Halloj!

Jag är nybliven husägare (mitt första hus) och redan direkt så räcker inte garaget till som finns.
Jag skall försöka förklara detta så gott jag kan.

Huset är byggt 1974 av sutteräng typ med 2 våniga fasaden mot vägen, och hade då ett inbyggt garage i kåken.
1976 byggdes det till ett garage i anslutning till huset bredvid där garaget var innan, och det som var garage i huset blev istället ett rum.
Golvet står på reglar och är cirka 10cm högre än övrigt golv på den våningen. Vilket borde säga att det är reglat direkt på garageplattan dvs betonggrunden.
Detta rum vill jag bygga tillbaka till garage, rättare sagt till ett maskinrum. Jag vill stoppa tillbaka garageport samt slå upp en större öppning mellan nuvarande garaget och då blivande maskinrummet.
Problemet är dock att väggen mellan garaget och maskinrummet är bärande, eftersom det är fasaden på huset.
Jag har inga förhoppningar om att jag kan få bort hela väggen, för det lär inte kunna gå. Men en öppning vill jag iallafall ha, gärna bredare än en vanlig dörrgång.

Fråga nr 1: Behöver jag bygglov för en sådan ombyggnad?
nr 2: Är det möjligt att göra en öppning mellan nuvarande garaget och förhoppningsvis blivande maskinverkstad?

Tack på förhand!
 
Att sätta garageport på en del där det nu inte är garageport lär kräva bygglov.

Det kan också tänkas att du får se över brandskyddet mellan garaget och resten av huset.

Det bör inte vara omöjligt att göra en öppning. Hur stor den kan blir beror nog mest på din budget. Du måste under alla omständigheter låta en byggnadsingenjör titta på det och beräkna vilken balk som kan behövas. I värsta fall kan det även bli aktuellt med grundförstärkning. Att kvarvarande vägg alltså inte har tillräcklig grundläggning för att tåla punklasten från infästningen av balken.
 
Mikael_L
Att ändra utseende på fasaden och fasadändringar kan vara bygglovspliktigt. I ditt fall nästan säkert.
Att ändra användning (från bostadsrum till garage) är bygglovspliktigt.

Så här är den springande punkten kanske ifall det söktes och beviljades bygglov förra gången det ändrades... ;)
Om den ändrade fasaden och nya användningen av garaget inte är känd utav bygglovsavdelningen så kan man ju i princip bara återställa allt nu, och så är det frid och fröjd.
Ja nu är det kanske inte det i någon strikt formell betydelse, men var det på det viset skulle jag nog själv chansa. I alla fall om det inte finns griniga grannar som ska lägga näsan i blöt.
 
Börja alltså att fixa fram nuvarande ritningar från kommunen för att se hur de tycker att huset ser ut. Det kan ju finnas flera överraskningar
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för svaren!

Jag ska begära nuvarande ritningar från kommunen och utgå därfifrån.
Jag har tänkt efter och insett att jag behöver nog inte garageport där egentligen. Det hade sett riktigt konstigt ut eftersom garaget och fd.garaget har plattorna i olika höjder, och då hade portarna hamnat i olika höjd. Därmed, hade det sett förjävligt ut rent utsagt.
Så planen är egentligen att sätta igen nuvarande gången mellan fd. garaget och resten av huset samt att göra en öppning något större än en vanlig dörrgång mellan garaget och fd. garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.