Hej alla,

Jag och min sambo (lgh) har ingen erfarenhet av husbyggnation eller att äga hus. Hur som helst så har vi surfat runt överallt och kikat på alla husföretag som finns tror jag.

Intressant att endast 2 företag går ut med priser, jobbigt att inte få ett pris på något som kostar så mycket.

Nu undrar jag lite, vad kostar det i verkligeheten? Älvsbyhus dyraste ligger på ca 1,1 miljoner. Vi vill ha specialkök från KVänum med vivaror från Miele vilket kostar ca 150000 och göra en del andra ändringar.

Att det blir dyrare det förstår jag, men vad tillkommer förutom att köpa tomt och ansluta vatten och el?
 
Om du går igenom trådarna här kommer du att finna massor med huspriser.

Eller tänkte du ha det köket i ett Älvsbyhus? Är inte det som att beställa skinninredning och klimatkontroll i en Trabant...?

*hukar mig för arga älvsbyhusbyggare* ;D
 
:D ;D :D ;D

KUL, KUNGEN!
 
KarlXII skrev:
Om du går igenom trådarna här kommer du att finna massor med huspriser.

Eller tänkte du ha det köket i ett Älvsbyhus? Är inte det som att beställa skinninredning och klimatkontroll i en Trabant...?

*hukar mig för arga älvsbyhusbyggare*  ;D
Hmmm, vet inte är ju inte hemma på sånt här... Fast jag misstänker ju at nått är lurt med tanke på priset.

Vet någon vad totalpriset för ett dylikt hus är om tomten kostar 275000:- inkl vatten å el? Låtsas att huset kostar 800000:-
 
Hej

Om ni är inne på det köket är det nog en annan typ av tillverkare ni är ute efter än Älvsbyhus. De lite "finare" hustillverkarna anser att varje hus är unikt och därför inte kan standardprissättas som mjölk. Men räkna med att ett icke-modulhus på 150 kvm på en tomt utan större behov av att påla eller spränga kostar från en bra bit över 2 Mkr nyckelfärdigt inkl tomt. Uppåt finns det inga gränser :).

/Fredrik
 
fredpers skrev:
Hej

Om ni är inne på det köket är det nog en annan typ av tillverkare ni är ute efter än Älvsbyhus. De lite "finare" hustillverkarna anser att varje hus är unikt och därför inte kan standardprissättas som mjölk. Men räkna med att ett icke-modulhus på 150 kvm på en tomt utan större behov av att påla eller spränga kostar från en bra bit över 2 Mkr nyckelfärdigt inkl tomt. Uppåt finns det inga gränser  :).

/Fredrik
Tycker iofs inte att man behöver ha ett exklusivt hus bara för att man vill ha ett dylikt kök. Orsaken till köksvalet är att det kommer att användas mycket då jag är väldigt matlagningsintresserad och sliter på köket. Det behöver alltså hålla för proffesionella påfrestningar kan man säga. Så oavsett huskvalitét kommer vårt kök att hamna i prisläge runt 150 000 :-.

Angående priset, varför påstår då representanter för t.ex. Willanordic att ett arkitektritat hus från dem kostar lika mycket som ett byggsatshus?
 
KarlXII skrev:
Eller tänkte du ha det köket i ett Älvsbyhus? Är inte det som att beställa skinninredning och klimatkontroll i en Trabant...?

*hukar mig för arga älvsbyhusbyggare*  ;D
Tjaa.. inte för att jag är det minsta arg, "Kungen"!!

(och med risk för att få höra allt om ömma tår och surt sa räven....mm ;))
Men vilka hus passar "det köket" i egentligen, enligt dig ???
Jag tror iof. att om man är villig att betala dom pengarna som det köket kostar (och då är det väl inte otroligt att det inte räcker med 150.000) och sen vill hålla absoluta toppstandard(läs lyx) från regelvirket och utåt så ska man inte välja Ä-hus, inte för att det inte går utan för att det antagligen blir dyrare i slutändan.
Dock så ser jag inte vad som skulle hindra att man sätter ett Kvänumkök i ett Ä-hus, om det nu är ens stora dröm och önskan, dessa kök sätts ju in i mer än ett liknande, om än gammalt, "standardhus" som renoveras av ny ägare utan att det anses som särskilt konstigt.
Tänker för övrigt inte inleda något "skyttegravskrig" till Ä-hus fromma och försvar ;), det huset har brister som de flesta andra, men om man inte stirrar sig blind på vad som anses vara "fiiina" husleverantörer (hellre isåfall "finfina" tomtlägen) så kan det bli väl så bra ändå.
MVH/Christina.


 
Glöm prisjämförelsen mellan modulhus och VillaNordic!
VillaNordic är i det övre prissegmentet och du bör räkna med minst 15000kr/kvm för detta hus, exkl tomt och alla andra byggherrekostnader. Minsta lilla VillaNordic stannar aldrig under 2.5-3 miljoner totalt.

Det är mycket stor skillnad på Älvsbyhus och VillaNordic, jag tror aldrig att dessa två leverantörer utgör konkurrenter om samma husbygge, de vänder sig helt enkelt till olika kundgrupper.

//Pas
 
pase skrev:
Glöm prisjämförelsen mellan modulhus och VillaNordic!
VillaNordic är i det övre prissegmentet och du bör räkna med minst 15000kr/kvm för detta hus, exkl tomt och alla andra byggherrekostnader.  Minsta lilla VillaNordic stannar aldrig under 2.5-3 miljoner totalt.

Det är mycket stor skillnad på Älvsbyhus och VillaNordic, jag tror aldrig att dessa två leverantörer utgör konkurrenter om samma husbygge, de vänder sig helt enkelt till olika kundgrupper.

//Pas
Intressant, när jag frågade dem vad ett arkitektritat hus kostade så sa de att de tar mellan 10 och 13000:-/kvm beroende på utrustning. Har mycket svårt att förstå varför de inte kan ge korrekta prisuppgifter!?
 
[quote author=KarlXII Eller tänkte du ha det köket i ett Älvsbyhus? Är inte det som att beställa skinninredning och klimatkontroll i en Trabant...?

*hukar mig för arga älvsbyhusbyggare*  ;D[/quote]

Kungen Kalle njuter och vill ha kul. :p
Och lite avundsjuk på vårt Älvsbyhus måste han också vara, om inte annat för att vi håller ihop och är nöjda. :D


Men vad 17 är en TRABANT??? ???
 
en bil....(om det nu får kallas det... ;) ;) ;))
 
SEB204 skrev:
Men vad 17 är en TRABANT???  ???
En öststatsbil, Östtyskland om jag inte minns fel, så nu förstår du vad Ä-hus är för nåt ;)

MVH/Christina.
 
På semester i Ungern för något år sedan mötte vi Trabanter gjorda utav plywood... :) Det kanske säger en del ;)
 
Aj då "kungen" har bra erfarenhet av sånt, ser ut som.

;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.