Hej,

För nästan sex år sedan blev vi husägare för första gången, och i samband med det upptäckte jag det här fantastiska forumet. Vi fick otroligt bra input till vår nya och nuvarande planlösning, och jag är tacksam för all hjälp vi fick då. Sedan dess har familjekonstellationen förändrats, och därmed också våra behov av huset, så nu vänder jag mig hit igen :)

Vi bor i ett litet sutteränghus på 81 + 81 kvm, där endast ovanvåningen är inredd. Den består av två sovrum, ett litet badrum och ett kombinerat kök/vardagsrum (se bilder nedan). Vi är snart i stort behov av fler beboliga kvadratmetrar och ser att vi har tre alternativ: bygga om (det vill säga inreda källaren), bygga ut, eller flytta. Eftersom vi älskar området och redan har lagt mycket tid på både huset och trädgården är att flytta inte vårt förstahandsval.

Vårt behov är följande:
- Ytterligare ett sovrum
- Ytterligare en toalett (drömmen hade varit att även kunna ha ett badkar där)
- En mer funktionell entrée (dvs. större)
- Ett vettigt sätt att knyta ihop över och undervåning

Får jag drömma vidare önskar vi också:
- Större gästrum (kombinerat med kontor)
- Större vardagsrum
- Bättre plats för matbord

Finns det någon som sitter inne med en smart lösning på hur vi kan få ihop detta på ett rimligt sätt?
Vi har ingen budget i dagsläget utan försöker som i ett första steg reda ut vilka möjligheter vi har.

Ser fram emot er input!
 
  • Ritning av ett sutteränghus med två fönster på ovanvåningen och två garageportar på undervåningen. Text: "Gavel mot söder och väg".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av sutteränghusets genomskärning med måtten 2.60 m för övre plan, 2.50 m och 2.10 m för källarplan. Husets sektion visar byggnadsstrukturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Situationsplan som visar en tomt med måtten 24,5 x 24,5 meter och en byggnad placerad centralt. En kompasspil anger norr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av källarvåning i sutteränghus på 81 kvm med tvättstuga, två hallar, matkällare, förråd, garage och ett rum med en soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ovanvåningen i ett sutteränghus på 81 kvm med två sovrum, kombinerat kök/vardagsrum, hall, badrum, inbyggda garderober och källartrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Till nya rum i souterrängen bör man ju använda den yta som har en sida som är ovanför mark, vilket i ditt fall ser ut att vara garaget och förrådet. Förrådet ser ut att kunna vara lagom stort till ett sovrum och garaget räcker med god marginal till åtminstone två rum. Det kräver bygglov för att ändra fasaden, alltså att sätta in större fönster och göra om garageporten till fönster. Försök därför få tag på en handläggare för att diskutera om det går att få ett sånt bygglov, och då kan ju också diskuteras vad som gäller för en ev. tillbyggnad.

Nästan 12 kvm tvättstuga borde gå att använda till badrum också.
 
ullet
Hur är det med takhöjden i källaren, är det uppreglat golv i "boendedelen"?

Om ni blir tvingade att söka bygglov för ändring av nyttjande av någon anledning kan det eventuellt vara problem med 210 cm i takhöjd i ett sovrum, dom brukar peka på att man ska ha minst 240 cm. I t ex tvättsuga eller badrum tror jag det är lättare att få till undantag för det.
 
BirgitS
ullet ullet skrev:
Hur är det med takhöjden i källaren, är det uppreglat golv i "boendedelen"?

Om ni blir tvingade att söka bygglov för ändring av nyttjande av någon anledning kan det eventuellt vara problem med 210 cm i takhöjd i ett sovrum, dom brukar peka på att man ska ha minst 240 cm. I t ex tvättsuga eller badrum tror jag det är lättare att få till undantag för det.
Det har diskuterats i andra trådar och då har det tagits upp ett domslut om att det inte krävs bygglov för att inreda ett garage. Däremot om man vill anordna en separat lägenhet för uthyrning blir det en annan sak.
 
  • Gilla
ullet
  • Laddar…
Om grannarna är medgörliga så kanske det går att bygga ut entrén med en inbyggd veranda och således skapa en yttre hall med mer utrymme. Sedan kan väggarna kring källartrappen öppnas upp för att ge mer luft i den inre hallen.

Ser i övrigt ut som ett hus som kan vara kulturhistoriskt värdefullt och skyddat av förvanskningsförbudet, det är bra att ha koll på :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Till nya rum i souterrängen bör man ju använda den yta som har en sida som är ovanför mark, vilket i ditt fall ser ut att vara garaget och förrådet. Förrådet ser ut att kunna vara lagom stort till ett sovrum och garaget räcker med god marginal till åtminstone två rum. Det kräver bygglov för att ändra fasaden, alltså att sätta in större fönster och göra om garageporten till fönster. Försök därför få tag på en handläggare för att diskutera om det går att få ett sånt bygglov, och då kan ju också diskuteras vad som gäller för en ev. tillbyggnad.

Nästan 12 kvm tvättstuga borde gå att använda till badrum också.
Bra input! Det är åt det hållet våra tankar också gått. Det enda är att man hade velat komma ner direkt i anslutning till de nya rummen (förråd/garage) utan att behöva gå igenom hallen och gamla pannrummet - och det har vi inte riktigt kommit på en lösning för än.

Japp, att diskutera med handläggare blir helt klart nästa steg.
 
ullet ullet skrev:
Hur är det med takhöjden i källaren, är det uppreglat golv i "boendedelen"?

Om ni blir tvingade att söka bygglov för ändring av nyttjande av någon anledning kan det eventuellt vara problem med 210 cm i takhöjd i ett sovrum, dom brukar peka på att man ska ha minst 240 cm. I t ex tvättsuga eller badrum tror jag det är lättare att få till undantag för det.
Halva källaren (dvs förråd och garage) har 270 i takhöjd och resten knappa 220. Nej, inget uppreglat golv.
 
S Staffan-N skrev:
Om grannarna är medgörliga så kanske det går att bygga ut entrén med en inbyggd veranda och således skapa en yttre hall med mer utrymme. Sedan kan väggarna kring källartrappen öppnas upp för att ge mer luft i den inre hallen.

Ser i övrigt ut som ett hus som kan vara kulturhistoriskt värdefullt och skyddat av förvanskningsförbudet, det är bra att ha koll på :)
Ja, det är skulle kunna vara en väg framåt. Vi är lite sugna på att få till entré från garaget men har förstått att det finns tillgänglighetskrav att ta hänsyn till. Mycket att tänka på 🤔

Jag hade ingen koll på förvanskningsförbudet, men efter snabb googling har jag svårt att tro att vårt hus skulle falla under ramarna för det. Men självklart något att kolla upp ordentligt! Tack!
 
BirgitS
E Emma_Boman skrev:
Bra input! Det är åt det hållet våra tankar också gått. Det enda är att man hade velat komma ner direkt i anslutning till de nya rummen (förråd/garage) utan att behöva gå igenom hallen och gamla pannrummet - och det har vi inte riktigt kommit på en lösning för än.

Japp, att diskutera med handläggare blir helt klart nästa steg.
Gamla pannrummet?
Varför vill man inte gå genom det och hallen?
Det är lite svårt att förstå på din ritning hur trappan kommer ner.
 
Hur högt hus tillåter planen?
Jag hade bytt takstolarna och skaffat mig en våning till ovanför.
Behållt källaren för tvätt, förvaring, teknikrum etc.
Gamla mellangjutna källare från 40-50-talet, dessutom med krypgrund, sannolikt pga berg. Nej, skippa det om ni kan!

Jag höjde en våning med nya takstolar för några år sedan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.