Hej,

Fick ett tips på att man kunde bygga om sina gamla fina 2-glas fönster till 3-glas dito genom att plocka bort de båda rutorna och den yttre falsen. Skruva, limma etc. och dunka in ett isolerglaspaket (3-glas). Frågan lyder:

Är detta att rekommendera? Är det någon som vet vad 3-glaspaket kostar (ca 50x100 cm) att beställa och var man kan göra det? Hur fult blir det estetiskt (på håll) på en gammal funkiskåk? Någon undrade om fönstren håller för den större vikten. Befogat?

Tanken är främst att få ett lättskött och väl fungerande fönster. Energibesparingen kommer som en bonus.

Hälsningar,

Niko Marsic.
 
Du bör fundera både en och två gånger innan du gör en sådan operation. En gammal båge är dimensionerad för sin tyngd. Om du kastar in tunga 3-glas kommer bågen med största sannolikhet inte hålla.
 
Mmm...jag skulle nog ersatt ytterrutan med en tvåglaskassett och behållit innerrutan på innerbågen.
Det lär bågarna hålla för och isoleringsmässigt är det ingen större skillnad.
 
Tackar för svaren! Verkar alltså inte vara en alltför bra idé. Följdfrågan blir då om det är någon mening med att sätta in 2-glas? Detta skulle ju i så fall göras endast av ekonomiska skäl. Kan man räkna hem en sådan investering? Jag fick ett pris på ca 1000:-/m2 inkl montage av 2-glas.

PS. Robban och KarlXII, grymma hemsidor. Vilka ambitioner och projekt. Uppenbarligen människor med mycket ork. Imponerande!!!

Robban: Kul med Funkisintresserade! Har själv just blivit biten.

Hälsningar,

Niko.
 
Jag tackar också för de värmande orden...

Jag har en lite annorlunda filosofi när det gäller fönster.

Sätt i en isolerruta (ett glas med ett nästan osynligt isolerskikt) som innerruta. Våra nya fönster har kulturglas på utsidan för vågighetens skull, och en isolerruta på insidan. Detta ger ett helt ok isolervärde. Det hamnar i runt 1.8 istället för 2.5-2.8 som ett gammalt 2-glasfönster har... tror jag

Trots detta ska du ändå vara medveten om att gamla bågar kan få problem att klara vikten. Därför bör du gå igenom bågen ordentligt, kolla eventuella hörnbeslag och eventuellt limma om bågen med nytt vattenfast lim så de blir starkare. Våra gamla bågar måste nog genomgå denna behandling ifall vi ska slänga in en isolerruta på insidan.


 
Isolervärdet är ju toksvårt att räkna ut.
På glaset är det ju inga problem - det finns ju tekniska specar för alla glastyper - men det är ju karm pch båge som ställer till det.
Där får man bara höfta...
 
...likväl som bra lister - icke att förglömma.

Min glasis rekommenderade silikonlister som är talkade inuti. Dessa lister limmas fast med silikonlim eller spikas.

Har dock upptäckt att det är svårt att finna dessa lister i bygghandeln, men jag ger mej inte... snart ska jag få tag på dem!
 
Kungen o Robban, ni verkar vara kloka killar (har sett en del andra inlägg från er på sajten). Jag tänkte spåna lite fritt i "Cost/Benefit"-termer... Säg att jag nu har en energiförbrukning på ca 40 000 kr (olja)... pohhh... vet ej exakt för vi flyttade in i feb 2003 (200kvm funkis från 1936). Tänkte installera bergvärme nu. Kommer då kanske ned till 25 000kr (konservativ skattning). Ponera nu att ca 10% (om jag inte missminner mig) förloras genom fönstret totalt (strålning, ledning, konvektion). Även om jag skulle spara in hela den förlusten blir det inte mer än 2500 kr per år. I bästa fall kanske jag kan hoppas på hälften. Detta förutsätter dessutom att alla fönster åtgärdas. Säg att jag har ca 20 fönster i varierande storlek. Då landar renoveringen på ca 20-25000 kr. Vilket ger en avskrivningstid på bortåt 15-20 år. Kanske svårt att motivera? Håller ni med?

/Niko
 
Niko: ge mig din emailadress så kan jag skicka ett litet hemsnickrat excelark. I det kan du fylla i dina värden, så kan du själv räkna ut hur mycket du kan räkna hem/år.

Fasting65...jag har lite kontakter på det där med lister. Jag ska lyssna...
 
Vår renovering av fönster består inte enkom av ekonomiska argument i form av minskad energiförbrukning. Lägg till ökad komfort, minskat kallras, och nyrenoverade fönster med nytt kitt och färg. Enkelt val för mej, men om du själv har fräscha fönster ska du inte tokrenovera bara för att....

Som man säger: If it aint broken, dont fix it.

Om du ska jaga energislukande poster - sikta in dej på vinden primärt. Nya lister vid fönstrena gör också underverk! 3 kr metern kostar listen...
 
Håller med fullständigt.
 
Förra sommaren lät jag byta ut alla innerrutor i kåken mot lågenergiglas. 23 rutor, ca 10 m2, glasnisse hämtade & lämnade samma lördag. Kostade ca 22000.
Fönsterna är kopplade 2glas, ca 1960 med bågarna i gott skick. Avskrivningstiden blir lång, men jag gjorde det gör komforten, kallraset från fönsterna var nästan borta förra vintern. Dessutom blir det mycket mindre kondens på innerrutorns insida i kök och sovrum numera, då innerrutan blir varmare.
Materialkostnaden var ca 12000, så om man fixar själv blir nog till och med lönsamt...
Jag vågade inte transportera & hantera rutorna, en del var ca 1 m2.
För bra läsning i ämnet: http://www2.stockholm.se/lip/filer/isolerade_fonster.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.