OpiMaza
Hej Alla
Nu sätter bygget igång på min nya lilla sommarstuga. Ingel el och jag har lovat att lösa det med ett elverk.
Nu har jag tittat på flera modeller men behöver eran expertis. Jag tittade på min kapsåg o den drar 1500w och det är nog den som kommer att dra mest effekt. Jag kommer oxå köra en mindre kompressor och laddare naturligtvis inte alla samtidigt.
Man vill ju naturligtvis ha ett så litet o smidigt som går utan att det kostar skjortan.
Är det någon som har erfarenhet av något liknande och kan tipsa mig?

Jag har tittat på följande elverk
https://www.bauhaus.se/elverk-3000w-208cc.html
https://www.bauhaus.se/elverk-ryobi-rgn2500-2500w.html
[URL]https://www.bauhaus.se/elverk-ryobi-rgn3600-3600w.html[/URL]
 
R
Hur mycket behöver du utöver maskinernas drift ,när dom inte används ?
Nummer två verkar bra med starteffekt på 2500W men skulle nog ta nummer 3 den har en
kraftigare starteffekt ,
Sedan så kan den vara lite stor beroende vad du ska ha i huset för övrigt .
Vid låg belastning kommer den att gå liksom på sparlåga , men inte helt så driftkostnaden
är nog högre på nr 3
 
Du bör nog satsa på ett dieselverk. Då bensinarna drar mycket soppa.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Spontant skulle jag gissa att kompressorn är elakare att starta än kapsågen. Sågen startar ju utan belastning. Jag undrar om de fått fel information på elverket i din första länk. Det står att det finns ett trefasuttag, men det syns inte på bilden och framgår inte heller av bruksanvisningen. Min erfarenhet är att de handverktyg jag använt med elverk även något mindre än de du länkar brukar fungera bra.
 
Kommer det bli el när allt är klart, så det bara är för bygget? Eller skall det vara en permanent lösning?
 
OpiMaza
Larsa Larsa skrev:
Kommer det bli el när allt är klart, så det bara är för bygget? Eller skall det vara en permanent lösning?
Bara för bygget, mao så blir det solceller senare.
 
OpiMaza
R RoBo skrev:
Du bör nog satsa på ett dieselverk. Då bensinarna drar mycket soppa.
Hej
Vad jag har sett så är diselelverk mer än dubbelt så dyra, men jag kanske inte har tittat på dom billigaste.
 
Jo dom är dyrare. Men en oerhört stor skillnad på förbrukning av bränsle.
 
OpiMaza
R rävlyan skrev:
Hur mycket behöver du utöver maskinernas drift ,när dom inte används ?
Nummer två verkar bra med starteffekt på 2500W men skulle nog ta nummer 3 den har en
kraftigare starteffekt ,
Sedan så kan den vara lite stor beroende vad du ska ha i huset för övrigt .
Vid låg belastning kommer den att gå liksom på sparlåga , men inte helt så driftkostnaden
är nog högre på nr 3
Ska bara va under byggtiden, sen blir det solceller.
 
Eftersom jag är mitt uppe i en helrenovering av en sommarstuga, inklusive utbygge ca 20 kvm, så måste jag också tipsa om... Köp en rejäl sats med batteriverktyg. Jag köpte 5 blå Bosch maskiner med 4 batterier. Skruvdragare, cirkelsåg, tigersåg, sticksåg och vinkelslip. Batterikapaciteten är sjukt bra, jag använder knappt alls elverket. Kapar allt med cirkelsågen, har tillverkat en enkel vinkel i trä som jag kan följa när jag kapar. Får det rätt på millimetern. Det enda jag hitintills dragit igång elverket för är att dammsuga och använda kapsågen när jag satte taklister.
 
OpiMaza
M Mikael K. skrev:
Eftersom jag är mitt uppe i en helrenovering av en sommarstuga, inklusive utbygge ca 20 kvm, så måste jag också tipsa om... Köp en rejäl sats med batteriverktyg. Jag köpte 5 blå Bosch maskiner med 4 batterier. Skruvdragare, cirkelsåg, tigersåg, sticksåg och vinkelslip. Batterikapaciteten är sjukt bra, jag använder knappt alls elverket. Kapar allt med cirkelsågen, har tillverkat en enkel vinkel i trä som jag kan följa när jag kapar. Får det rätt på millimetern. Det enda jag hitintills dragit igång elverket för är att dammsuga och använda kapsågen när jag satte taklister.
Jag har tänkt samma tanke o köpa något batteripaket när det gäller det vardagliga arbetet.
Vilket elverk har du, o är det något du rekommenderar?
 
OpiMaza OpiMaza skrev:
Jag har tänkt samma tanke o köpa något batteripaket när det gäller det vardagliga arbetet.
Vilket elverk har du, o är det något du rekommenderar?
Kommer faktiskt inte ihåg vad det heter. Fick med det med stugan. Ett stort, inget man lyfter heter 5000 nånting, bensindrivet. Har inget att jämföra med så vet inte om det är bra... De låter rätt mycket ska man också ha i åtanke.
 
B
Jag bygger fritidshus med hjälp av ett elverk. Köpte ett sämre begagnat med säkert 20 år på nacken. Bensindrivet om 2500w med Briggs&Stratton-motor. Driver utan problem kap/gersåg (Metabo 216m), Sticksåg, multiverktyg. Laddar även batterier till dragare med den.

Har förbrukat 4 dunkar aspen under sommaren då jag byggt bjälklag (50kvm), rest stomme, lagt råspont och i princip färdigställt utsidan. Gissar att ett modernare elverk är snålare.

Lycka till!
 
OpiMaza
B bibliotekarien skrev:
Jag bygger fritidshus med hjälp av ett elverk. Köpte ett sämre begagnat med säkert 20 år på nacken. Bensindrivet om 2500w med Briggs&Stratton-motor. Driver utan problem kap/gersåg (Metabo 216m), Sticksåg, multiverktyg. Laddar även batterier till dragare med den.

Har förbrukat 4 dunkar aspen under sommaren då jag byggt bjälklag (50kvm), rest stomme, lagt råspont och i princip färdigställt utsidan. Gissar att ett modernare elverk är snålare.

Lycka till!
Tack för informationen ska köpa ett elverk i helgen. Återkommer med rapport hur det går
 
OpiMaza OpiMaza skrev:
Tack för informationen ska köpa ett elverk i helgen. Återkommer med rapport hur det går
Nu vet jag inte hur din solcellsanläggning ser ut men min erfarenhet är ett det ibland under vintern kan vara behov av att ladda batteribanken från generator. Då är det värt att tänka på om laddaren hanterar fyrkant eller modifierad fyrkantsvåg som dessa elverk ger. Eller om den måste ha ren sinus som många känsliga prylar behöver. Köp rätt från början.är mitt tips (y)
 
  • Gilla
pelleavesta och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.