Hej!

Vi har en bod på tomten som vi funderar på att bygga om till en vedeldad bastu. Ni får väldigt gärna hjälpa mig att tänka lite och komma med tips och idéer.

Den står på en gjuten platta, är ca 10 m2 enligt ögonmått. Helt oisolerad, väggarna man ser på insidan är panelen. El för belysning är indragen och ett par eluttag finns. Jag vet inte riktigt hur det ser ut under golvet, men antar att skivorna bara ligger på golvbjälkar och inget annat under. Samma med taket, det är vad man ser och ovanpå utgår jag från att det ligger papp och på det pannor.

Var tycker ni vi bör börja och med vilket material?
 
  • Röd trävägg, kabel, grå betongfundament, höstlöv, grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonggolv och trävägg i ett mörkt utrymme med skräp och fläckar, möjligen i källare eller förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träväggar, stödbjälkar, vinkeljärn, oisolerad, mörk, byggkonstruktion, inomhus, blå dörrhandtag nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med träpaneler, takbjälkar, bokhylla och böcker synliga underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Regla lite tätare, sätta vindduk på insidan av stolparna, sen bastupanel på det och en mellanvägg så det blir typ hälften bastu, hälften relax. Och ett innertak i bastudelen på kanske 2,20.

Finns det något fall på betonggolvet skulle jag borra upp ett hål i golvet på lågpunkten och sätta en spygatt där. Sen förmodligen ga lös trall på betongen.
 
  • Gilla
Nickvald
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Regla lite tätare, sätta vindduk på insidan av stolparna, sen bastupanel på det och en mellanvägg så det blir typ hälften bastu, hälften relax. Och ett innertak i bastudelen på kanske 2,20.

Finns det något fall på betonggolvet skulle jag borra upp ett hål i golvet på lågpunkten och sätta en spygatt där. Sen förmodligen ga lös trall på betongen.
Tack för svar!

Bäst att låta det vara oisolerat?

Golvet är rektangulära träskivor av något slag.
 
Ja, jag skulle inte isolera. Kanske taket, men dubbel panel och vindduk räcker gott för en bastu.

Normalt sätter man vindduken mellan reglar och ytterpanel när man bygger nytt, så att märla fast den i ytterpanelen med spikpistol kan nog hjälpa lite. Man vill ju att luften i spalten mellan ytter- och innerpanel ska vara stilla i alla fall.

Golvet missförstod jag som sagt. Då skulle jag nog riva bort det och lägga trall istället i bastudelen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag skulle inte isolera. Kanske taket, men dubbel panel och vindduk räcker gott för en bastu.

Normalt sätter man vindduken mellan reglar och ytterpanel när man bygger nytt, så att märla fast den i ytterpanelen med spikpistol kan nog hjälpa lite. Man vill ju att luften i spalten mellan ytter- och innerpanel ska vara stilla i alla fall.

Golvet missförstod jag som sagt. Då skulle jag nog riva bort det och lägga trall istället i bastudelen.
Okej, så istället för att spänna upp duken över reglarna inne ska jag vika in den mellan reglarna och fästa mot panelen?

Trall i bastudelen. Med glipor då så vatten kan rinna rakt genom golvet överallt? Räcker detta som tilluft för ventilationen eller ska det även upp ett hål vid aggregatet?
 
Ja, precis så tänker jag med vindduken.

Det räcker utmärkt med den luft som kommer in genom trallen. Ut går den genom skorstenen sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.