Hejsan! Jag har en ide om hur jag ska planera min tomt och mina byggnader.
jag har min lilla hus på tomten nu som är 35 kvm och sen har jag en gäststuga på 13 kvm och gamla utedasset på 10 kvm.
Gamla utedasset kan offras.
Nu är ju lilla huset huvudbyggnad och gäststugan går väl som förrådsbod antar jag..
Max 15 kvm gäller väl för förrådsbod?

Nu är det såhär att jag planerar att bygga ett nytt hus på samma tomt och jag vill behålla lillhuset och gäststugan.

Bygglovet ligger på 80 + 40 kvm men vad jag har förstått så ska inte 120 + 40 vara några problem. det där 80 + 40 är bestämt på typ 60-talet så det är väl lite töjbart.

Så min tanke är att nya huset på säg 120 kvm blir den nya huvudbyggnaden och lillhuset som var huvudbyggnad blir uthus istället eftersom det inte är över 40 kvm.

Får man byta benämning på byggnaderna sådär eller ska jag gå tillväga på nåt annat sätt?

Gäststugan på 13 kvm borde väl få stå kvar eftersom man får ha förrådsbodar på max 15 kvm?

Är det nån som har bra koll på det här så får ni gärna skriva en rad!

/ Roger
 
O
En spontan tanke är att var inte helt säker på att du får bygga 120kvm om det står max 80kvm för man vet aldrig med byggnadsnämnden..... Det finns detaltplaner som är mycket äldre än så och som gäller stenhårt....
Men visst borde du kunna behålla 35kvm men det beror säkert åxå på tomtens storlek..
ring å prata med SBK...
 
Frågan är också om de godkänner att den lilla stugan är en komplemementbyggnad/uthus, och inte ytterligare ett bostadshus. Omöjligt att veta, det kan säkert variera från kommun till kommun.
 
Om detaljplanen säger max 80, så skall det egenligen inte gå att få bygglov för 120. Det är ju 50% överyta, och kan aldrig anses vara en mindre avvikelse, ett sådant bygglov kan ogiltigförklaras i princip när som helst under de närmsta 10 åren.

Nu har jag antagit att det finns en detaljplan. Om det är utanför detaljplanerat område tror jag att det finns lite andra möjligheter (men även fler möjligheter att avslå ett bygglov).
 
Var inne och kollade på kommunens hemsida, tycker det är lite luddigt men jag tror att det är detaljplanerat. Det är ett sommarstugeområde som håller på att ombildas till permanentboende. Det ligger 8km från centrum så det ligger ju inte vid världens ände direkt.

Säg att jag bygger 80 kvm då. Det viktigaste är att jag kan behålla lillhuset.
Det var nån som nämde nånting om generationsboende oxå.. Att man kunde ordna till det på så vis.
Men det vet jag knappt vad det är..
Man vill ju inte hålla på och röra upp massa saker i onödan. E ju bra att ha lite kött på benen innan man kontaktar kommunen.

tomten är förövrigt på 2800 kvm.

Tack för alla intressanta inlägg såhär långt!
 
O
Tycker du ska kontakta SBK så får du rätt kött på benen :)
och även rätt svar, på vad som gäller.
 
Om du begär bygglov för nytt bostadshus om 80 (alternativt 120 kvm) kommer bygglovsmyndigheten sannolikt att be dig låta ansökan omfatta också ändrad användning av befintliga lillstugan på 35 kvm.

Detta betyder i praktiken bara att du gör en uppmätningsritning ( skala 1.100 med fasader och plan) av lillstugan och i dess rum skriver "förråd", "hobby" eller liknande som myndigheten nådigt behagar godkänna. Båda byggnadernas läge markeras på situationsritning (skala 1:1000).

En annan effekt är att du får betala en aning högre bygglovsavgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.