B
Vår lilla familj går i tankarna att köpa oss ett litet hus. Vi har en tajt budget, inte av ekonomiska skäl utan av principiella skäl då vi inte vill belåna oss/betala mer än nödvändigt. Vi vill som en liten utmaning bygga vårt hus så billigt som möjligt med bibehållen kvalité. Vi har kikat på Älvsbyhus men efter lite research har detta fallit bort. Vi har nu gått över till Götenehus pakethus alt. Fiskarhedenvillan Sparven.

Ingen av oss har egentligen tid eller kunskapen att bygga ett helt hus från grunden annars har jag själv en dröm om att bygga ett "eget" med en byggsats från Fiskarheden.

Ett Sparven kostar 659 000 kr. Hur billigt kan man egentligen komma undan om man bara anlitar hantverkare för grunden, att resa stomen och lägga taket, fönster och dörr så att man kan köra på inomhus i lugn och ro?

Vi ska boka tid med säljare för lite mer info om vad som ingår i priserna de har på sina hemsida men vore kul om någon på forumet hade någon idé. Kanske andra förslag?
 
S
har du koll på andra avgifter då?
är ju inte bara huset
 
det tillkommer ju med lätthet 1 miljon på huset + tomten och div avgifter.
El 120-180 000kr
VVS det samma
Grunden 150-200 000kr
Grävning osv 100 000kr
Stromresning 150 000kr
Uppvärmning 100 000kr

Skulle nog gissa på att totalkostnaden landar kring 2 miljoner för huset om du köper det klart på utsidan från tex fiskardheden.

695 000kr är ju en hög med brädor och antagligen så barskrapat det går med material.
 
Bob-TheBuilder skrev:
Ingen av oss har egentligen tid eller kunskapen att bygga ett helt hus från grunden annars har jag själv en dröm om att bygga ett "eget" med en byggsats från Fiskarheden.
Hej och välkommen till Byggahus

Utan tid och kunskap skulle jag köpa ett bef hus för att dels känna sig för ang att ha hus och dels för att skona er lilla familj...det finns många som med höga förväntningar och drömmar har renoverat/byggt sönder sina förhållanden.
 
  • Gilla
*Panda* och 4 till
  • Laddar…
Det man just sparar in pengar på är arbetet.
 
På ett hus i standardutförande kan du inte tjäna så mycket. Visst, du kan lägga isolering och golv själv, bygga innerväggar osv men det är ett stort arbete och du kanske tjänar 200-300 tusen jämfört med om hantverkare gjort det. Och glöm inte att du jobbar långsammare så du kanske står med byggkreditiv ett år extra. Var skall du bo under tiden? Ok, byggström och en husvagn på tomten går kanske med en mammaledig hemmafru och spädbarn men då har du två händer borta för barnpassning.

Har du kunskaper och skall ha mycket special typ installera nätverk / övervakning i hela huset kan du spara mycket på att göra de delarna själv. Likaså dyra ostandard köksdetaljer. Lägga parkettgolv kan du nog spara på för tillval brukar vara svindyra. Och tapetsering och målning givetvis. Men det är nog på lyxdetaljerna du kan spara om du kan synka ditt arbete med hantverkarna. Är ju endast möjligt vid lösvirke.

Varför gick Älvsbyhus bort?
 
Pumba skrev:
det tillkommer ju med lätthet 1 miljon på huset + tomten och div avgifter.
El 120-180 000kr
VVS det samma
Grunden 150-200 000kr
Grävning osv 100 000kr
Stromresning 150 000kr
Uppvärmning 100 000kr

Skulle nog gissa på att totalkostnaden landar kring 2 miljoner för huset om du köper det klart på utsidan från tex fiskardheden.

695 000kr är ju en hög med brädor och antagligen så barskrapat det går med material.
Vi kollade på hus från FH, främst då deras tvåvåningshus, men säljaren nämnde att om man tar priserna på byggsatsen och sedan dubblar detta så är det en riktvisning av ett nyckelfärdigt hus. När vi jämförde med de kalkyler vi fick så var byggkostnaderna lite högre ändå. Säg kanske 900-1000000 i byggkostnad för huset TS nämnde. Nyckelfärdigt då.
 
snowballtwo skrev:
Vi kollade på hus från FH, främst då deras tvåvåningshus, men säljaren nämnde att om man tar priserna på byggsatsen och sedan dubblar detta så är det en riktvisning av ett nyckelfärdigt hus. När vi jämförde med de kalkyler vi fick så var byggkostnaderna lite högre ändå. Säg kanske 900-1000000 i byggkostnad för huset TS nämnde. Nyckelfärdigt då.
Låter en aningen lågt tycker jag, mitt hus är bygg på motsvarande sätt som FHV, min husleverantör har även sammarbetat med FHV under ett antal år, jag köpte mitt hus stomrest, sen har jag haft hjälp med VVS, EL och badrummen och då har allt övrigt kostat ungefär som byggsatsen, 985 000kr gav vi får byggsatsen och sen har kringkostnader varit ca 1,1 miljon, och då behövde vi inte spränga eller köra bort något material.
Bara att måla ett hus utvändigt kostar runt 100-125 000kr inklusive material om du har en seriös firma till det.
Nyckelfärdigt skulle vårat 1 plans hus kosta 1,5 miljoner över byggsatsen.
 
Pumba skrev:
Låter en aningen lågt tycker jag, mitt hus är bygg på motsvarande sätt som FHV, min husleverantör har även sammarbetat med FHV under ett antal år, jag köpte mitt hus stomrest, sen har jag haft hjälp med VVS, EL och badrummen och då har allt övrigt kostat ungefär som byggsatsen, 985 000kr gav vi får byggsatsen och sen har kringkostnader varit ca 1,1 miljon, och då behövde vi inte spränga eller köra bort något material.
Bara att måla ett hus utvändigt kostar runt 100-125 000kr inklusive material om du har en seriös firma till det.
Nyckelfärdigt skulle vårat 1 plans hus kosta 1,5 miljoner över byggsatsen.
Det var vad säljaren på FH sa till oss att ha som en cirkasumma.
Men målning utvändigt var naturligtvis inte med i den kostnaden. Det brukar det väl aldrig vara?
 
snowballtwo skrev:
Det var vad säljaren på FH sa till oss att ha som en cirkasumma.
Men målning utvändigt var naturligtvis inte med i den kostnaden. Det brukar det väl aldrig vara?
Nyckelfärdigt innebär väl att huset är målat på utsidan?
Annars är det ju inte färdigt, alla grannar här i området som köpt nyckelfärdigt har fått målningen gjord på utsidan.
 
Pumba skrev:
Nyckelfärdigt innebär väl att huset är målat på utsidan?
Annars är det ju inte färdigt, alla grannar här i området som köpt nyckelfärdigt har fått målningen gjord på utsidan.
Det är ju färdigt för inflytt även om utsidan inte är målad. I de kalkyler vi tog in innan vi bestämde oss var det ingen som det ingick utvändigt målning på.
På vårt område finns det dock några hus som såldes som ett helhetskoncept, och de var målade.
 
L
Pumba skrev:
det tillkommer ju med lätthet 1 miljon på huset + tomten och div avgifter.
El 120-180 000kr
VVS det samma
Grunden 150-200 000kr
Grävning osv 100 000kr
Stromresning 150 000kr
Uppvärmning 100 000kr

Skulle nog gissa på att totalkostnaden landar kring 2 miljoner för huset om du köper det klart på utsidan från tex fiskardheden.

695 000kr är ju en hög med brädor och antagligen så barskrapat det går med material.
Det känns som höga kostnader. Hur kan Tyskland bygga sina hus så mycket billigare? Det pratas om halva kostnaden för ett nytt hus där? Vad menas med stomresning 150 000 kr. Är det bara för att spika samman byggsatsen? Det kan väl inte ta mer än en vecka max för 4 gubbar?
 
Lolight skrev:
Det känns som höga kostnader. Hur kan Tyskland bygga sina hus så mycket billigare? Det pratas om halva kostnaden för ett nytt hus där? Vad menas med stomresning 150 000 kr. Är det bara för att spika samman byggsatsen? Det kan väl inte ta mer än en vecka max för 4 gubbar?
Många bäcka små...

Fyra gubbar x 500 pix x åtta timmar x fem dagar x 1,25 moms = 100.000:-
Lite resor och nåt lyft på det så har nog de 150' ramlat iväg :)
 
L
Strip skrev:
Många bäcka små...

Fyra gubbar x 500 pix x åtta timmar x fem dagar x 1,25 moms = 100.000:-
Lite resor och nåt lyft på det så har nog de 150' ramlat iväg :)
Tur att man inte behöver betala moms på eget arbete :)
 
P
Pumba skrev:
det tillkommer ju med lätthet 1 miljon på huset + tomten och div avgifter.
El 120-180 000kr
VVS det samma
Grunden 150-200 000kr
Grävning osv 100 000kr
Stromresning 150 000kr
Uppvärmning 100 000kr

Skulle nog gissa på att totalkostnaden landar kring 2 miljoner för huset om du köper det klart på utsidan från tex fiskardheden.

695 000kr är ju en hög med brädor och antagligen så barskrapat det går med material.
Jag håller med Pumba, 695K för en hög brädor är inte billigt. Dessutom skall man komma ihåg att ett sådant huspaket inte är en byggprodukt. Det innebär att TS, så som byggherre, ansvarar för att byggnaden uppfyller gällande krav och förordningar. Leverantören har inget ansvar för detta. Ett "huspaket" är att betrakta som byggmaterial.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.