Hej!

Vi hade planer på att bygga nytt men som läget är nu så backar man gärna. Det sägs att det är "köparens marknad" nu, gäller det även nybygge? Skriv gärna vad ni tycker och tänker om saken. Ska man bygga nu eller ska man vänta?

Tackar på förhand!
 
Det beror helt på hur man bor idag, vilka behov eller önskemål man har och hur mycket slantar man sitter på.

Det jobbigaste man kan råka ut för som kanske en del sitter i just nu är att man beställt ett nytt hus som levereras nästa år. Samtidigt äger man en villa eller bostadsrätt där man räknat med X antal kronor vid försäljning. Då är risken stor att man får betydligt mindre betalt för det man äger nu och en sämre ekonomi i det nya boendet. De som däremot hyr sitt boende eller har mycket pengar och ska flytta till nybyggt hus spelar dagens situation mindre roll.

Skulel jag idag inte skrivit på för ett nytt hus skulle jag nog tveka om jag utan stora bekymmer kan bo kvar i nuvarande boende. Chansen finns ju att man kan "fynda" lite på begagnade fastigheter framöver, nybyggt hus blir nog bara marginellt billigare. Tomtmark kan däremot falla ännu mer än hus, då efterfrågan närmast kollapsar om ingen vågar/vill bygga nytt.
 
Detta diskuteras i andra trådar också. Grunden blev 100' billigare tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.