Jag har planer på att göra om en bod på 3*5m till ett garage. Boden är välbyggd och isolerad, håller för att klara av en bil. Boden väger kanske 4 ton.

Jag har några funderingar hur vad den ska stå på. Marken där jag ska ställa boden på sluttar 1m. Då tänkte jag att man kunde mura upp lecablock i en fyrkant och sen kanske tvärgående balkar. Behöver man fylla fyrkanten? Ska jag lägga något under murblocken?

I boden sen tänkte jag såga upp på kortsidan och sätta dit en port. På golvet tänkte jag lägga en vanlig plastmatta lite upp på väggarna och sedan lägga 2 rader med cementplattor 35*35*4 för bilhjulen.

Eller finns det någon enklare lösning för "golvet" och grunden?
 
I
Schakta bort humuslagret/jorden till lämpligt djup. Fyll upp bodens yta med grus, plus en halvmeter runt om, till plan nivå. Packa med markvibrator. Lägga på 10 cm cellplast kant i kant med högsta täthet/kvalitet. Lägg på ytterligare cirka 20-30 cm grus. Packa med markvibrator. Lägg ut 7 cm btg.plattor kant i kant över hela ytan och fyll upp med grus utanför kanterna.

Ställ sen boden direkt på plattorna. Borra hål inv. i hörnen för 2" vfz. vattenledningsrör, 1 m långa, genom plattorna. De ska vara slitsade på längden till hälften och ha ett hål 8 mm tvärs genom toppen. Slå ner rören så att bara en 20-30 cm återstår över plattorna och sätt en fransk bult genom hålen in i syllen på boden (förankring mot vindlyft). Såga sen ut din dörr på gaveln och sätt i porten.

Enklare kan det inte bli.

Naturligtvis hjälper lite planering före i form av en enkel skiss på hur stor den plattlagda ytan måste vara för att boden ska få plats. Stäm även av den med formatet på cellplast-skivorna. De får gärna gå lite längre ut (c:a 1 m) än plattorna för att hindra uppfrysning.
 
Tack
Jag fick en liknande förklaring fast utan markvibrator och rör.

Men nu har jag ändrat mig =)

Jag tänker använda boden som ett förråd och göra en carport brevid istället då takhöjden är så pass hög så får jag rum utan problem.

Nu behöver väl inte grunden fyllas med grus etc? Jag tänker ta bort överersta jordlagret förstås, men om jag ska ha betongplintar runt om, ska de cementeras eller ligga på ett sandlager i jorden?. Räcker det med 30-40 cm djup per plint eller är det lättare att gräva en fyrkant och sen ösa igen?
 
I
Om du ska gräva ner plintar ska du sikta på frostfritt djup för din ort. Annars är det bättre, m.t.p. uppfrysning/tjälning och hopsjunkning/tining i marken, att lägga bygget flytande på marken. Då slipper du problemet med att gräva så djupt och sättningar. Att gräva plint ett par decimeter ner i backen när det är frostfritt djup på 1,5 m är ogjort arbete. Antingen eller är det som gäller.

Jag rekommenderar därför samma markbehandling oavsett om du lägger plattor och ställer bod/carport på det eller sätter boden/carporten på block/plint. Se bara till att du har en vindförankring som heter duga. Det är stora krafter i en storm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.