Hej,

Har en gammal rutten altan som måste åtgärdas. Glasfibertak, ruttna brädor lite här och där...

L=600
D=300

Plan: ta bort alla gamla englasfönster + staket/vägg under mellan samtliga stolpar, byta tak till något mer modernt, bygga ett par trappsteg ner till gräset.
Kort sagt - göra om det från dagens (oanvändbara) altan till ett skärmtak.

Rött = tas bort
Gult = bärande
Blå pilar - mitt orosmoln...hur säkrar man upp så att stolparna inte viker sig i sidled?

ombyggnation altan.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill alltså ha en sådan här liknande lösning:

exempel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


exempel2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kollat om du behöver bygglov för att ändra på det sättet?

Hur ser det ut på insidan?
 
Bygglov bör man väl ha haft redan när man byggde altanen? Det är ju 18 kvm takyta, vilket jag läst mig till är 3 kvm för mycket enligt lag.
Hmmm.
 
Dessutom står ju altanen redan där, för stor (lagen säger väl 15 kvm?).
Vad gör det för skillnad om jag öppnar upp väggarna då? Även om jag inte gör det så är jag ju körd, om bygglov saknas.
 
Även bygglov för inglasade altaner, så det borde bli rivningslov om du börjar plocka bort väggarna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Rivningslov? Aldrig hört talas om tidigare.

Följdfrågan blir såklart...va händer om man struntar i det?
 
Eller om jag river det gamla och bygger 15 kvm istället då?
 
S
MikkoK skrev:
Rivningslov? Aldrig hört talas om tidigare.

Följdfrågan blir såklart...va händer om man struntar i det?
förmodlingen bygga tillbaka och/eller böter
 
Mikael_L
thomas33 skrev:
Även bygglov för inglasade altaner, så det borde bli rivningslov om du börjar plocka bort väggarna.
Precis.
Rent tekniskt och principiellt är det nog så.

Men tar man bort vägg under taket, all vägg eller delvis, och antingen har kvar taket, eller renoverar det så tror jag att det är otroligt liten risk att det skulle bli någon grej av det.
Troligen är det endast någon granne som man är fejd med som skulle kunna tänkas anmäla.

Man kan ju också spara de väggsektioner man tagit bort, bara staga upp dom med lite läkt, och helt frankt påstå att det är samma uterum, men väggarna kan öppnas vid bruk i vackert väder osv.
Och "Javisst, jag kan ställa tillbaka dom om ni vill se!".
 
Det är ingen automatik på att få böter på allting, men kolla med kommunen om du vill. börja med att ringa dem och be dem skicka de handlingar de har. Kanske visar sig att det inglasade inte har något bygglov, då är det bara att köra på och ändra till 15 kvm skärmtak innan nån sur granne anmäler svartbygget ;-)
 
S
Anna_H skrev:
Det är ingen automatik på att få böter på allting, men kolla med kommunen om du vill. börja med att ringa dem och be dem skicka de handlingar de har. Kanske visar sig att det inglasade inte har något bygglov, då är det bara att köra på och ändra till 15 kvm skärmtak innan nån sur granne anmäler svartbygget ;-)
vad är det som inte går fram när jag skrev "och/eller böter" ???
 
Byråkrati...jag öppnar upp och behåller storleken. Färdigt.
Ingen risk att nån granne skulle ha nån anledning till att anmäla (fantastiska grannar hemmavid!). Det har ju stått i säkert 30 år i denna storlek, utan bygglov.
 
MikkoK skrev:
Hej,

[bild]
Glömde slutresultat (innan slutlig målning). Ruskigt nöjda är vi.

Träaltan med tak och vitmålade pelare, bord och stolar, barns leksaker på gräsmattan i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Du får nog ladda om bilden, den syns inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.