Hej alla,

Jag och min sambo har länge funderat på att skaffa hus, vi bor just nu i centrala Göteborg och har väl mer eller mindre accepterat att vår ekonomi inte tillåter oss att skaffa hus här.

Till saken hör den att vi fått en tomt helt gratis utav hennes föräldrar, som ligger i Hällingsjö (ca 3.5 mil från Göteborg, ganska mycket landet...)

Vi är båda helt gröna på det här med att bygga hus, och planen är att skaffa nyckelfärdigt med oinredd övervåning. Tomten i fråga känns spontant som en ganska lättbyggd tomt (inga berg, utan bara en stor plan åker) men jag vet ju som sagt ingenting - och kanske är det inte alls en fördel med en sådan tomt. Jag väljer därför att bifoga en bild på tomten tagen från google-maps, för er bedömning - vore oerhört intressant att få er syn på detta.

Vidare är en annan farhåga jag har, andrahandsvärdet. Nu får vi ju tomten gratis, inte för att tomter där ute är dyra förvisso - men med tomten inräknat, tror ni mina möjligheter att få tillbaka vad jag betalar för huset kommer vara ytterst små om vi skulle sälja framgent? Vet att det är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är - men menar mer ur aspekten just nytt hus, ute på landet.

Tack för ett bra forum förresten! Lär mig saker varje dag..

Johan tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju ut att ligga fantastiskt

Köp hus, bo där i 50 år och sen låter ni era barn ärva "problemen" med andrahandsvärde :)

Allvarligt talat, jag skulle nog ta kontakt med en mäklare som jobbar i området för att få en bättre bild av vad en kåk kostar där ute.

Markarbeten har jag lite erfarenhet av. Vet mest att det ofta blir lite dyrare än vad man först trodde.
 
Jag hade inte byggt hus om det inneburit att jag skulle behöva ta en stor förlust om jag skulle sälja. Ibland kan man tvingas att sälja pga yttre omständigheter. Skilsmässa, nytt jobb, sjukdom etc.
 
Jag skulle byggt - ett lågpris modell Älvsjö för att minimera en ev försäljning men grundtanken måste ju vara att bo där ett bra tag. Att bygga för att göra snabb vinst funkar inte just i det området (tror jag).
 
*en förlust*
 
Det intressanta för er är också vad en värdering kan hamna på då det avgör möjligheter till byggkreditiv.

Ni har troligen bättre trakter men exempelvis häruppe kan ett nybyggt hus med byggkostnad på 2,5 miljon (exkl tomt) få en marknadsvärdering på 850 000 kr vilket innebär att lån endast ges på 722 500 kr resten får bli kontantinsats och räknat med lagfart o pantbrev räknat så kan det bli 1,8 miljoner.

Förhoppningsvis ser marknaden annorlunda ut hos er men börja räkna tillsammans med en duktig bankman och även då göra en förhandsvärdering
 
Ytterligare en aspekt att undersöka innan ni kan komma vidare är att undersöka om det ens är möjligt att få bygga ett hus där. Själv fick jag avslag på ett förhandsbesked om bygglov på grund av att jag ville bygga på "brukningsvärd åkermark" och den marken såg betydligt mindre brukningsbar ut än marken på denna bild.
 
Tack för alla svar.
Att vi kommer få bygga något där tvekar jag inte på, det ligger ett par likadana tomter både till höger och vänster om deras hus som också de ägs av svärföräldrarna där det skall byggas.

Det säljs väldigt lite hus just här så det är svårt att få en uppfattning om prisbilden i området, men jag ser att lite "finare nyare" hus går för runt 2 mille och då är dom bra mkt längre bort.

Vad finns det för hustillverkare som gör billiga hus med oinredd övervåning *förutom* älvsby och smålandsvillan? Har ju läst en del skräckhistorier om just dessa två...

Johan
 
Alla prefabhustillverkare har skräckhistorier i garderoben. Viktigast är nog att få tag på bra hantverkare som gör jobbet åt er.
 
Noseone:

Fast, vi siktar ju på nyckelfärdigt/totalentrepenad - så vi lär inte välja hantverkare själva.

Johan
 
Tack Rebeckaf, det där var ju en förnämlig sida!
Jag måste säga att jag är överraskad över att det är så höga priser (på dom större villorna) i detta området...

Men samtidigt är det ju jättesvårt att veta genom att bara se tomtstorleken och husets pris - jag ser ju inte vad det är för typ av hus - modernt, nybyggt, gammalt etc...

Vi tänker oss att bygga ett relativt billigt hus med oinredd övervåning - min förhoppning är att vi ska klara oss en bra bit under 3 miljoner, men jag kanske är för optimistisk då... :(
 
3,5 mil från Göteborg och såpass nära så stor väg, dessutom "åt sidan", inte den allra mest igenkorkade vägen morgon och kväll efter vad jag begriper (det är väl Tingstadstunneln som är värst?) borgar för bra andrahandsvärde i jämförelse. Har hört att Landvetter varit rätt popluärt de senare åren, och dit är det ju inte långt.
 
Du kan väl räkna med att i princip samtliga de andra inte är nybyggda i alla fall. :) Och du kan ju se bo- resp biarea också. Så om du tittar på hus som ligger runt de kvadratmeter som ni har tänkt er med en normalstor tomt och i "ert" område och sedan lägger till en liten premie för att ert hus är helt nytt (om det nu fortfarande kommer att vara det när ni eventuellt säljer det) så borde du ju hamna i närheten av sanningen. Om det finns tomter till salu i området tycker jag att det brukar vara en bra prisindikator på hur populärt området är. Om en tomt kostar strax runt miljonen så kan du nog vara ganska säker på att få igen pengarna på ett nybygge, om de kostar mindre än 300' så är det ett ganska "kallt" område.
 
Jag är uppväxt i Mölnlycke och känner till dessa områden väl. Jag tror inte att andrahandsvärdet är något större problem, Hällingsjö är inte så mycket landet som du verkar tro. Snarare är området populärt, nära Gbg, Landvetter flygplats, Borås och motorväg som ni lät tar er upp till.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.