Hej

Vi funderar starkt på att bygga om garaget i souterrängplanet till bostad. Några frågor har kommit upp.

Förutsättningarna är:
Garage med port, 6x4m, integrerat i huset, golvvärme i plattan, golvbrunn på golvet.

1. Hur gör vi med golvbrunnen?
2. Hur gör vi med fallet som idag är på golvet?
3. Vi kommer bli tvungna att ta upp öppning i bärande vägg mot intilliggande rum för att få en bra planlösning, hur gör man för att inte tappa bärighet i väggen?
4. Garageporten måste bort och ny isolerad vägg med fönster dit, hur gör jag så att det ansluter bra mot befintlig vägg? Då tänkte jag inte fasadpanelen utan snarare reglar, isolering mm.

Tacksam för alla tips och idéer.
 
Golvbrunne bör pluggas så att det inte kan komma in fukt/vatten bakvägen. Jag har tittat på samma sak själv och vad byggaren rekommenderade oss var att bila bort brunnen, spruta i lite byggskum som en första "propp" och sen gjuta igen hålet/röret med vattenfast betong.

Sen flytspackla golvet så det blir plant.

Öppning för en dörr i bärande vägg är sällan problem men lägg in en överliggare så är ni på säkra sidan. Ta för säkerhetsskull in en byggfirma och kolla på det.

Garageporten, beror ju lite på vad det är för väggar i övrigt. Är det putsade eller tegel väggar skulle jag mura igen med isolerade lecablock och sen putsa/mura på det. Ni vill säkert ha in en altandörr och/eller fönster också. Är det träfasad följer ni "standard" för träväggar och ser till att ansluta till befintliga fuktspärrar etc.

Mvh,
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.