Hej!

Jag letar desperat efter hus att renovera bygga till men hittar inget.

Nu har jag hittat en tomt som är kalas men vill inte vänta 1,5 år på att flytta dit.
Finns det någon husleverantör som klarar av att bygga hus på 6månader?
Eller går det att bygga lösvirke med arkitektritning på 6 månader?

Tacksam för svar!
 
Allt går bara man är beredd att betala för det. Men att stressa med ett husbygge är inte något jag skulle rekkomendera.....
 
Inflyttningsklart på 6 månader går säkert, "färdigt" däremot är väl mer tveksamt....
men om jag klarar att lösvirkesbygga ett mindre hus helt på egen hand på deltid på nästan dagen 1 år till beboeligt skick, så borde ju ett gäng proffsbyggare på heltid klara det på 6 månader utan större problem tycker man... men som Smile säger, allt går till rätt pris
 
Jag måste bara fråga:
-Varför denna stress?

Generellt brukar det ju vara lämpligt att låta sådana här processer (köpa, bygga till eller bygga nytt) ta tid. Risken för att göra fel eller bli missnöjd minskar ju ganska
 
Jag har letat efter hus länge och ritat och pratat med nästan alla husleverentörer. Jag har ganska stor erfarenhet av byggprojekt och renoveringar så jag vet vad som krävs ur många perspektiv.

Saken är den att jag inte vet hur mitt liv ser ut om 1,5 år. Jag har ingen lust att lägga ner en massa tid på något som jag kanske bara kommer se färdigt ett kort tag för att sedan sälja eller ännu värre hamna i den sitsen att livet ändrar sig helt och jag behöver sälja mitt i ett byggprojekt. (Hade jag make och barn mm så hade kanske livet varit lite mer utstakat. :) Då hade det varit en helt annan sak.)

Så jag vill komma in i huset nu eller så snart som möjligt. Därav renoveringsprojekt, för det är lättare att flytta in i inom överskådlig tid.
Men de växer inte på träd. Det är lättare att hitta tomt där det passar och sedan anpassa huset ifrån mina krav.
 
Mikael_L
Har Älvsbyhus eller smålandsvillan inte tillräckligt full orderbok så har du ett inflyttningsklart hus på 6 månader - misstänker jag.
Ingen platta på marks som behöver torka ur.
När väl huset anländer är det inflyttningsklart inom en månad, typ.

Men som sagt, det beror på deras orderläge, är det tomt i pipen så dom i fabriken börjar spika på ditt hus dagen efter kontraktet är skrivet så går det fort. Får du en husleverans någonstans långt bak i kön så tar det tid.

Men jag säger trots allt som de andra, det taaar tiiiiid ....

saker kring tomköpet - 1/2 månad
Välja hus och placering 1/2 månad (för vissa tar detta några år ... :), men då brukar det bli bra också)
Bygglov och allt det där - 2-4 månader
Grundarbeten, VA, elservis - 1/2 månad för krypgrundshus (1 månad för gjuten platta).
(Och allt detta är väldigt pressat tidschema, ty betänk alla kontakter med bank, huslev, hus-sälj olika entreprenörer, kommunen, elbolaget osv osv som måste tas, och dom kommer säkert bolla runt dig en del, så att det plötsligt tar dubbelt så lång tid kommer inte förvåna någon)

Och först nuuuu är det klart att börja själva bygget, eller ta emot en husbyggsats. :)

edit:
Jag försöker alltså berätta att det tar 1till 3 år, i verkligheten.
 
Redigerat:
Kolla i Funbo i Uppsala, där finns ett antal fina hus. Där är som husexpo...

Alla tillverkare ser ut att vara representerade. Finns även minst ett hus tillsalu på hemnet där. (har själv varit delaktig i 2 av husen där)
 
Att bygga ett lösvirkeshus på ca 200m² går på 2 timmar, 52 minuter och 29 sekunder, inklusive gjutning av platta och läggning av gräsmatta. http://www.youtube.com/watch?v=I2HqW-AAb20

Men haken är ju att höra något av det första de säger på videon: "after years of planning". Så även om det fysiska byggandet av huset kan gå ganska fort, så tar all administration runt det lång tid. När jag byggde mitt första hus tog det nästan ett år från det att vi köpte tomten tills vi kunde börja bygga.

Eliza77 skrev:
Saken är den att jag inte vet hur mitt liv ser ut om 1,5 år. Jag har ingen lust att lägga ner en massa tid på något som jag kanske bara kommer se färdigt ett kort tag för att sedan sälja eller ännu värre hamna i den sitsen att livet ändrar sig helt och jag behöver sälja mitt i ett byggprojekt. (Hade jag make och barn mm så hade kanske livet varit lite mer utstakat. :) Då hade det varit en helt annan sak.)
Bygga hus är långsiktiga projekt. Om din livssituation är som du beskriver den borde det vara mycket bättre med en hyresrätt.
 
Det klart att det går att bygga på 6 månader....är du bara införstådd med konsekvenserna av det hela ser jag inga problem.
Gör klart med en byggfirma som är vana att bygga med lösvirke...enkelt hus...och det viktigaste av allt
ÄNDRA INGENTING under byggtiden.......
 
Hej

Vi flyttade in i vårt nybyggda hus ganska precis ett år efter att vi köpte tomten. Det känns som om det var väldigt snabbt jobbat, Vi köpte tomten i juni 2009. Fick bygglov i slutet av augusti. Beställde hus och bokade hantverkare i september. Påbörjade markarbetena i början av november. Grunden till garaget gjöts i slutet av november. Garaget byggdes i dec. Grunden till huset gjöts dagen innan julafton, Husleveransen kom 14 januari. Inflyttning strax innan midsommar 2010. Allt flöt bra, förutom några missöden med grunden.

Det var det andra huset vi byggde, så vi visste precis vad vi ville ha, Därför gick det snabbt med alla beslut. Jag gjorde ganska lite själv på huset. På tomten gör jag det mesta själv och den är inte klar ännu!
 
6 månader är ingen omöjlighet, det är bara att se till att bestämma och beställa allt material i tid. Gå upp i betongkvalitet och se till att ha bra hantverkare. Problemet är nog bygglovsprocessen kan dra ut på tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.