Har problem med vindsluckan, lite ovanligt problem kanske det låter som...
Det är ett gammalt rött hus med vita knutar på landet med torpargrund, uppskattningsvis 100 år gammalt, med några tillbyggen sedan dess och lite oklar historia och dokumentation kring dessa...

Det är åtminstone en helt vanlig "krypvind", alltså en sådan där vindsbjälklaget är isolerat med kutterspån, och man i bästa fall kan krypa mellan getingbon och takstolar...

Luckan upp dit är placerad över en trapp (jättebra verkligen), sannolikt följd av renovering.
Den väger också 30-40kg, jag skämtar inte.
I det tråkiga läge man står är det väldigt tungt och farligt.

Såhär ser den ut, "timrad" som jag säger, med grovt plank som också väger mycket i själva densiteten. Nybyggd, omonterad vindslucka av planka och plywood som ligger på ett bord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en vindsluckas konstruktion med mätstock och anteckningar om materialen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en någorlunda förklarande bild efter bästa förmåga, missade att fota noggrannare när jag bröt upp den.
Det är också den här bilden som utgör min fråga sedan nederst i inlägget.

Förslag på lättare taklucka:
Enkelt skissad rektangulär träram konstruerad för att fungera som lättare vindslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gersågade vanlig 20mm tjock planka med de mått som med lite marginal passar i det upptagna hålet, och skruvade ihop den.
Satte en obehandlad plywood med skruv på ramen.
Denna sida kommer vara vänd mot vinden, som alltså är en "kall-vind".

Interiör med en stege som leder upp till en öppen vindslucka i taket, vid en trätrappa med räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vindslucka över trappen, kul!
Nyinstallerad enkel vindslucka av plywood och träram ovanför tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är min nya lätta lucka som går att lyfta från stegen utan risk för fallskada.
Sponten är här ännu ej transplanterad, måste skaffa spik för detta i rätt storlek.

Fråga:
Luckans inre del mot huset är ju "torr" i och med att huset är uppvärmt.
Luckans yttre del mot vinden är ju kanske inte att betrakta som utsatt, men förhållandena är väl annorlunda på en ouppvärmd vind som är lite ventilerad och där utomhusluft cirkulerar.
De verkar ju ha klätt in den timrade delen, sidan som ligger närmast vinden (som motsvaras av min plywood) i någon sorts papp som de målat vitt på bilden ovan som ni ser.
Det måste ju gjorts av en anledning, och ha en funktion?

Tänkte fråga er så jag inte gör bort mig innan jag monterar sponten.
Jag kanske skulle måla plywooden och den här ramen?
Har nog lite färg...

Skulle bara kolla så jag inte gör bort mig.
 
Jag har också vindsluckan över källartrappan i mitt hus från -37. Himla smart.
Jag kommer nog att flytta på den. Frågan är bara om jag klarar det själv eller om jag ska anlita någon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.