Hej!

Är i farten med inköp av ny tvättmaskin men har några frågor. Har försökt att göra min hemmaläxa så gott jag kan så jag slipper skäll från vissa individer ;-)

Idag finns det en tvättmaskin som är fast installerad i badrummet bredvid badkaret. Tvättmaskinen befinner sig alltså i zon 2. Kopplingsplinten är enfasig och jag har mätt mellan de olika kablarna så att rätt färgkod är rätt kabel. Dosan är placerad ungefär 2m upp på väggen öfg. Lägenheten har ingen jordfelsbrytare utan enbart keramikproppar.

1. Får detta uttag byggas om till ett stickuttag, om uttaget efter ombyggnad uppfyller IP44 samt har en inbyggd jordfelsbrytare?

2. OM ja, får tvättmaskinen placeras i zon 2 i så fall utan några problem bredvid badkaret om det är ett stickuttag?

Jag vill helst kunna koppla in den nya tvättmaskinen utan att behöva skarva den... :(

Tacksam för svar :)
 
Redigerat:
E
Nej. Alla vägguttag i badrum ska skyddas av jordfelsbrytare, oavsett zon.
 
Även om det finns inbyggd jordfelsbrytare i uttaget, som jag skrev?
 
Som sagt jordfelsbrytare är ett absolut krav.

Jag är inte exakt säker på vad du menar med zon 2.

Men lite förenklat kan man säga att inom 120cm från en dusch, eller inom 60 cm från en badkarskant, så får du inte ha något vägguttag överhuvudtaget oavsett kapslingsklass. Jag tolkar att detta är närmare vägguttaget än så.

IP44 på vägguttag fyller ingen speciell funktion i badrum, för inom de områden där utrustning (ex. anslutningsdosan för fast inkoppling) måste hålla IP44, i ett sådant område får man inte ha vägguttag alls.
 
Okej, det var ett bra svar. Då får jag ha kvar den fasta anslutningen och låta någon elektriker klippa av sladden. :(
 
En jordfelsbrytare kan vara monterad i uttaget. Det bästa är förstås att ha jordfelsbrytare till tvättmaskinen eller hela lägenheten oavsett fast anslutning eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.