Vi tänkte utnyttja de nya byggreglerna om att man får inreda ytterligare en bostad i sin fastighet enbart efter bygganmälan och har några funderingar kring isolering i väggar, golv och tak samt ventilationen.

Vi har idag ett 60 kvm garage varav c:a 40 kommer att bli till en liten 1:a. Resterande 20 kvm blir ett förråd och vi ska försöka kompensera förlusten av garaget med en carport.

Väggarna består idag av (sett inifrån) av: masonitskiva, c:a 10 cm sågspån, reglar, tretexskiva samt ytterpanel. Vi tänkte regla innerväggarna med 45-reglar där vi drar elen och sedan lägga i en 45 gullfiberskiva. Ovanpå reglarna spänner vi upp en diffusionsspärr och avslutar med att skruva upp spånskiva samt gips.
Taket består (sett inifrån) av: masonitskiva, träpanel, plastfilm samt c:a 15 cm sågspån. En kallvind finns ovanför garaget. Vi reglar upp innetaket med en 22 regel för att kunna dra elen och i vilken vi skruvar fast ett lämpligt innertak.
Golvet består av en betongsula från 70-talet i vilken vi kommer att bila ner avlopp och sedan släta till med flytspackel. Ovanpå det läggs en platonmatta eller liknande och därefter ett massivt trägolv, typ Baseco.
Uppvärmningen ska ske med en luft-luft värmepump och ventilationen via en fläkt i badrummet.

Jag har en del frågor kring detta:
1. Gör "alla" valet att använda diffusionsspärr med tejpade skarva i väggarna nuförtiden? Garaget har varit uppvärmt sedan det byggdes, om än inte till mer än 10-15 grader på vintern.
2. Plasten i taket är inte hel överallt vilket man ser då man gräver i sågspånen på vinden. Läge att lägga ny plast i innertaket, dvs ovanpå 22-reglarna men innan de nya takskivorna?
3. Jag vill undvika att tappa takhöjd genom att isolera golvet men tror ni att man klarar vintern med ett sådant golv? Bor i Umeå. Jag gissar (hoppas) att betongplattan har "normal" markisolering. Har dock inte kollat.
4. Fläkten i badrummet ska vara en sån som går hela tiden men med fuktsensor som drar upp farten då man duschar. Det ska finnas en öppning under källardörren. Köksfläkten ska gå rakt ut genom väggen. Räcker detta?
5. Hur blir det med tillluften? Räcker det med ett par standardventiler genom ytterväggen?
6. Kan det löna sig att kompletteringsisolera garagevinden med något som funkar tillsammans med sågspån?

Kommentarer? Synpunkter? Sågningar...
 
Sågning: Den extra bostaden skall komma i ett enbostadshus. Att bygga om delar av ett garage godkänns inte. (Om då inte garaget ryms inom reglerna för 25 kvm komplementbostadshus.)
 
Tack för sågningen men i de kontakter vi hade förra året med byggnadsnämnden fick vi förhandsbeskedet att det inte skulle vara något problem med att inreda en bostad i garaget (fd verkstad) som är hopbyggt med vårt hus.

Hur som helst - kommentera gärna frågeställningarna angående isolering och ventilation. Tack.
 
Inga direkta svar på dina frågor men ända bra info.
Garaget och nya lägenheten ska vara var sin brandcell, misstänker att det måste vara minst EI30-klassat.
Ventilationen av garaget och lägenheten ska vara två separata system.
 
duetten skrev:
Tack för sågningen men i de kontakter vi hade förra året med byggnadsnämnden fick vi förhandsbeskedet att det inte skulle vara något problem med att inreda en bostad i garaget (fd verkstad) som är hopbyggt med vårt hus.
Det kan nog stämma, men då enligt de regler som "alltid" har funnits. Dvs. att du måste söka bygglov för det.
(Förra året visste inte byggnadsnämnden mycket om vad som skulle stå i nya lagen.)
 
Hej igen

Jag hade hoppas på kommentarer på själva frågeställningen, inte det du skriver om...

Kan bara meddela att det förhandsbesked vi fick för över ett år sedan då de nya reglerna inte var helt klara, var att det "förmodligen" skulle räcka med en bygganmälan. Strunt samma om det behövs bygglov, bygganmälan eller om vårt projekt omfattas av Attefallsreglerna. Vi kommer hur som helst att bygga en lägenhet i vårt garage.

Kan vi lämna detta sidospår nu och ägna oss åt huvudfrågorna, dvs ventilation och isolering? Vad har du att komma med där månntro?
 
I dag har du sågspån som isolering och jag hade fortsätt på ungefär det spåret.
Dvs. t.ex. linull, cellulosa eller träfiber i väggar och tak (ev. mer sågspån i taket). Ingen diffspärr, men en vindduk istället.

Tror du ett 70-tals garage har isolering under betongen? Jag har aldrig testat att bo i ett hus utan, men det känns som om det kan bli otrevligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.