Hej hopp! Dags för nästa puck i vårt hus.
Vi har ett fristående garage med bastu + dusch i ena änden (som aldrig mer används).
Frugan går utbildning till nagelteknolog så vi har börjat klura på att bygga en "nagelstudio" istället för den över 30 år gamla bastun.
Idag städade jag i förrådet, som är bakom befintlig innervägg och såg då rätt mycket fukt som krupit upp på dåtidens gips (tjockare masonit eller liknande). Detta var precis vid väggpartiet vid duschen, som förmodligen orsakat detta då jag misstänker att det inte är korrekt fuktspärrat bakom befintligt kakel. Rubbet skall rivas bort - bastun, duschen och innerväggen.

Nu kommer frågan, som säkert ställts 15698 gånger tidigare - räcker det med en stålregel mot betongplattan och sedan träreglar i denna för att regla upp en vägg och för att förhindra fukt från plattan att krypa upp? Väggen skall bara agera innervägg för att dela av garaget från själva nagelstudion.

Sen om man kikar på golvet så vill man ju ha något finare än betong - vad rekommenderas här? Vad kostar Nivellsystem? Kan jag istället köra med klinkers direkt mot plattan, om man bortser från att golvet kommer att vara kallt? Eller vad rekommenderar ni?

Vår budget är "så billigt och bra som möjligt".

Fler frågor kommer...
 
Enkel översiktslayout gjord i Paint. Bastu, dusch och innerväggen mot förrådet skall rivas. Men eventuellt så kommer jag regla upp ny innervägg för att kunna sätta ett handfat där duschen är idag.

Översiktsbild av layout i Paint med markerade bastu, dusch, förråd och garage, samt rödtext "Fukt!".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.