Hej,

Nu till sommaren blir det dags att sätta spaden i marken. 2-plan med platta på mark,
ca 200m2 boa. Min ursprungliga tanke var att bygga med Dorotherm, men ändrade mig efter att jag fick deras offert. För dyrt helt enkelt. Nu till min fråga.

Vad tror ni om att bygga stommen med 24 cm lättbetong och isolera den utanpå med 15 cm cellplast?


Tacksam för svar.
 
Låter som ett klassisk upplägg, halva Europa är byggt på det viset.
 
Jo det är beprövat, men inte alls vanligt i Sverige. Det är just det som gjorde att jag postade inlägget.

Den enda riktiga nackdelen som jag ser är att uttorkningstiden för lättbetongen blir längre (typ enkelsidig uttorkning) men samtidigt blir väggen tunnare (jämfört med 365 blocket) vilket är positivt för uttorkningen.

Finns det fler nackdelar som jag missat?

Ja, brand är ju också en nackdel men den är rätt självklar.
 
Bra fråga, möjligt att det är bättre.

Jag har också funderat i dem banorna.

Det som gör att jag föredrar lättbetongen är.

1. Lägre pris
2. Bättre isolervärde.

Var inne på en polsk hemsida och såg att Ytongs 24 cm block kostar 9.3 Zloty (ca 25 kronor). Sen antar jag att om man beställer en större mängd finns ett visst utrymme för rabatt.

Vad motsvarande block kostar i Sverige vet jag faktiskt inte, men ett vanligt 25 cm Lättklinkerblock kostar väl ca 35-45 kronor i bygghandeln.

Isoblocken borde vara betydligt dyrare.
 
Räkna inte med någon större rabatt med priset du anger. Glöm inte heller transporten. Billigt och bra blir det dock, hur man än räknar.
 
Är det någon som känner till vad motsvarande block kostar i Sverige?
 
Köp isoblock i polen då! Alt är att bygga i ceramblock. Lättbetong drar för mycket fukt.
 
kamilenski skrev:
Köp isoblock i polen då! Alt är att bygga i ceramblock. Lättbetong drar för mycket fukt.
Vad menar du med drar fukt?

Ska försöka ta fram pris på Isoblock eller motsvarande från Polen.
 
Om man jämför ytong, leca, ceramblock är ytomgen den produkten som suger mest vatten. Således om du har otur och ytongen utsätts för regn, får du lång torktid av huset. Det står mycket om detta på forumet. Själv ska jag bygga både en större stuga (140kvm) i ceramblock+cellplast, samt en villa (ca170 -190 kvm) i antingen isoblock eller som stugan. Ytongen skippade jag just pga dess sugförmågan. Men jag är lat, snål och kan ha fel. Får se hur det slutar...
 
kamilenski skrev:
Om man jämför ytong, leca, ceramblock är ytomgen den produkten som suger mest vatten. Således om du har otur och ytongen utsätts för regn, får du lång torktid av huset. Det står mycket om detta på forumet. Själv ska jag bygga både en större stuga (140kvm) i ceramblock+cellplast, samt en villa (ca170 -190 kvm) i antingen isoblock eller som stugan. Ytongen skippade jag just pga dess sugförmågan. Men jag är lat, snål och kan ha fel. Får se hur det slutar...

Ok. då förstår jag.

Ja, lättbetongen har ett por-system som gör att den har lätt för att suga fritt vatten.

Men det är allmänt känt och det måste man naturligtvis beakta och motverka när man bygger.

Vad för typ av ceramblock och tjocklek på cellplasten tänker du använda.
 
På forumet står det minst lika mycket att påståendet med lättbetong och fukt är dravel, och ingenting annat. Har man dessutom haft med lättbetong att göra, då vet man det också :)

Lättklinkerblock (kermanik) som t ex Wienerbergers Porotherm blir lika fuktiga, för att inte tala om hur mycket regnvatten åker ner i blockets håligheter. Med ditt resonemang borde trä och mineralull vara portförbjudna på varje byggarbetsplats.

Isoblock finns knappt i Polen. Överhuvudtaget är block baserade på leca tämligen ovanliga där, liksom i Tyskland som är ett alternativ vid import av byggmaterial.
 
Vi har tänkt att ha mellanbjälklaget i trä. Finns det några fallgropar som man bör se upp med? Behövs det någon åtgärd för att fördela punktbelastningarna eller klarar lättbetongen det?
 
Vill man bygga huset enligt samma, får man mata på mycket isolering för att uppfylla dagens krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.