granab) om du vill ha golvvärme.
Kan du tänka dig att skippa golvvärme går det med flytspackel och sen klinker på. Då kommer fukten att kunna komma ut i fogarna. Du kommer då att ha en "fuktig" miljö i källarrummet men inte risk för mögel (så länge du inte lägger något organsikt som inte andas på golvet).

Golvvärme i oisolerad platta på mark är aldrig en bra idé tyvärr. Du kommer att värma upp både platta och mark under plattan vilket sen medför s.k. omvänd fuktvandring och du drar in mer fukt i plattan. Till slut har plattan och marken under samma fuktnivå och då beror det mycket på marken runt/under huset vad du får för fuktnivåer.
Är det torrt och väldränerat runt huset kan det fungera fint men det kan man aldrig veta före så det blir en chansning...

Bäst (realistiskt) är ju Nivell och golvvärme, det vettilerar även nedre delen på väggen vilken ibland kan vara utsatt för fukt. Annars är det klinker rakt på plattan och tilluft och mekanisk frånluft för att vädra ut fukt, ev. avfuktare om det är mycket fuktig platta.
 
  • Gilla
FamiljensDrömhus
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag sa ju "nästan alla".

Martin frågade dessutom efter den bästa lösningen under ett klinkergolv och det är just att gräva ur. Inte ett nivellgolv med organiska skivor (?) och sedan klinker.
Tekniskt sett är det naturligtvis bäst att riva ut inredningen i hela källaren, bila ut och gräva ut ett antal ton schaktmassor, isolera, gjuta ny platta och vänta veckor eller månader på att den betongen torkat tillräckligt för att beläggas. Dock är det knappast bäst från ett "livspussels-realistisk-bo-huset-undertiden-ha ett-liv" perspektiv. Då är ofta en ventilerad lösning som går fort och är tillräckligt bra (organsika material eller ej) för att lösa problemet bäst.

Och återigen, med tanke på hur stor marknaden för ventilerade golv verkar vara tvivlar jag på att ens en majoritet väljer att gräva ur. Men jag har ingen statistik på detta. Har du?
 
Redigerat:
Jag har inte heller någon statistik. Jag kan ändra "nästan alla" till "några få" om det känns bättre, avsikten var informera om den tekniskt bästa lösningen baserat på frågeställningen.

Jag har själv 50kvm golv kvar att gräva ur i i källaren. Att köra med nivellgolv finns inte på kartan. Fattar inte riktigt varför lite urgrävning ska framställas som en så omöjligt jobbig uppgift. Det är nyttigt med lite motion och vill man ändå inte själv så kan du ju hyra in vem som helst som kan hålla i en spade för den delen av jobbet.
 
MathiasS skrev:
Jag har inte heller någon statistik. Jag kan ändra "nästan alla" till "några få" om det känns bättre, avsikten var informera om den tekniskt bästa lösningen baserat på frågeställningen.

Jag har själv 50kvm golv kvar att gräva ur i i källaren. Att köra med nivellgolv finns inte på kartan. Fattar inte riktigt varför lite urgrävning ska framställas som en så omöjligt jobbig uppgift. Det är nyttigt med lite motion och vill man ändå inte själv så kan du ju hyra in vem som helst som kan hålla i en spade för den delen av jobbet.
Nja, det finns ju olika förutsättningar... Jag har t.ex. berg under mitt hus och spränga invändigt tänker jag inte göra...
Bor man i huset går det att ordna med dammutsugskanaler medan man bilar så det är klart det går men att bära hink efter hink med betong ut ur huset (och göra sig av med det) och sen gjuta nytt med lång torktid kanske inte är praktiskt för alla...

Nivellgolv är också problematiskt för mig p.g.a. takhöjd så jag komemr troligen bara att få lägga klinker.

Tyvärr kan man inte alltid välja det "bästa" utan får istället göra det bästa under förutsättningarna...
 
Tack för alla svar.
Jag känner heller inte att bila ut är ett alternativ, för mycket jobb.

Trodde möjligtvis att jag skulle slippa fuktvandringen med värmegolvet om det var på hela tiden.

Va tror ni om att lägga 10cm isolering på plattan och gjuta på det, sen golvvärme?

Annars återstår Nivell/Granab golv. Ska nog ta in lite offerter på det med.
 
Lägg EPS-cement och flytspackla in golvvärme på det och sen klinkers på. Oorganiskt, varmt, fukttåligt. Nackdelen är att du får räkna med kanske 20-30% högre energiåtgång jämfört med en ordentligt isolerad platta.
 
  • Gilla
pelle242
  • Laddar…
säkrast är att mura och/eller putsa alla källarväggar som har kontakt med betonggolvet.
Isolerar gör man på utsidan av vägg under mark.

Skivor och ull på reglat är en lösning för ett trähus som man envist försöker anpassa till en källare som är ju byggd och inte ihopspikat. Man kan göra rätt på en gång eller vågar riskera nya fuktskador. Det är inte alltid det blir helt fel men risken finns.
varför inte lösa det på bästa sättet? Putsen möglar inte ,luktar inte och avslöjar fuktvandring mycket tidigt så man kan ta hand om det innan halva huset drabbas av mögel.
Det enda källargolv som håller i evigheter är klinker eller slipat betong.
gaia
 
  • Gilla
Svingeln
  • Laddar…
Se till att minst bila upp och byt alla avloppsrör/golvbrunnar annars gör du dig en otjänst. Sen är nog EPS en bra lösning om du ska ha golvvärme...
 
Vad tror ni om Platon->Isolering->Golvvärme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.