Jag har en tegelvilla på 90 kvadrat med källare som är i behov av nytt tak, ny el, gissningsvis isolering överallt, nya fönster, golvet lutar ordentligt och det är för litet. Jag tror det byggdes av nån slags baracker på 60-talet, och sen byggdes ut igen på 70-talet.
Det som det har är nytt avlopp och ny bergvärme, fiber, 3000 kvadrat tomt och delvis ny dränering runt källaren.
Vi har haft det som sommarhus, och det funkar som det. Men funderar nu om man kan göra det till permanentboende. Men med 2 sovrum och ett badrum på 2 vuxna o 2 barn så är det för litet. Storleken hade kanske varit mer acceptabel med en bättre planlösning och om det inte spenderats så mycket yta på vardagsrum och hall utan möjlighet att göra ett extra rum av en del av vardagsrummet.

Då vi inte är några snickare så är det inte läge att göra alltför mycket själva. Enklare arbeten utan alltför stor vikt för konstruktionen funkar. Men inget i den här magnituden.
Det är dessutom inte så dyra hus område så investeringar är svåra att få tillbaka om det skulle hamna på det. Det är dock inte planen då nybyggnation är omöjligt att få tillbaka pengarna på inom någon snar framtid. Dock så är det värt att gå back lite mer för att få ett hus exakt som man vill ha det jämfört med att lappa ihop ett som kanske ändå inte blir som man vill.

Jag tänkte att det är ju i princip en platta som huset står på då garagetaket är i betong så borde man kunna jämna huset med marken, utöka "plattan" (dvs källartaket) så det blir en större platta. Stuva om vatten, avlopp, el mm så det stämmer överens med ett prefabricerat hus och smälla dit ett sånt. Men det fick jag snabbt reda på från diverse husleverantörer att den gubben går inte. Allt ifrån att bärighet inte kan garanteras till att golvvärmen måste gjutas in i plattan så det funkar inte om man har en befintlig platta. Några har inte ens svarat, det har jag tolkat som att dom inte var intresserade.

Källaren ska nämnas att den troligen inte har någon isolering under sig då det var ett tag sen den byggdes, men den verkar torr och funkar som förvaring, pannrum och varmgarage.
Källaren är inte livsviktig, tanken var ju att det skulle vara enklare och billigare att spara den, men det kanske det inte är.

Så hur gör man nu då? Det tips jag fått är att bygga platsbyggt av lösvirke. Men kan man issåfall garantera bärigheten om man gör det när det verkar stört omöjligt annars?
Och hur är kostnaden på det hela om man ska reda ut bärigheten på källaren och få ett hus som passar på den och samtidigt inte kan bygga det själv?
Är det fortfarande billigt med lösvirke om man måste anlita någon som gör det?

Ett alternativ är att bygga ett nytt hus någon annanstans på tomten och riva hela klabbet och gräva igen källaren. Men det låter ju inte som den optimala lösningen då jag måste dra om el, vatten, avlopp, fiber, bergvärme och dessutom blir av med en fullt fungerande källare.

Många frågor, alla tips mottages med varm hand. Gärna även tips på vart man börjar att nysta, har kollat bank och bygglov och det verkar ordna sig på dom punkterna iaf.

/C
 
Efter 25 år i mitt förra 20-talshus var det dags för nytt tak, nytt värmesystem, nytt badrum och nytt kök. Jag hade under alla år endast fixat källaren för 200'.

Jag sålde huset, köpte tomt och byggde nytt. Ekonomiskt sett gjorde jag helt rätt. Visserligen lämnade jag ett mycket gediget hus men det hade kommit till en punkt då det krävde stor investering.

Att riva ett befintligt hus låter drastiskt men förståeligt när man läser ditt inlägg, speciellt som du inte anser dig vara en gör-det-självare. Är det viktigt att bo kvar på fastigheten? Skulle en försäljning till stor del klara nybygge någon annan stans? Huset tycks redan vara för smått för er. (Ja, jag vet att det är kärvare i Sthlm-området.)

Renovering kan lätt bli dyrare än nybygge.
 
Jag förutsätter att ni gjort en grundlig bedömning av vad som behöver renoveras? Har ni gjort den själva, eller är det en utomstående firma?
Måste man göra allt på en gång? Det blir gissningsvis en ganska saftig kostnad. Varför behöver du byta el och isolering över hela huset?

Om man gör en årsplanering på några års sikt, går det att planera in varje renoveringsbehov för sig utan att boendemiljön är outhärdlig?
 
Det är inte jätteviktigt att bo kvar på den fastigheten, men med priserna där uppe och det arbete som måste göras så gissar jag att man får 500' och lånen är på 300' så det är inte så mycket över för att fixa ny tomt. Vi trivs på tomten och läget är högt, lagom avsides, lagom nära vatten. Det som ska bekosta ev förändringar är nya lån plus ev vinst från försäljning av vår nuvarande bostad i stockholmsområdet.

Ang vad som måste göras så är det blandad bedömning. Taket har det ju regnat igenom så det är lätt at bedöma. Vi har ordnat det lite då det mest var plåtar som spretade och nockplåten är för kort. sen har snö o is tuffsat till den rätt så hårt oxo. Jag fick dock en bedömning av takläggare att det inte var totalt skrot och ett pris på 150' för att åtgärda. Men isolering och innertak måste ju bytas, och det vill jag inte göra om det inte är rätt på utsidan först.
Elen är egen bedömning, jag har bytt en massa uttag då dom verkade smått livsfarliga med små barn, ofta var kablarna delvis smälta pga glapp i vu, det är en soppa med färger huller om buller, jag tror att det i grunden är röd jord (gammal standard om jag inte minns fel), men det finns öven röda tändtrådar.
Så helt klart vill man ha en elfirma som ser över allt och jag har svår att tro att någon accepterar nuvarande status utan att dra om. Och det känns lite halvfarligt oxo så jag vill dra om det bara av den saken tom.
Isolering är oxo egen bedömning då det gick åt mer pellets på 90 kvadrat för oss än andra med äldre hus på 200 kvadrat. (trots olika brännare, extern hjälp med injustering mm). Och fönstren är ju bidragande till värmeförlusten anar jag då dom är allt annat än nya. Det är iofs ingen fara med upvärmningskostnad nu med bergvärme, så man kanske kan släppa den biten.
Att golvet lutar kan man ju leva med, men sammantaget med allt så börjar man fundera om det är värt att börja åtgärda. Då det är byggt av en hemmafixare av rang som byggt allt själv (en egen oljetank av spillplåt tex) gör ju oxo att man oroar sig för vad man hittar om man börjar rota för mycket.
Glömde nämna att fasaden är blandad med vanligt tegel och mexitegel (en vägg mexitegel, resten vanlig).

Grundproblemet är att det skulle behövas mer yta och taket fixat. Man vill ju inte direkt öka ytan utan att fixa det, och man vill inte fixa taket om man ska bygga ut då jag antar att det påverkar taket (om inte huset ska bli ett plustecken). Så det är två så pass stora grejjer att man gärna vill att resten ska vara korrekt oxo.

Sen finns ju även egna önskemål om trä istf tegel, två våningar istf en osv. Börjar man renovera så känns det svårare att tillmötesgå dom önskningarna och det blir en kompromiss av allt ist. Den kompromissen kan ju vara värt det om priset är mycket lägre. Men i grunden trivs vi på tomten, men inte med huset.
Finns även ett dubbelgarage (kallt) och en gäststuga på tomten så den har lite mer fördelar oxo som gör den värd att spara förutom att det troligaste är det billigaste alternativet vad gäller tomt.

/C
 
Har du inte besvarat frågan själv i ditt svar?
 
Då jag gick i högstadiet totalrenoverade vi 60-talshuset. Farsgubben är inte byggare men han hade elinstallationstillstånd tack vara sitt arbete som transformatorkonstruktör. Jag var bara en tonårspojke. Vi gjorde nog tre fjärdedelar av arbetet själva. Lejde på taket och kök och badrum och rörarbeten.
Jämfört med ett nybygge blev det väldigt billigt.....men då är ju egen arbetstid räknad som skattefritt netto.
Skulle vi ha lejt på allt så är jag illa rädd att renoveringen skulle ha kostat lika mycket som en nybyggnad.

Att döma ut en gammal källare utan att ha sett den är bara dumheter.

Det finns ingenting som säger att du måste ha ingjuten golvvärme även om det råkar vara på modet just nu. Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att gjuta in varken vattenmburen eller elektrisk golvvärme i ett hus som jag själv skall bo i. Hellre går jag med yllesockor på fötterna ibland än lever med den osäkerheten.

Bärigheten kan naturligtvis garanteras om man vill och har kunskap och om källaren är någorlunda välbyggd. Om du satsar på träfasad på nybygget blir det betydligt lättare än med tegelfasad.
 
shieldfire skrev:
Har du inte besvarat frågan själv i ditt svar?
Jo, troligen. Dock så är jag sån novis på området att jag viker mig för personer med mer insikt i ämnet så det är mer at man förväntar sig att någon ska tillrättavisa en i spekulationerna och avråda eller instämma =) Det är ju lätt att man totalt förbisett något oxo som man kanske får reda på om man spekulerar lite.

Heimlaga: Du verkar resonera exakt som mig =) Ang källaren så måste det ju vara rimligt att iaf försöka använda den. och att gjuta in värmen i plattan kan enbart vara en kostnadsbesparing av värmespridande plåtar. Och den besparingen innebär sen att man får trögare förändring då man måste värma upp åtskilliga ton betong så "Det är lite kyligt, slå på golvvärmen" blir ju uteslutet. Det borde ju vara effektivare oxo då man isolerar in värmen i huset. Det är dock logik och sunt förnuft som lett fram till dom tankarna så jag kanske har helt fel där oxo.

Har kontakter inom el o vvs, släktingar som renoverat och byggt en hel del samt en svärfar som är snickare med erfarenhet av att bygga kompletta hus, både från lösvirke och med färdiga väggsektioner. Däremot så kan jag inte lägga hela ansvaret på honom/släktingar, det är att begära för mycket tycker jag. Hjälp är en sak, totalansvar något helt annat.
Så ex Villa varm hade ju varit lämpligt. Dock så påpekade dom det här med bärigheten på källaren.

Har iaf nämnt våra funderingar till berörda personer, vet inte om det var ett positivt eller negativt bemötande så vi låter det smälta ett tag innan vi drar i det nått mer =)

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.