God kväll.

Jag är mitt uppe i ett värmesystem byte och i samband tänkt fixa till pannrummet i källaren ordentligt. Har tänkt att riva en mellanvägg som idag är en blå betong vägg som är den sorten som är "värst" ur radonsynpunkt men vill gärna med er experthjälp komma vidare i mitt projekt!

# 1: Det är stål/plåtreglar som gäller både golv/tak samt alla reglar emellan antar jag?

# 2: Inga organiska material sägs det men vad för typ av gips skall man använda? Andra sidan väggen är nämligen ett gästrum så vill kunna spackla/remsa skarvar.

# 3: Isolera en mellanvägg är ett stort nej I guess? För ena regeln hade ju varit fäst mot en yttervägg

Tack på förhand!
 
Ingen alls? :cry:
 
En planritning samt lite allmänna uppgifter om huset, byggnadsår, byggnadstyp etc, tror jag kan stimulera fram svar. Annars blir det lätt väldigt allmänt.
 
Om du vill göra det riktigt bra skulle du behöva muta en ny vägg i Leca.
 
J justusandersson skrev:
En planritning samt lite allmänna uppgifter om huset, byggnadsår, byggnadstyp etc, tror jag kan stimulera fram svar. Annars blir det lätt väldigt allmänt.
J justusandersson skrev:
En planritning samt lite allmänna uppgifter om huset, byggnadsår, byggnadstyp etc, tror jag kan stimulera fram svar. Annars blir det lätt väldigt allmänt.
Det är väggen mellan Hobby och Pannrum som är 75 mm tjock.
Byggår 1971
Betonghålsten i ytterväggen och hjärteväggen
 
  • Gammal ritning av en källarplan med markerade rum som Hobby, Pannrum, och bastu, från 1971.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du vill göra det riktigt bra skulle du behöva muta en ny vägg i Leca.
Kommer låta som en pajas men kan inte mura, och personen som skall hjälpa mig vågar jag inte säga att hen kan heller. Vad är skillnaden mot om man reglar istället?
 
Att kunna mura är inget man föds med tyvärr. Det är bara trial and error som gäller. En lecamurad vägg är det absolut bästa materialvalet i det här sammanhanget (förutom lättbetong förstås). Man måste vara noggrann. Se till att muren är i våg och i lod. Använda breda lecablock och en murbrukslåda. Det går med stålreglar och gips också. Isolera stålreglarna mot golv och väggar med syllpapp eller vanlig underlagspapp. Du kan ha isolering i väggen men inga ångtäta skikt. Det är bara pappen i gipsskivan som är organisk. Det finns helt oorganiska alternativ också.
 
J justusandersson skrev:
Att kunna mura är inget man föds med tyvärr. Det är bara trial and error som gäller. En lecamurad vägg är det absolut bästa materialvalet i det här sammanhanget (förutom lättbetong förstås). Man måste vara noggrann. Se till att muren är i våg och i lod. Använda breda lecablock och en murbrukslåda. Det går med stålreglar och gips också. Isolera stålreglarna mot golv och väggar med syllpapp eller vanlig underlagspapp. Du kan ha isolering i väggen men inga ångtäta skikt. Det är bara pappen i gipsskivan som är organisk. Det finns helt oorganiska alternativ också.
Har lite tidspress på mig då det skall sågas ut en oljetank, lägga klinkers och ska samtidigt få nytt värmesystem. Jag tror att jag får gå stålreglar för den biten kan jag. Dock aldrig gjort i en källare så skall syllpappen ligga närmast golvet samt ytterväggen?
Och vad för isolering går bra att ha i väggen?
Och sist vad finns de för organiskt alternativ till skiva?
 
Pappen ska fuktisolera stålregeln så den ska vara närmast betong/betonghålsten. Jag skulle använda stenull, men det går med det mesta. Helt oorganiskt alternativ till gips är våtrumsskiva.
 
Om du ska bygga en gipsvägg så se till att lyfta skivorna från golvet och yttervägg minst 10mm så att dom ej kan suga fukt och vittra sönder. Vanlig kartongklädd gips är big no no i källare då pappen kommer att mögla.
Isoleringen får under inga omständigheter bra glasull då den luktar när den blir fuktig.
Tänk på att om du ska ha en panna av något slag så kan det vara brandkrav på din nya vägg.
Reglade konstruktioner med skivor i källare är alltid en riskkonstruktion.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du ska bygga en gipsvägg så se till att lyfta skivorna från golvet och yttervägg minst 10mm så att dom ej kan suga fukt och vittra sönder. Vanlig kartongklädd gips är big no no i källare då pappen kommer att mögla.
Isoleringen får under inga omständigheter bra glasull då den luktar när den blir fuktig.
Tänk på att om du ska ha en panna av något slag så kan det vara brandkrav på din nya vägg.
Reglade konstruktioner med skivor i källare är alltid en riskkonstruktion.
Kommer stå en innerdel av ett luft/vattensystem så ingen panna och värme som ex gammal vedpanna
 
J justusandersson skrev:
Pappen ska fuktisolera stålregeln så den ska vara närmast betong/betonghålsten. Jag skulle använda stenull, men det går med det mesta. Helt oorganiskt alternativ till gips är våtrumsskiva.
Det går att spackla och remsa våtrumsskivor som vanligt? Kanske med glasfiberremsa och våtrumspackel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.