Hej

Jag har köpt ett hus med ett fint enkelgarage men skulle behöve ett dubbelgarage, är det någon här på forumet som har ervarenhet av att bygga om/ut ett enkel garage till ett dubbelgarage.
Vore kul att höra er tankar och ideer.

Mvh Marcus
 
Får man haka på frågan... jag går i samma tankar.

Det jag funderar på mest är hur två grunder skall samsas om en byggnad... hur håller de ihop, över tid?
 
Då hakar även jag på (hoppas att det går bra ;-)

I mitt fall handlar det om att länka ihop en ny platta med den befintliga.

Hur gör man när man kan räkna med sättningar på några cm samt när man har golvvärmeslingor i den befintliga? Hur förankrara man ny platta med gammal och det utan att skada slingorna?
 
imported_gbg_mackan skrev:
Hej

Jag har köpt ett hus med ett fint enkelgarage men skulle behöve ett dubbelgarage, är det någon här på forumet som har ervarenhet av att bygga om/ut ett enkel garage till ett dubbelgarage.
Vore kul att höra er tankar och ideer.

Mvh Marcus
Jag var inne på samma sak.
Min fundering var att flytta ena långväggen, bygga två nya kortväggar och nya takstolar....

Jag byggde ett till istället!

Det skulle helt enkelt va för mycket jobb att modifiera det som stod där.

// Magnus
 
jag har ett garage idag som står på rätt ställe på tomten...men är för litet.Skicket på stommen är väl si sådär så jag tänkte helt enkelt riva det. Tanken är att gjuta vidare på den platta som finns, i sidled, så jag får storlek på plattan för ett dubbelgarage. Sedan bygga ny stomme helt enkelt.
Har ingen golvvärme eller så och det bör därför inte vara något större problem att borra in armering i gamla plattans kant, limma dessa med kemisk massa, armera nya plattan och sedan gjuta den jämt mot den gamla i höjdled. Jag får viserligen en "skarv" på plattan men det kan inte vara något problem som jag ser det.Tanken ä också att som sista del flytspackla hela plattan i ett svep.

NMågra problem med detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.