Bor i ett hus byggt 1936 och med endast en toalett. Kan vara lite opraktiskt ibland och funderar därför på att bygga ett nytt toalettrum. Befintlig toalett är på entréplan och avser därför att bygga nya toautrymmet i husets andra våningsplan = källaren. Vatten (varmt och kallt) finns i taket ovan platsen jag tänker på och det är alltså inget problem. Men hur är det med avloppsfrågan? I området som jag tänkt nyttja för nytt toarum löper avloppsstammen från köket. Kan man koppla på en toa på köksavloppsstammen? Finns lagar/motsv. som förbjuder detta? Vidare, vad bör jag tänka på när jag "skapar" ett nytt toalettrum, mer än det uppenbara; toastol och handfat och frånluft? Snälla, kom med råd!

Jonas
 
Är avloppet också från 1936? I så fall blir det nog inget bra.

Du behöver ha 110 mm plaströr till WCts avlopp. Om avloppet är renoverat på sistone så kanske du har det i stammen till köket.

Om du inte har det så skadar det inte att renovera avloppet när du ändå håller på. Byt ut alla stammar som förmodligen består av gjutjärn till 110 mm plaströr. Fast nu blev det säkert mer än du tänkte när du frågade.
 
Ja, avloppet nedåt från renslucka 15 cm över källargolv är gjutjärn. Det tänkte jag låta vara tills det börjar bråka. Men avloppet från köket på entréplan är 110 mm plaströr som du skriver. Gjutjärnsavlopps-delen är ungefär 135 mm, så jag tänkte (när det lägger av) lägga plaströr inuti. Men vad tror du om att ansluta en toa till köksstammen? Är det tillåtet/bra/etc...?
/J
 
Ser inga problem. Men jag är inget proffs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.