Vi skall bygga nytt mot hosten och funderar pa vilket uppvarmningssatt vi skall ha.
Huset vi skall bygga ar 2 vaningar med franluftsvarmepump som standard, Vattenburen golvvarme pa bottenplanet och vattenradiatorer pa overvaningen.

Jag har kikat pa olika kalkyler pa NIBE och IVT pumpar samt pa konsumentverkets hemsida.

Fragan ar nu; Lonar det sig att installera bergvarme eller kombinerad franluft/markvarme eller skall vi noja oss med standard losningen franluftspump?

Nagon som har ideer?????
 
Om du tittar i gamla inlägg de senaste 3 månaderna så har den frågan diskuterats flitigt. Undrar du ngt så "aktivera" ett av inläggen så slipper vi skriva allt en gång till.
 
Absolut rekommenderar jag att du gör en sökning som tidigare författare rekommenderar.

Ett generellt råd man kan ge är att lita inte på att en IVT490 eller IVT495 kommer att räcka till.
 
Olmen skrev:
Vi skall bygga nytt mot hosten och funderar pa vilket uppvarmningssatt vi skall ha.
Huset vi skall bygga ar 2 vaningar med franluftsvarmepump som standard, Vattenburen golvvarme pa bottenplanet och vattenradiatorer pa overvaningen.

Jag har kikat pa olika kalkyler pa NIBE och IVT pumpar samt pa konsumentverkets hemsida.

Fragan ar nu; Lonar det sig att installera bergvarme eller kombinerad franluft/markvarme eller skall vi noja oss med standard losningen franluftspump?

Nagon som har ideer?????

Mitt råd är alltid att du ska ha jordvärme, inte en kombination av frånluft & jordvärme, utan ren jordvärme.
ventelationen får ett FTX agrigat sköta.
 
Jag rekommenderar att du skall titta lite på en Comfortzone CE50.
Det är vad vi beställt till vårat hus.
Vi insåg att vi inte skulle kunna spara in de 80000:- som bergvärme kostade mer på väldigt länge.
Det är ett bra alternativ till berg och jordvärme.

MVH Niclas
 
niclasella skrev:
Jag rekommenderar att du skall titta lite på en Comfortzone CE50.
Det är vad vi beställt till vårat hus.
Vi insåg att vi inte skulle kunna spara in de 80000:- som bergvärme kostade mer på väldigt länge.
Det är ett bra alternativ till berg och jordvärme.

MVH Niclas


bergvärme är dyrt, men en ytjordvärme anläggning är lika dyr som en Comfortzone att instalera om man gör det isamband med nybyggnation, tänk på det.
fördelen med ytjordvärmen är att du kan välja en större pump, Comfortzonen finns bara i 5kW & den ger inte 5Kw konstant, för den måste av frosta ibland!
 
CE50 ger inte konstant effekt under en cykel. Den ger uppåt 6 kW i början av cykeln och sedan avtar effekten i och med att is börjar byggas upp i förångaren. Därefter avfrostar den och då ger den givetvis ingenting. Över en hel cykel ger den en snitteffekt på 5 kW. Men effekten beror även på hur stort hus den ventilerar. I stora hus ger den 5,5 kW i snitt över en cykel inkl avfrostning.
 
rogge_vvs skrev:
Fragan ar nu; Lonar det sig att installera bergvarme eller kombinerad franluft/markvarme eller skall vi noja oss med standard losningen franluftspump?
Nöj dig med standard och lägg eventuella besparingar på isolering istället.
[länk]
[länk]
mvh rogge
Jag komentera den där artickeln i annannan tråd, man kan göra en kort grej här med.
läs articken så märker du att dom inte hållar vad dom lovar & att dom räknat på lägre rumstemp än vad normalfamiljen har.

jag lovar dig att du får billigare uppvärmningskostnad med en markvärmepump.
desutom så är det skit dyrt att bygga sånadär hus som ska klara värmen utan uppvärmning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.