Jag och min sambo funderar på att bygga nytt i eller omkring Uppsala området. Vi har en budget på ca 2.5mil för närvarande.

Har sett lite tomter runt om Uppsala för ca 450-600kkr som kanske kan hålla oss inom budgeten.

Skickade för nån månad sedan en förfrågan till Smålandsvillan om en villa på en tomt och dem kom med ett redan färdig räknat exempel på deras 1.5plan Visingsö för 2.75mil med oinredd övervåning pluss lite tillval. (tomt 580kkr)


Jag skulle vilja ha lite tips på billiga hus som andra här på forumet kan ge exempel på eller fått offert från olika hustillverkare.

Mvh Janne
 
Fick lite svar från Älvsbyhus om ungefärligt pris på 3st av deras hus på samma tomt (580kkr) + VA/EL (110kkr)

Priserna ska vara nyckelfärdigt inklusive grund & markarbeten.

Ägir - 1plan 146kvm = 2.526.032
Torgrim - 1,5plan 121kvm (186kvm) = 2.360.032
Tyr - 1plan 121kvm = 2.231.232

Driftkostad på samtliga runt 26kkr/år = 2.2k/mån

15% kontantinstans på torgrim = 2mil i lån, 3% ränta = 5k/mån.

Amortera 3000 i månaden på topp lån = ~10k/månaden för nybyggt Älvsbyhus.


Måste gå att få tag på billigare tomter i Uppsala, verkar som de ligger ute i många månader utan att bli sålda.


Nån som har lite tips på fler billiga alternativ?
 
Redigerat:
Ska du ha en tomt i närheten av Uppsala får du nog vara beredd på att betala runt 1,3 miljoner. Kan du dock tänka dig att bo långt ute på landet utan tillgång till vardaglig service så finns det såklart billigare alternativ.

Kolla ledigatomter.se som ett tips.

Sen tror jag nog att du får räkna med cirka 180 - 200.000 kr i V/A och elanslutning.
 
Jag kollar runt 1-2mil i närheten och då ligger det några runt 500. Kom ut 2st ~600kvm tomter i Lövstalöt idag för dessa priser, knappt så ett hus+garage får plats på dem.

Eksjöhus är deras Prio2 billigt? 144kvm 1plans villa på platta är ju stort. Högre standard än Småland & Älvsby?
 
Byggde nytt i Storvreta 2010. Anslutningsavg va/el/fiber och bygglov med allt vad det innebar låg på ca 250kkr. Här i "byn" får du tyvärr inga tomter för 500kkr. Du ska ut i skogen för de priserna och knappt då går de så lågt, iaf i den zon om 1 - 2 mil du satte. Eksjöhus är långt mycket dyrare än äh.
 
Ja, det är mycket högre standard i Eksjöhus. Prio2 kostar runt 2,1 milj, Prio1 kostar 1,75 milj. Det är bara ett Ä-hus du får in i eran budget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.