Hej,

håller på att bygga ett kök, det ska vara en öppen sektion där det ska vara hyllplan, vill ha hyllplanen i samma mönster som övriga köket. Avståndet är ca 80 cm

två funderingar, tror vi att en sådan täckskiva orkar bära? Samt hur skulle ni ha fäst det för att det ska synas så lite som möjligt?

Pågående köksrenovering med öppna skåp och bruna luckor, verktyg på bänk och hund i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bryggarebob skrev:
Hej,

håller på att bygga ett kök, det ska vara en öppen sektion där det ska vara hyllplan, vill ha hyllplanen i samma mönster som övriga köket. Avståndet är ca 80 cm

två funderingar, tror vi att en sådan täckskiva orkar bära? Samt hur skulle ni ha fäst det för att det ska synas så lite som möjligt?

[bild]
Spika hyllplanen från sidan. 80cm är långt för 13mm? mdf. Vad ska du förvara där? Du kan göra två hyllor på 40cm så håller det bättre.
 
Är nog inte så mycket, kanske lite tallrikar och fina glas, kryddor etc

funderar på om det är bättre att köpa deras front som är 80x40x1,9 och såga till, antar att den har bättre bärighet

1,3 är kanske klent
 
BirgitS
Tallrikar är tungt.

Bokhyllor med hyllplan som består av 18 mm spånskiva brukar böja sig om hyllorna är 80 cm breda.
 
Såhär gjorde jag .
Skruvar i väggen som jag sedan klippte av skallarna på. Hål borrade i skivan .
Men du får nog köra på 19 mm .

Det skulle kanske inte hålla som bokhylla men håller väldigt bra .
Kök med arbetsbänk, avskurna skruvar i väggen, verktyg och en köksmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggskruvar med avklippta skallar för fastsättning av skiva i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvar utan skallar fästa i väggen, avsedda för upphängning av en skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trähylla monterad på väggen i ett rum under konstruktion, verktyg och byggmaterial syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskiva monterad på vägg med avklippta skruvar synliga längs kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit modern kökshylla monterad på vägg med avkapade skruvskallar och dekorativa föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Tack för bilder, superbra lösning! Har du gipsvägg bakom?

ska inte ha fullt med tallrikar, tror det snarare ska vara lagom mycket för att vara fint, så blir nog inte jättetungt

men tror jag gör rätt i att köra på 19mm
 
B bryggarebob skrev:
Tack för bilder, superbra lösning! Har du gipsvägg bakom?

ska inte ha fullt med tallrikar, tror det snarare ska vara lagom mycket för att vara fint, så blir nog inte jättetungt

Jag har gips på spontad vägg så jag kan ju skruva var jag vill. Har du tur så finns kanske en regel , kanske 2

men tror jag gör rätt i att köra på 19mm
 
  • Gilla
Litensnickarnisse
  • Laddar…
Cheesen
Alltså.. det här är en dålig idé av många anledningar.
1. Du kommer att skapa ett evigt fetthål i köket där det du förvarar kommer att ha en fetthinna på sig jämt.

2. Som nämnts i tråden är det för klent. Lite tallrikar och några glas är snabbt toktungt. Jämför gärna en flyttlåda med porslin och en med böcker. Porslinlådan är tyngre.

3. Det kommer att se konstigt ut med ett litet hyllplan mitt i det robusta.

Om du ändå tänkt genomföra detta, sätt då riktiga sidor med hyllbärare.
En rejäl skiva typ minst 19mm.
Förbered dig med extra lucka, stomme och täcksida så att du kan bygga igen utan att byta hela köket.
Se till så att hålet följer standard. Sätt hellre en 15 cm passbit mot väggen och ett 60 cm hål än att göra ett 75 cm hål. Det ser bättre ut och du har möjlighet att stoppa in en stomme när du blir trött på flåtthålet i köket.


Kom på att det finns ett snyggt alternativ till hyllplan.
Besök glasmästare och beställ hyllor i härdat glas.
Har sett det i ett kök. Kändes lyxigt. Glasmästare kan nog ge dig ett råd om grovlek på glaset också.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.