Hej!

I och med det faktum att bostadspriserna just nu ökat otroligt mycket där jag bor och att jag egentligen inte vill bo i lägenhet så har jag fått en ganska sjuk idé. Jag gillar nämligen att jaga och att ha hund är en stor del av mitt liv, vilket innebär att jag vill bo i hus och ha hundgård, men inte tänker skaffa mig en karl för att han har ett passande hus.

Därför har jag nu börjat fundera i banorna att bygga ett mindre hus, med "året-runt-standard", vatten och el och så vidare. Med ett mindre hus så tänker jag mig ett 40-60 m2 hus.

Eftersom jag är otroligt ung och grön, men samtidigt lite för självständig och rätt jävla envis så tänkte jag börja kolla upp detta. Ni får gärna länka alla sorter av guider som ni har funnit hjälpsamma och tipsa om allt. Jag behöver alltså guider och tips från att faktiskt köpa tomt och få alla tillstånd, till hur mycket man klarar av att bygga själv.

Så det är jag undrar är alltså:
Tips och guider inför att köpa tom och tillstånd?
Vad ska man välja för hus? Kostnad?
Hur mycket är en vettig tanke att man kan göra själv?
Hur mycket kommer det hela sluta på?
Vilken värme ska man ha?
Vilken grund på huset?
Gräva brunn?
Och så vidare...

Ni får gärna svara själva, eller länka guider som sagt. Jag är fullständigt medveten om att det finns tusen trådar om ämnet redan, men jag tänkte starta en egen för att få personliga tips och tankar om detta, och sedan följa upp med hur jag gör och vad jag bestämmer mig för.

Hoppas någon orkade läsa igenom den lite för långa trådstarten, ni ska veta att jag är fruktansvärt taggad på detta!
 
Redigerat:
Var vill du bygga? Helt omöjligt att svara på dina frågor. Svaret på den ena frågan ger svaret på den andra typ.
 
I någon by ett par tre mil utanför Gällivare. Inte så fruktansvärt kräsen på vilken egentligen
 
Omöjligt att svara på de uppgifter du givit. Mycket av hemläxan måste du göra själv....

Mitt förslag:
1. Bankfinansiering? Gå till din bank och be dom om hjälp att räkna ut hur mycket dom kan låna ut m.a.p. din inkomst och livssituation. Då vet du din investeringsnivå.
Har du "cash money" i madrassen? Ja, då vet du redan hur knöligt du ligger..... :)
2. Den storlek du indikerar menar jag är i kategorien "fritidshus" till ytan. (även dessa finns vinterbonade). Googla och se vad som finns på marknaden. Beställ hem kataloger. Stjäl ideér, planlösningar, inredningstips eller rent av beställ en färdig byggsats om priset är smakligt.
3. Tomt. Pris omöjligt att säga- Är lokalt betingat. Finns kommuner som säljer "frimärkestomter" för 1milj och kommuner som skänker bort tomter för 1 kr.
4. Bygglov, samma som pkt 3. Kan skilja flera 100% från kommun till kommun.

När du har konkreta planer, återkom gärna för att stämma av med "panelen", du kan få hur tokiga svar som helst, men ibland även kloka svar. ;)
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Omöjligt att svara på de uppgifter du givit. Mycket av hemläxan måste du göra själv....

Mitt förslag:
1. Bankfinansiering? Gå till din bank och be dom om hjälp att räkna ut hur mycket dom kan låna ut m.a.p. din inkomst och livssituation. Då vet du din investeringsnivå.
Har du "cash money" i madrassen? Ja, då vet du redan hur knöligt du ligger..... :)
2. Den storlek du indikerar menar jag är i kategorien "fritidshus" till ytan. (även dessa finns vinterbonade). Googla och se vad som finns på marknaden. Beställ hem kataloger. Stjäl ideér, planlösningar, inredningstips eller rent av beställ en färdig byggsats om priset är smakligt.
3. Tomt. Pris omöjligt att säga- Är lokalt betingat. Finns kommuner som säljer "frimärkestomter" för 1milj och kommuner som skänker bort tomter för 1 kr.
4. Bygglov, samma som pkt 3. Kan skilja flera 100% från kommun till kommun.

När du har konkreta planer, återkom gärna för att stämma av med "panelen", du kan få hur tokiga svar som helst, men ibland även kloka svar. ;)
Tack så hemskt mycket för svaret!
Samtala med banken tänkte jag först göra när jag listat ut om det är någon idé. T.ex. kan det gå för 500 tusen eller kommer det krävas minst en miljon?
Så det är alltså så gott som omöjligt att få till ett ungefär utan att ha en specifik tomt att räkna på? :)
 
Man ska ju altid ta bra höjd. Om det värsta du kan tänka dig är 1 milj så lägg alltid till 10% för oförutsett (åtminstone mentalt i tankarna)
 
C
Vi bygger en gäststuga för kanske 4-500.000. MEN tomten,el,vatten,avlopp,anslutingsavgifter är "gratis". Stugan är/blir inredd som en vanlig villa,byggnadsyta 60m2. Exemplet är strax söder om Sundsvall 80% av jobbet gör vi själva.Stugan står på plintar.
 
Om du bygger ett billigt hus och gör mycket själv så kan du nog räkna på uppåt 50% i kostnader för mark, avlopp, vatten och el.
Kan du hitta något fallfärdigt rivningshus på en tomt som har vatten och el indraget redan så blir det nog det billigaste att köpa detta hus och riva och sen bygga ett nytt på platsen.

Går man ut i en skogsdunge och säger att här ska jag bo, så får man räkna med rejäla summor pengar innan det går att bygga ett hus där med moderna bekvämligheter.

Alternativet är ju att bygga helt off the grid. Med solceller, batterier och mulltoa. Kostnadsmässigt är det dock inte säkert att du sparar något i investeringsfasen men besparingen kan ju komma senare i form av att slippa avgifter för el och avlopp i framtiden.
 
Nånting säger mig att det är mycket billigare att köpa ett hus två-tre mil utanför Gällivare än vad det kostar dig att bygga själv.
 
Korvgubbe
Har du sonderat begagnatmarknaden?
Även jag tror att det blir betydligt billigare att köpa en existerande sommarstuga och renovera den än att bygga nytt från ruta ett.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.