Hej.

Svärmors trapp upp till bron är idag rena dödsfaran, tvär och i dåligt skick.
Tänkte därför, vill man ligga bra till där så fixar man en ny innan någon ramlar och bryter sönder sig.

Har aldrig gjort detta förut men tänkte, hur svårt kan det vara...

Förutsättningarna är att bron/farstukvisten är i trä. Trappen är fäst där och går ner till en gjuten platta.
Tänkte försöka fästa den i träbron och sen eventuellt bara borra hål i plattan för att sätta i något slags piggar som man borrar hål för i vagnsstycket.

Infogar en bild med vad jag tror är alla uppgifter.

3D-modellerad ritning av en trätrapp med måttangivelser, visar steg och sidostöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ser det ut? Vill ju inte bygga klart den för att inse, tusan, det där blev inge bra...
Som tillägg så har jag dolt det hitersta stycket för att ge en bättre bild.

Det trappen lutar mot är trä i verkligheten och bron är i höjd med den biten, alltså 1000mm från backen.
 
När man skall rita en trappa underlättar det planeringen om man använder den s.k. trappformeln. Denna säger att förhållandet mellan plansteg (b) och sättsteg (h=höjdmåttet mellan varje plansteg) bör var 2h+b=60-63 uttryckt i cm. Om dina plansteg är 25 cm bör alltså sättsteget vara 17,5-19 cm. Du ligger alltså lite i underkant på höjden/har för litet djup i stegen. Om du ökar planstegens djup till 27-30 cm och behåller höjdmåttet blir trappan bättre att gå i.
 
Ser bra ut.
 
justusandersson skrev:
När man skall rita en trappa underlättar det planeringen om man använder den s.k. trappformeln. Denna säger att förhållandet mellan plansteg (b) och sättsteg (h=höjdmåttet mellan varje plansteg) bör var 2h+b=60-63 uttryckt i cm. Om dina plansteg är 25 cm bör alltså sättsteget vara 17,5-19 cm. Du ligger alltså lite i underkant på höjden/har för litet djup i stegen. Om du ökar planstegens djup till 27-30 cm och behåller höjdmåttet blir trappan bättre att gå i.
Då borde det att trappen kommer att bli längre?
För att göra planstegen längre borde ju inte räknas, alltså är det inte bara den synliga delen man räknar om man ser trappen rakt uppifrån? Så om steget är längre in under ovanstående steg så räknas det ej?

Digital skiss av en trappa med markerad stegdjup på 250 mm i en konstruktionsritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provade tidigare att trappen med ett steg mindre, men då blev den så rackarns tvär igen.

Den gjutna delen ligger ju där den ligger så att säga.
 
Redigerat:
När man ritar trappor försöker man få en bekväm steglängd och inte alltför brant lutning. Felritade trappor är irriterande. Planstegens djup brukar man mäta från från stegnos till stegnos, så att skjuta in planstegen under varandra är ingen bra lösning om man inte gör dem extra djupa. Du har säkert gjort en riktig bedömning när det gäller antalet steg. Jag brukar själv när jag ritar yttertrappor försöka hålla mig i närheten av 17 cm som steghöjd. Om det är möjligt använd två 45x145 brädor som plansteg och skjut in dem 3 cm innanför nästa trappnos, så tror jag du blir nöjd med resultatet.
 
Där du ritat att man mäter är korrekt. Steglängden är från framkant steg till framkant steg. Höjden är inget att snacka om. 166 är perfekt. Som Justsus skriver bör steglängden vara lite större än du planerat. Gå upp till 145+145 så blir den bra.

Jag har en helt annan synpunkt. Du har ritat med utanpåliggande vangstycken. Det är snyggt. Kan kännas enkelt. Men det suger på vintern när man skall få bort snö och is. Fundera på underliggande vangstycken med kilar att spika stegen på istället. Det blir snyggt det med.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det kan jag göra på alla plan utom det översta då där finns en bräda i vägen, se bilden där jag målat rött.
166,75mm som det blir är ju ändå rätt nära 170mm, så jag tror det blir rätt bra. Och jag tycker 45mm tjockt borde palla trycket när det inte är bredare än 950.

3D-modell av trappa med översta trappsteget blockerat av en rödmålad bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utmärkt.
Jag har byggt två sådana trappor som står sig stabila i otryckt virke. Jag har dock lagt till ett trappsteg i samma höjd som övre bron nivå och det gör att vangstyckena kan gå över broytan. De kan sågas så att de stödjer sig på broytan. Då försvinner nödvändigheten att pigga foten för att trappan inte rasar ned. Min trappas fötter står på kupiga smågatstenar som gör att fukten kan ventileras bort lite. Annars kan man klä in foten med syllpapp (inte lika snyggt).
Jag skulle ta smalare stegplankor, kanske 3 st 45x75, då blir ojämnheterna mindre när de slår sig.
Jag har skråspikat mina stegplankor mot vangstyckena med halvknäckta 4-tums spik. De har dock en tendens att krypa ut efter 2-3 år så jag får banka in dem ibland.
Svaga punkten är de bitar du kallar stöd. De skulle jag kolla ibland.
Jag skulle absolut bygga i bra otryckt virke. Så mycket skönare i färgen och mot små nakna fötter.
Ett kryss-stag på undersidan ger mycket bättre stadga.
Lycka till!
 
findus42 skrev:
Där du ritat att man mäter är korrekt. Steglängden är från framkant steg till framkant steg. Höjden är inget att snacka om. 166 är perfekt. Som Justsus skriver bör steglängden vara lite större än du planerat. Gå upp till 145+145 så blir den bra.

Jag har en helt annan synpunkt. Du har ritat med utanpåliggande vangstycken. Det är snyggt. Kan kännas enkelt. Men det suger på vintern när man skall få bort snö och is. Fundera på underliggande vangstycken med kilar att spika stegen på istället. Det blir snyggt det med.

Mvh Findus
Jag har funderat på det där med underliggande, men det kändes lite omständigt...
Och trappen som funnits där senaste 15+ åren har utanpåliggande :)
 
En tanke, skulle det fungera med 34x145?
Använder jag det så borde ju värdena med steghöjden bli inom de "regler" som finns...
 
34 mm tjockt virke blir nog för klent till den aktuella bredden om man inte förstärker på undersidan på något sätt. Vill man göra en skulpturalt vackrare trappa bör man ha något indragna vangstycken som ligger under stegen samt även sättsteg som stänger till vertikalt. Fast det är kanske överkurs. Sammantaget tycker jag att det har framförts många bra synpunkter.
 
justusandersson skrev:
34 mm tjockt virke blir nog för klent till den aktuella bredden om man inte förstärker på undersidan på något sätt. Vill man göra en skulpturalt vackrare trappa bör man ha något indragna vangstycken som ligger under stegen samt även sättsteg som stänger till vertikalt. Fast det är kanske överkurs. Sammantaget tycker jag att det har framförts många bra synpunkter.
Med ett vertikalt sättsteg på min konstruktion så blir den svår att hålla ren.
Tror jag nöjer mig med min tanke, annars får jag väl bygga en annan modell.

Ja, jag är glatt överraskad över alla tips som kommit in :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.