Har en carport på uppfarten och skulle verkligen behöva utrymmet av ett garage/förråd istället. Carporten är i rätt bra skick, en del rötet trä som behöver tas bort i själva stolparna men takkonstruktionen ser perfekt ut. Finns redan en betongplatta, men den är ju inte isolerad. Stolparna står i stolpskor som är gjutna i plattan, med en luftspalt från plattan så stolparna har frigång från plattan. Jag tänker mig att i ett första skede få dit väggar och en garagedörr samt en dörr på långsidan. För att sprida kostnaden och arbetet tänker jag isolering senare och då även en luftvärmepump för att hålla 10-15 grader.

1, Har inte byggt så mycket stort själv innan men är ganska händig och fått till ett snyggt hus till luftvärmepumpen och gjort ett bjälklag till ett annat förråd på tomten. Tror ni att det är ett lagom roligt och lagom jobbigt arbete för mig att ge mig på?

2, Hur ska man se på att det finns en oisolerad betongplatta redan? Den stora anledningen till att jag alls har dessa planer är för att markarbete, grund och tak redan finns, så vill verkligen behålla det och det finns inte pengar till att göra något avancerat projekt. Men att kunna ha värme i garaget är också en hörnsten i projektet. Det finns inget avlopp eller avrinning på plattan förstås, men jag har nog inte tänkt ha en snöig bil där inne heller så det kanske man kan bortse från?

3, Jag undrar också vad ni utifrån bilderna har för tips på hur man ska göra det här bygget? Ska man behålla stolpskorna eller kapa dessa och regla upp helt nytt istället? Hur bygger jag upp väggen nedifrån? Kan man regla direkt mot plattan eller ska man lägga lecablock eller något annat i ett lager längst ner? Finns det någon bra guide på hur man bygger garageväggar steg för steg? Kväll, trottoarsten, skuggor, bil, röd konstruktion, träplankor, byggområde eller renovering, urbant landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsstaket vid skymningen med takfot och lysande utomhuslampa; lugn kvällsatmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvällsljus lyser genom trätak, skapar strålar, mot mörkt himmel, gröna buskar, och ljus från en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhus, skymning, röd träbyggnad, belysning, takkonstruktion, fönster, regnrör, måskiftning, arkitektoniska detaljer, hem, lugn atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uteplats vid skymning, bordsåg, byggmaterial, grönska, person i bakgrunden, hemprojekt, rödfärgade trähägnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här fick man inte mycket svar.. men har någon en idé om hur man gör mot grunden? Ska man lägga ett lager lecablock för att komma upp från markfukten och evnt lite vattenspill på golvet som kan bli? Hur funkar det med isoleringen i så fall? Är det okej med ett tunt lecablock utan att få jättemycket värmeförluster? 🤔
 
Inget svar beror nog på att det inte är av intresse för en del, som har till mantra att svara på allt annat. Du har en carport , det är stolpar för taket. Bara tänka till hur du ska få dit väggarna. Blir att med stående panel sätta några stolpar till och regla på tvären för panelen. Allt invändigt kan du göra senare Det med isolering och tjocklek på den är hur varmt du vill där , lämpligt med en mindre luft/luft VP
 
J jonaserik skrev:
Inget svar beror nog på att det inte är av intresse för en del, som har till mantra att svara på allt annat. Du har en carport , det är stolpar för taket. Bara tänka till hur du ska få dit väggarna. Blir att med stående panel sätta några stolpar till och regla på tvären för panelen. Allt invändigt kan du göra senare Det med isolering och tjocklek på den är hur varmt du vill där , lämpligt med en mindre luft/luft VP
Woho, ett svar! Har du något att tillföra om min fråga ovan om grunden då? Tror att jag fått hyfsad kläm på övrigt.
 
Att göra något åt grunden är nog inte att tänka på. Det är en betongplatta utan isolering. Så ta det med en klackspark att tänka något. Se till att du får det tätt till att börja med och det med port, då gäller det att det riktigt kraftiga delar för infästning. En dörr så behövs bara några reglar rakt upp och ner. Lycka till.
 
Blev det något av det?
 
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Blev det något av det?
Bygglov beviljat. Ska skicka in en kontrollplan bara, verkar som det är nåt jag kan skriva själv. Men fattar faktiskt inte poängen eller vad jag ska låtsas ha för viktiga kontrollpunkter.. Ska ju liksom regla upp 3 väggar, vad är det att kontrollera?
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.