M
När vi nu är i farten att planera vårt nya hus vill vi så klart ha en öppen spis i det :) Jag vet att många väljer kaminer eller likande, men för mysfaktorn är det svårt att slå den öppna spisen...

Finns det någon stans att köpa "färdiga" öppna spisar, eller måste jag ta kontakt med en murar som boksstavligen murar upp en?

Behövs en förstärkning av plattan tro?

Om jag får drömma lite skulle jag inte ha något emot en sån här :)

image1_dd98841ae738807673972a6bfa9f909b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image2_ee9a7555e856471cc0b5194725f34faf.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst är det mysigt med en öppenspis eller kakelugn! Du kan bli tvungen att förstärka plattan beroende på vikten av spisen/ugnen. Det bör du kolla med en konstruktör när du bestämt dig för vad du vill ha och vet hur mycket pjäsen väger. Möjligen kan du själv bygga en. Beror ju på var tummen sitter. Skämt åsido, kanske en sådan: http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5299
 
M
Tack för länken. Vad kostar det att anlida någon att mura en tegelspis?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi gjorde som så att vi köpte en insats avsedd för inbyggnad, en modell som har glaslucka åt två håll.
Sen murade vi upp en "murstock" av tegel som dels funkar som rumsavdelare och dels som värmemagasin.
Vi putsade teglet, på bilden återstår galler för konvektinen, vi har även en värmekanal upp för att sprida värmen när vi eldar.

blogger-image--1401964578.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image--1671870696.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image-1776763122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter N. och 6 till
  • Laddar…
Hej, är det någon som vet om det fungerar att, gjuta "betongskivor" som man sen klär in en spiskasset med?
allts om man ser denna murade spis, att man ersätter teglet med gjutna sidor, "lite som en kuliss"?
 
"Jag vet att många väljer kaminer eller likande, men för mysfaktorn är det svårt att slå den öppna spisen..."
Öppen spis utan kassett hade vi i huset när vi flyttade in i vardagsrummet som hade 4 isolerglas-fönster och 2 element som var underdimensionerade. På vintern läckte det ut massvis med värme och de som bott där före oss hade 30 000 kWh i årsförbrukning av el. Vi byggde in en plåtkasett för att förbättra det hela men utan mycket effekt. Samtidigt skaffade min far en kakelugn hemma hos sig. Kaminfirman jag var hos rekommenderade att vi täppte till vårt kallras-ställe som drog kallt hela vintern om inte kaminen var igång. Kontenta köp kakelugn!
 
G Gabbe1 skrev:
Vi gjorde som så att vi köpte en insats avsedd för inbyggnad, en modell som har glaslucka åt två håll.
Sen murade vi upp en "murstock" av tegel som dels funkar som rumsavdelare och dels som värmemagasin.
Vi putsade teglet, på bilden återstår galler för konvektinen, vi har även en värmekanal upp för att sprida värmen när vi eldar.

[bild][bild][bild]
Jag skulle vilja bygga öppspis med bastusten. Vet inte om den håller värmen länge tid än tegelstenar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.