Jag och min sambo funderar på att skaffa hus. Frågan vi ställer oss nu är skall vi bygga nytt eller köpa ett gammalt hus? Våra funderingar snurrar mycket kring totalkostnaden per månad för huset. Ett gammalt hus är billigare i inköp men kostar säkert mer att underhålla och värma upp mm. Bygger vi ett nytt hus så lutar det åt ett 1,5 plans på ca 160kvm med putsad fasad. Totalkostnad ca 2,5 miljoner. Väljer vi att köpa ett gammalt hus så lutar det åt ett 70 alt 80-tals hus i samma storlek som kostar ca 2,2 miljoner i inköp. Min fråga är alltså kommer underhåll och energikostnaden på ett gammalt hus käka upp fördelen med att huset är ca 300,000kr billigare i inköp. Tacksam om kunniga medlemmar kan ge mig lite ro i denna fråga. Mvh JoJe
 
Om du inte bryr dig hur huset ser ut kan du köpa begagnat men om du ändå ska bygga om och renovera så är det bättre att köpa nytt. Om det fanns tomter där jag bor skulle jag direkt valt ett nytt hus. Tyvärr ligger tomterna på 2-5 mille här i Stockholm om man inte vill ha sjöläge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.