Hej,
mitt hus är byggt 1972 och var fram till för några år sedan uppvärmt med oljebrännare, vilket skapade ett visst självdrag för ventilationens skull. Numera sköts dock uppvärmningen med bergvärmepump och det är således ingen ventilation alls i huset, förutom köksfläkten som förstås bara går när man lagar mat.

I sovrummen sitter det ventiler ovanför fönstrena, men där går ingen luft vare sig in eller ut. Stänger man dörren så blir det väldigt instängt i rummen på mycket kort tid.

Vad är bästa sättet för mig att få en hyfsad ventilation i huset? Kan jag sätta en utsugsfläkt på vinden och suga ut luft genom t.ex ett utsug på gästtoaletten + ett ställe till i huset? Vad för slags grejor behöver jag? Måste jag ha utblåset rakt upp eller kan jag blåsa ut på "sidan" av huset i gaveln (inbillar mig att det är lättare att bygga så att behöva gå genom yttertaket).
 
Jag funderar i exakt samma banor. Eftersom det är ett gjutet betonghus är jag egentligen inte så sugen även om jag tror att en ftx-installation vore det allra bästa. Att ta hål för och få till en snygg installation av vent i efterhand är jag rätt tveksam till. Eftersom vi är allergiker och huset är direkteluppvärmt just nu känns det dock som en väldigt bra lösning.

Jag vet inte om man kan göra en snål-ftx-ventilationslösning. På övervåningen är det ju relativt lätt att lösa från vinden. I källaren finns tvättstuga, bastu, dusch och toaletten i anslutningar till varandra och eftersom köket ligger direkt ovanpå går det säkert att lösa frånluften där. Men tilluften i de sovrum som ligger på bottenvåningen blir nog väldigt svåra att lösa utan en riktigt ful installation.

Med en ftx-ventilationsanläggning och en kamin kanske jag inte behöver någon ny vattenburen anläggning, utan klarar mig med min befintliga luft-luftvärmepump, även om det känns "roligare" att dra rör med diameter på något tjugotal milimeter än vent-diameter.

Så det står väl mellan att dra in vattenburen värme, sätta ventilation i fönstren och frånluft från våtutrymmen (och kök?) eller ftx-varianten ovan...
 
Ja, jag hade i viss mån samma situation, fast annan uppvärmning så egentligen inte samma situation alls... :) Med billig fjärrvärme så gick det inte alls att räkna hem FTX, och iom efterinstallation i en liknande planlösning (dvs har vind som jag kunde dra på och ett gammalt schakt bredvid köket där jag kunde dra ner stam till utsug i badrum/tvättstuga/hall som alla ligger vägg i vägg, dvs en efterinstallation som inte stör på något sätt. Att få till tilluft till en FTX skulle dock inte bli rimligt i källaren utan många konstigheter.

Vi är också allergiker så jag köpte nya Fresh-ventiler för yttervägg med möjlighet till P7-filter i. Enligt reklamen så skall de ha mycket bra värden för bla pollen, men jag har inte installerat dem än, så jag kan inte säga hur bra de fungerar.

Och ja, du kan dra utblåset ut genom gaveln. Jag gjorde så bla eftersom jag skall lägga om taket vad det lider.
 
Tack för infon.

Verkar som om jag är på rätt väg. Har en gästtoalett på entreplan som får ett utsug, och har även badrum/dusch och tvättstuga vägg i vägg i källarplanet så det blir nog ett utsug där också. Blir lite trixigt med kanaldragning bara, har inget färdigt schakt jag kan använda tyvärr.

Vilken dimension på rör skall jag räkna med när jag planerar var kanalerna skall dras? Finns det några schabloner att gå efter så jag kan se hur böjar/förgreningar påverkar flödet?
 
Jag har inte räknat med böjar osv, utan bara använt tumregler jag läst här på forumet:

"Kanaler som har 15 l/s funkar bra med dim 100. När du kommer upp i ett flöde på över 20 l/s bör du gå över till 125. Gränsen till dim 160 går sen vid ca 40 l/s och vid ca 80 l/s bör du byta till dim 200."

En konsult jag pratade med sade dock "i en villa behöver man aldrig gå över 160mm" så det har jag inte gjort (utom vid utblås som jag gjorde 200 för minskat buller). Tumregeln (likaså enlig forumet) är att man vill hålla sig under/runt 3 m/s i rören. Vad gäller flöden totalt så lägger man sig på en total på 0.35 l/s per kvm boarea (ger ett utbyte om 0.5 ggr/timme, vilket inte är i överkant). Vidare citat " Generellt så sätter du frånluftsventiler i kök, bad, wc och ev större klädkammare. Kök 10 l/s, bad 15 l/s, klk ~5 l/s. Hela huset skall ha minst 0,35 l/s/m2 så då kan man behöva öka frånluftsflödena om man har stor hus med kanske bara ett bad. Spaltventiler i vardagsrumm, sovrum och liknande. Sätt ljuddämpare (så lång som möjligt) centralt vid värmepumpen samt vid eventuella spjäll." (Tror det är FrittDragII jag citerar men är inte säker). Sätt ljuddämpare på båda sidor om fläkten, och förankra den stumt vid något stabilt för minskad risk för stomljud och resonanser.
 
Jag bytte till fjärrvärme i huset byggt 72. Ventilationen fixades med div ihopkoppling av självdragsrör på kallvinden och en rejäl kanalfläkt, Östbergs tror jag de heter.
Kalas !
 
När mitt hus (också byggt 1972) bytte uppvärmning till bergvärme satte jag en kanalfläkt som suger luft ur tvättstuga, gästtoa och badrum.

Tänk på att fläkten måste gå för jämnan (inte bara efter duschning eller efter klädtvätt) eftersom systemet kommer att bete sig som en frånluftsanläggning - när fläkten är avstängd finns det inte längre någon tillstymmelse till självdrag i huset (vilket vi hade i vårt hus tills vi satte in kanalfläkten).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.