Jag försöker planera inför ett bygge av offset smoker (varm och förbereda för kall) med en BBQ-pit/Santa Maria-grill bredvid. Största kruxet jag ser är dels beräkning av storlek på firebox och smoker samt inreda fireboxen med eldfast tegel.

- Jag har 230x80cm att jobba med
- Tanken är att göra den med byggblock och gjuta hela plan för en hylla samt bänkskiva.
- Den kommer byggas på en befintlig betongplatta, fintar på om jag skippa att fästa bygget i betongplattan?
- Beräkning av firebox, smoker och skorsten görs med http://www.feldoncentral.com/bbqcalculator.html

Frågor:
Hur gör jag för att fästa eldfasta teglet i fireboxen? Om man fogar dem i taket med eldfast fog, kommer det att hålla eller är det risk att de släpper? ( Ta det försiktigt, är noob på området..)
Eller är det bättre att "valva" det som i en murad pizzaugn?
Är det bättre med klassiskt tegel? Tänker att det är lättare att anpassa längder med tegel men mer jobb?
Vad blir billigare, tegel eller byggblock? (Tänk köpa nytt)

Bifogar otroligt fin skiss.
 
  • Grovhandskiss av en planerad offset smoker och BBQ-pit/Santa Maria-grill konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Joppinho
  • Laddar…
Jag flyttade din tråd till Altanforumet så hoppas vi att du får svar där.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag flyttade din tråd till Altanforumet så hoppas vi att du får svar där.
Tackar ☺️
 
Sådär, lite bättre bilder som visar min plan :D
 
  • 3D-modell av utomhuskök inklusive grill, vedförvaring och arbetsskiva, med dimensioner och en figur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell i SketchUp av en utomhuskök med vedspis, måttangivelser och en animerad figur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dalkarl och 3 till
  • Laddar…
Kommer följa med nöje, kul projekt. Älskar kontorsdamen som kollar klockan på bilden ovan "är maten klar snart?".
En tanke: Är pjäsen placerad någorlunda väderskyddat? Tänker på veden nertill som kanske blir fuktig vid skyfall?
 
  • Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
Kul projekt! Men jag undrar vad en Santa Maria grill är?
 
Genaugenau Genaugenau skrev:
Kommer följa med nöje, kul projekt. Älskar kontorsdamen som kollar klockan på bilden ovan "är maten klar snart?".
En tanke: Är pjäsen placerad någorlunda väderskyddat? Tänker på veden nertill som kanske blir fuktig vid skyfall?
Vi har funderat över nåt sorts tak, men det är ju det där med bygglov.. Långa röksessions blir ju lätt lite surt om det regnar höhö. I nu läget la jag kopierade jag dit lite ved for show, har inte kommit så långt i planeringen så jag tänkt på den frågan, tack för input :) Vår byggare (den här har jag tänkt att försöka klara av själv) är svetsare i grunden så det kanske blir massa stålluckor eller dylikt :)
 
  • Gilla
Rocky McQueen och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kul projekt! Men jag undrar vad en Santa Maria grill är?
Jag tror en av de utmärkande sakerna med Santa Maria-grillar är det höj och sänkbara grillbordet men sen verkar det också finnas en Santa Maria-style barbeque som härstammar från Kalifornien där de använde just såna typer av grillar.
 
  • Gilla
Pekkasson och 1 till
  • Laddar…
Kanske ska köra med vinkeljärn för takdelen i fireboxen ändå..
 
Adb Adb skrev:
Sådär, lite bättre bilder som visar min plan :D
Bra 3d men föredrog hur entusiastisk den gamla grillen var 😂
 
  • Enkel handritad skiss av en figur med rektangulär kropp och två fyrkantiga ögon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Superkewl Superkewl skrev:
Bra 3d men föredrog hur entusiastisk den gamla grillen var 😂
Superentusiastisk! 😄
 
Superkewl Superkewl skrev:
Bra 3d men föredrog hur entusiastisk den gamla grillen var 😂
Nu går det inte att inte se ansikten.. 😆
 
Min fru blev väldigt skeptisk när hon såg de numera decimerade planerna.. Mitt första utkast för några år sen såg ut så här 😆Jag tycker jag reducerat pjäsen och jobbtiden ganska mycket?? 😅
 
  • 3D-ritning av en utomhusköksdesign med tegelugn, grillplats och rökkammare inklusive måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
grebdevs och 3 till
  • Laddar…
Adb Adb skrev:
Vi har funderat över nåt sorts tak, men det är ju det där med bygglov.. Långa röksessions blir ju lätt lite surt om det regnar höhö. I nu läget la jag kopierade jag dit lite ved for show, har inte kommit så långt i planeringen så jag tänkt på den frågan, tack för input :) Vår byggare (den här har jag tänkt att försöka klara av själv) är svetsare i grunden så det kanske blir massa stålluckor eller dylikt :)
Kanske räcker att ha ett vanligt trädgårdsparasoll bredvid?

Gällande veden tänkte jag främst att den inte ligger i ngn slags pöl. Kanske du kan sätta in galler ca 10 cm ovan mark, ungefär som i en ugn, och därefter stapla på veden. Då hamnar den över marken och den värsta vätan.
 
  • Gilla
Adb
  • Laddar…
Genaugenau Genaugenau skrev:
Kanske räcker att ha ett vanligt trädgårdsparasoll bredvid?

Gällande veden tänkte jag främst att den inte ligger i ngn slags pöl. Kanske du kan sätta in galler ca 10 cm ovan mark, ungefär som i en ugn, och därefter stapla på veden. Då hamnar den över marken och den värsta vätan.
Ja nån sån lösning vore bra, kan ju montera in två-tre genomgående armeringsjärn eller dylikt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.