HEJ!

Vi har gått i tankarna på att bygga ett våningsplan till på vårt enplanshus för att tillgodogöra oss mer yta,(har en stor familj med många barn och ständiga konflikter dom emellan,därav vore detta den perfekta lösningen för oss.Det stora problemet är givetvis vad det kommer att kosta i slutändan,lösningen för våran del skulle bli följande - anlita en firma som lyfter av hela övre sektionen med lyftkranar,sätter dit nya ytterväggar
och monterar allt på plats igen.Regla upp Innerväggar och isolering får vi nog anlita hantverkare till.El och VVS kan vi nog få hjälp med utav bekanta som har behörighet(tilläggas bör innan jag fortsätter att jag själv inte har några som helst hantverksmässiga kunskaper om ovannämda,därav låter det kanske en aning simpelt när jag försöker förklara,men hoppas att ni på ett ungefär förstår vad jag menar.Finns det någon som har några bra tips - var man kan finna lämpliga sidor på nätet? ,kanske ni själva har dokumenterat en liknande tillbyggnation på eran hemsida.I så fall - lägg gärna ut länkarna till dessa
Allt är utav intresse såsom tips,lämpliga firmor,kostnadskalkyler osv.

MVH/Rub@nck
 
Jag är väl en av få här på forumet som bygger på en våning på befintligt 1-planshus.

Kolla in vår web. Se även under länkar. Där har jag en länk till en annan som också byggt på en våning.

 
mmm. Borkas eller Åtvidabergs är ju ett alternativ. Man får väga kostnaden för att köpa en "färdigt kit" mot vad det krävs att driva ett sådant projekt själv.

Vi ansåg att ovan nämnda företag var gräsligt dyra samt att deras typpåbyggnad ser helt sick ut... Har sett ett antal påbyggnader och proportionerna blir knasiga, takfot ser helt miffo ut, Det blir dubbla mellanbjälklag, 2.40 i standardtakhöjd osv osv.... men som sagt - ibland får man väga det mot tiden och engagemanget som kanske krävs för att bygga lösvirke, vad vet jag.


ps. Borkas jobbade tydligen på Åtvidabergs, men startade egen låda när Åtvidabergs kursade en gång i tiden. Därvid liknande lösning.
 
Har du kontrollerat vad detaljplanen säger? Där kan du ha begränsningar i byggnation (takhöjd, antal våningar etc) Byggnadsavdelningen på komunen kan hjälpa dig.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.