Hur gör man bäst för att bygga om en fristående carport till garage, är det över huvudtaget lämpligt? Carporten har en öppen långsida och kortsida, samt förråd vid den bakre kortsidan.

En betonggrund behövs, och idag så ser det ut som lekablock utmed sidorna på garaget(förutom vid kort sidan där bilen körs in.)  Kommer det att fungara och gjuta direkt mot dessa lekablock, höjden på lekablocken från marken verkar vara ca 20cm eller ska man schakta ut en lite bit till och lägga in såna fiberarmerade kantstöd med cellplast för gjutning?

Kanske enklare och billigare att slå omkull skiten och beställa nytt garage?

 
Om carporten är värd att rädda skulle jag gjutit en platta om jag var du. Beroende på vad du har för underlag kan du antingen välja att gjuta plattan innanför carporten eller Lyft upp, gräv ur, lägg ut singel, etc, för att sen placera carporten på plattan. Behöver jag påpeka att alternativ två är jobbigare. I båda alternativen kan du använda dig av isolergrund. Om du har en stabil grund måste inte väggarna vila på plattan. Om du har lecablock idag och du inte har några sättningar skulle jag valt alternativ 1. Det kan ändå vara sog så jobbigt att gräva ur förståss. Be en betongare ta en titt först.
/CC
 
Tack för ditt svar.

Med "Isolergrund" avses fiberduk, singel, markisolering etc.?

/Erik


chris47 skrev:
Om carporten är värd att rädda skulle jag gjutit en platta om jag var du. Beroende på vad du har för underlag kan du antingen välja att gjuta plattan innanför carporten eller Lyft upp, gräv ur, lägg ut singel, etc, för att sen placera carporten på plattan. Behöver jag påpeka att alternativ två är jobbigare. I båda alternativen kan du använda dig av isolergrund. Om du har en stabil grund måste inte väggarna vila på plattan. Om du har lecablock idag och du inte har några sättningar skulle jag valt alternativ 1. Det kan ändå vara sog så jobbigt att gräva ur förståss. Be en betongare ta en titt först.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.