Hej!

Går i tankar på att köpa en förfallen gård och bygga upp ett nytt boningshus där. Finns massor med handslagen tegel att återvinna till en ny bostad. Min fråga är: finns det någon som har erfarenhet av ifall det är någon idé att bygga på den gamla grunden, eller bör man räkna med att gjuta en ny platta och riva allt det befintliga?
Vi tycker att den nuvarande grunden i natursten är charmig och hade gärna behållt den, men vi vet inte om det är torpargrund eller vad det är, finns ingen information att hämta samt så är huset igenbommat pga taket som fallit in.

Tacksam för alla tips och råd innan vi tar beslutet ifall det blir någon budgivning eller ej

Med vänlig hälsning,
N.
 
  • Förfallen lada, tegel, spruckna fönster, avskalad puts, tegeltak, ingen växtlighet, klar himmel, övergivet intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Charmigt ja, men inte värt att bygga vidare på, enligt mig.
Det är så mycket enklare med nytt, om det är torpargrund är det nästan garanterat massor med stora stenar som måste bort, ska du gräva ur till vettig höjd kommer du under marknivå och stenarna står på kanten.
Ska du dränera runt kommer stenarna rasa.
Ska du gjuta innanför blir det svårt att isolera runt kanterna.
Mm
Mm
Mm

Är så less på gammalt hus, jag har byggt ett helt nytt hus invändigt, inkl grund och även helt nytt utvändigt.
Det hade blivit så mycket billigare och tagit betydligt kortare tid med allt nytt.

Men, det beror ju också på vad man gillar, har en kompis som älskar gammal byggteknik och ser inga problem alls med det jag kräks på, så det finns nog inget rätt eller fel, bara olika åsikter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.