Jag och familjen bor i lägenhet i stan och söker nu ett fritidsboende. Vi har tittat lite på objekt men inte hittat något ännu. Vi kollar på hus runt 800 000 kr.

Nu har vi börjat att diskutera att kanske bygga ett hus på friköpt tomt istället. Jag är totalt grön på att bygga hus så kom gärna med tips och synpunkter.
Det finns flera tomter till salu som vi kan tänka oss och samtliga har va framdraget till tomten.

Vi har alltså en budget på runt 800 000 kr. Men det är svårt att veta om det räcker till det vi vill.

Tomt 1500 kvm för ca 250 000 kr (va framdraget).

Hus ca 250 000 kr- 300 000 kr Jag funderar på en byggsats som tex http://www.grastorpstugan.se/fritidsstugan.html.

Eftersom jag inte kan bygga det själv så behöver jag ju anlita byggare. Lite kan jag göra men i det stora så behöver jag anlita snickare. Finns det att chans att klara ett sådant bygge på runt 800 000 kr eller är jag totalt ute och cyklar?

Går det hela till enligt följande?

1. Köper tomt
2. Skaffar bygglov
3. Köper hus
4. Anlitar grävmaskin för el och va till husgrunden?
5. Gjuter grund
6. Begär offerter från snickare.
7. Snickare bygger
8. VVS-installation.
9. Elektriker installerar el.

Jag har säkert missat massor med saker att tänka på, som sagt jag är helt grön på att bygga hus. Jag försöker att läsa på nätet och tar tacksamt mot synpunkter.

Tack på förhand.
 
Tuff budget, Kräver nog en hel del eget arbete även om det bara är 34 kvm. Ska du ha badrum i den stugan?

Även om VA är framdraget kan det tillkomma anslutningsavgift, kolla det före köp. En el-anslutning kostar allt mellan 10 och 30 000 kr.

Sen är en jättestor post mark inkl finplanering, där kan det gå precis hur mycket pengar som helst. Att lägga gräs på 1500 kvm kan betyda 100 ton jord som ska läggas ut.
 
Ett alternativ kan vara att köpa en kolonilott. De brukar ligga mellan 30 och 40 kvadrat. Det är dessutom ingen byråkrati kring bygglov. Du får dock nöja dig med en tomt på 3-500 kvadrat i regel. I vårat område får man bygga 30 +15 +10 kvadrat, räcker bra till sovstugor för hela familjen.
 
Tack för era inlägg. Det är mycket att tänka på.
Jag har fått veta att avgiften för påkoppling av VA ingår. Vi vill ha badrum som fungerar men inget fancy.
Tittar just nu på lite modulhus som ska vara hystat enkla att montera som jag skulle kunna fixa med hjälp av byggkunniga släktingar och vänner. Att gjuta grunden är inget som jag är orolig för då en nära vän jobbar med just detta.
Jag ska läsa på mer och se hur det blir.
 
Välkommen till forumet Jimmy, var har du varit alla dessa år? ;)

Kul att ni planerar för fritidshus, det kan vara en hel del jobb men ger mycket också. Ett tips är att titta efter annonser för hus som bortskänkes (eller säljes billigt) mot hämtning. Det kanske inte finns så många men det händer att folk ska bygga nytt där det redan finn ett helt okej hus och då hellre låter någon lyfta bort det istället för att riva. Kollade själv på några sådana objekt innan jag till slut köpte min stuga.
Totalkostnaden för att lyfta och transportera ett hus i den storlek som ni pratar om behöver inte bli så fruktansvärt stor som man kan tro. Förutsättningarna är naturligtvis att tillgängligheten är god på båda ställena och att huset är i gott skick och av en konstruktion som möjliggör lyft och transport. Kan vara värt att titta på. (y)

Lycka till!
 
Tack ToRy :)
Det låter intressant och värt att kolla upp!
 
Tack för länken ToRy. Måste säga att det skulle kunna vara ett bra alternativ. Ska kolla upp vad det skulle kosta att få det flyttat.

Vad tror ni om http://www.timmerteamet.se/text1_132.html?
Det låter ju ok med att få upp utan kran etc.
 
Huset från Timmerteamet är ju avsett att ställas på en gjuten platta, vilket kommer äta upp en betydande del av din budget.
Tittar själv på möjligheterna att bygga ett budget-fritidshus i fjällen och kommer, om det nu blir av, satsa på en plintgrund.
 
Timmerteamet går även att ställa på bjälklag. Bör väl bli billigare än platta?
 
ToRy skrev:
Timmerteamet går även att ställa på bjälklag. Bör väl bli billigare än platta?
Aha. Ja. Stor skillnad. Platta, ca 1500 kr per kvadrat. Ett bjälklag...runt 10 000 kr?
 
Timmernörd som man är skulle jag naturligtvis sondera o låta bygga ett timmerhus om det passar i miljön,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.