Hej alla!
Jag och killen går i hustankar. Vi har hittat en tomt med drömläge vid havet. Tomten är 1600 kvm och är tänkt för "fritidhus" står det. Det är dock bygglov för 150 kvm och nockhöjd på 6m. Det blir alltså ett nybygge, antingen ett arkitetritat hus (gratis avgift), samt så skall tomten ändras från skog till gräs. Några frågor:

- Vad är skillnaden mellan fritidshus och vanligt hus, alla andra på gatan har vanliga hus som såldes samtidigt? Påverkar ordet fritidshus något?

- Vi har beräknat dessa kostnader per månad, är de realistiska?

  • Hemförsäkring 500 kr
  • Sophämtning 160 kr
  • El 1600 kr
  • Vatten 220 kr
  • Samfällighetsavg 100 kr
  • Lån (amortering + ränta efter reducering) 2%-7%, 5000-11 400 kr
Har vi glömt något? Är vi för optimistiska?

-Vi räknar att lägga ca 900 000 kr på tomt + inredning.

Någon som vill kommentera? :)
 
Redigerat:
Rent regelmässigt(skatte osv) så är det ingen skillnad mellan fritidshus och vanligt bostadshus.

Tycker er kalkyl ser ganska vettig ut på de punkterna som ni spaltat upp.

Glöm inte alla anslutningsavgifter för vatten,avlopp,el & tele blir ganska dyrt.

sedan tillkommen bredband, telefoni eventuell tv-tjänst varje månad.
 
Nu skriver du inte var tomten är men jag tolkar det som att den inte är i Stockholmsområdet.
Kostnaden för el kan variera stort beroende på hur ni väljer att värma upp huset och dessutom om ni inte avser att bo där permanent.
Värmepump ger ju exempelvis en betydande besparing jämfört med direktverkade el.

Finns ju inget som säger att det inte är tillåtet att bo där permanent bara för att det är ett fritidshus.
Det är väl mer av en formell term om det är permanent adress eller fritidshusadress. Den påverkar sedan något på t ex försäkringspremien men inget betydande.
Glöm inte att taxeringsvärdet påverkar det som tidigare hette fastighetsskatten men den blir ju aldrig över 6500 kr hur man än gör så länge inte regeringen avser ändra tillbaka reglerna.
 
Tomten är i Umeå. Vi har räknat att bygget bör kosta runt 3.1 milj (gratis/billig arkitektur).
 
I vår kommun så gör man skillnad mellan fritidshus och småhus för permanentboende när det gäller bygglov.

Den första skillnaden gäller avloppet och är kanske det viktigaste: kommunen ger de endast bygglov för fritidshus i vissa områden med avlopps- och vattenbristrelaterade problem. De resonerar väl så att fritidshus inte behöver W/C och man är ju inte folkbokförd där så kommunens serviceansvar är nästan lika med noll.

Den andra skillnaden tror jag gäller i alla kommuner: för permanentboende måste huset uppfylla vissa tillgänglighetsaspekter när det gäller ytterdörr, dörr till W/C, svängrum runt själva W/C stolen samt svängrum i köket (minst 1,2m mellan arbetsytan och andra fasta objekt).

Detta kanske inte berör er alls, men skriver så ni kan utesluta eventuella problem vid köp.
 
Marypytting skrev:
I vår kommun så gör man skillnad mellan fritidshus och småhus för permanentboende när det gäller bygglov.

Den första skillnaden gäller avloppet och är kanske det viktigaste: kommunen ger de endast bygglov för fritidshus i vissa områden med avlopps- och vattenbristrelaterade problem. De resonerar väl så att fritidshus inte behöver W/C och man är ju inte folkbokförd där så kommunens serviceansvar är nästan lika med noll.

Den andra skillnaden tror jag gäller i alla kommuner: för permanentboende måste huset uppfylla vissa tillgänglighetsaspekter när det gäller ytterdörr, dörr till W/C, svängrum runt själva W/C stolen samt svängrum i köket (minst 1,2m mellan arbetsytan och andra fasta objekt).

Detta kanske inte berör er alls, men skriver så ni kan utesluta eventuella problem vid köp.
Det finns ofta ett antal skillnader, bla ang energianvändning, handikappanpassning, VA osv

Men däremot finns det inget som hindrar att ni bygger ett fritidshus, och sedan bosätter er där efter ett tag. Då är det s.a.s ni som gjort valet att bosätta er där det är "undermålig standard" :)

Men eftersom kommunerna vet detta så begränsar dom ofta byggloven på så sätt att det inte är jättelätt att utnyttja kryphål. Man kan begränsa m.a.p. byggytan, bygghöjden, att garage inte tillåts, avloppslösningen osv

/K
 
fastighetsskatten är på max 5000 kr (fritidshus) eller 6000 kr / villa... detta är max, proset kan bli lägre beroende på olika faktorer.. tomtstorlek osv.. dock max 6000 alltså
 
Tack för era svar!
En sak fastnade jag på nu, folkbokföringen. Vad innebär det om man inte kan folkbokföra sig på en fritidshusadress? Låter konstigt! Kan detta i så fall innebära problem med barnens skola m.m?

Vi har fått lånet så nu är det bara att tacka ja. Så nu måste vi bestämma oss! Är så rädd att missa något problem.
 
Kul, grattis! Men ni måste ju vara folkbokförda där ni bor (ja, det är lag på det), alltså blir ni permanentboende i "fritidshuset". Det finns normalt sett inget hinder för det, men om jag var du skulle jag ringa kommunen och fråga om vad som gäller (varför det saluförts som "bygglov för fritidshus"). Passa på att fråga mäklaren också men lite inte enbart på denne. Så länge ni är folkbokförda där så är kommunen skyldig att fixa fram platser på förskola/skola inom rimlig tid och sånt...

Lyft luren och ring så kan du släppa oron, ingen här kan ge dig något svar...tyvärr.
 
FLOHK skrev:
fastighetsskatten är på max 5000 kr (fritidshus) eller 6000 kr / villa... detta är max, proset kan bli lägre beroende på olika faktorer.. tomtstorlek osv.. dock max 6000 alltså
Olika fastighetsskatt på villa och fritidshus? Det är väl inte sant va? Det är väl max 6000 kr som gällde för taxeringsår 2008 och några hundralapar till för i år, d v s 2009 om inte jag är felunderrättad? Detta oavsett boendeform.
 
urk skrev:
Olika fastighetsskatt på villa och fritidshus? Det är väl inte sant va? Det är väl max 6000 kr som gällde för taxeringsår 2008 och några hundralapar till för i år, d v s 2009 om inte jag är felunderrättad? Detta oavsett boendeform.
Ja skatteverket gör inte ngn skillnad mig veterligen !!??

/K
 
Ja se där, precis blivit ändrat... dumt =/

"Från och med inkomstår 2008 slopas fastighetsskatten för bostäder, dvs. för färdigbyggda småhus och bostadshyreshus. Dessa får i stället en ny, kommunal fastighetsavgift. Småhus får en kommunal fastighetsavgift på maximalt 6 000 kr för varje bostadsbyggnad, eller 0,75 % av taxeringsvärdet om det ger en lägre avgift.
Övriga fastighetstyper har statlig fastighetsskatt som tidigare.

Inkomståret 2007 (deklarationen 2008)

Fastighetsskatten för ett småhus eller en obebyggd tomt, avsedd för småhus är 1,0 procent. När det gäller småhus eller tomt för småhus finns ett tak för skatten på markvärdet till högst 2 kr/m² eller 5 000 kronor."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.