Vi har precis köpt nytt hus med tillhörande problem och elände :) Bland det första vi tänkte göra är att lägga om taket. Besiktningsmannen gav förslag på åtgärder som står sist i mitt inlägg. Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter från expertisen här, om det han skriver är vettigt eller inte? Finns det något annat sätt man bör göra det på istället?

Det är ett valmat tak så kallvinden går runt hela huset.


Anmärkningar om kallvinden:

Yttertaksskivor av plywoodtyp har generella missfärgningar av kondens, något varierande omfattning (är enligt ägaren tidigare kemiskt behandlade).

Luftspalter bedöms delvis saknas vid snedtakssidor mot nock / ovan boutrymmen.

Isolering saknas lokalt något vid bjälklag mot boutrymmen / stödbensväggar samt mot takfotsanslutningar (kallras mot golv).

Ventilationskanaler har generellt tunt isoleringsskikt / långa sträckningar (brist funktion).

Tidigare läckagemissfärgningar kan ses vid yttertak med takstol vid tidigare antennrör.


Och anmärkningarna gällande taket var i övrigt:

Underlagspapp och läkt bedöms i det närmaste uttjänt med bytesbehov under betongpannor.

Betongpannor har delvis bristfälliga anslutningar / är nedhasade mot valmnockar med åtföljande läckage mot underliggande nockplankor, underlagspapp och läkt.

Betongpannor har delvis bristfälliga anslutningar mot takgenomföringar / plåtbeslag som rökrör m.m.

Förekommande mindre nedböjningar och svackor vid takytor.


Besiktningsmannen skrev detta förslag / slutsats:

Yttertaket vid bostadshuset men även vid garagebyggnaden har renoveringsbehov enligt anmärkningar. Om man samtidigt vid bostadshuset även tar bort dom plywoodskivor som ligger direkt mot takstolarna och som påverkats med kondensmissfärgningar har man möjlighet till reella förbättringar. Takstolar byggs på med förslagsvis 45 ggr 95 reglar vilket ger plats åt ordentliga luftspalter och möjlighet att komplettera isoleringsskiktet innan återbyggnad med nya material sker. (framtida energibesparing) Även bjälklagens isolering kan med fördel kompletteras lätt i detta skede för att motverka kallras vid övervåningens golv.



vinden.jpg
 
Låter rimligt men sätt luftningen utanför takstolarna inte mellan. Mycket lättare.
 
Hur skulle man då göra i praktiken? Jag har lite svårt att föreställa mig hur du menar.
 
S
har du någon venthål i nock?
tror huggan menar att du ska sätta isoleringen på takstolar. inte i emellan dom
 
Såhär menar jag:

Riv bort gamla taket så du har nakna takstolar.
Slå på takstolarna en regel 45*95.
Isolera upp hela utrymmet från insida gamla takstolar upp till dom nya reglarna.
Slå på masonit på takstolarna som är uppbyggda.
Slå på en spikläkt 25*50 eller en 45*45 på takstolarn utanför masoniten.
Spika svallet.
Pappa.
Läkta.
Tegel.
Sov torrt om natten.
 
Tack för förklaringen!

Det bygger på en hel del då. Med den vinkeln på taket så kommer takfoten att bli typ 25 cm längre på varje sida. Undrar hur snyggt/osnyggt det skulle bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.