Hej.
Nu börjar det bli dags för mitt första tillbyggnadsprojekt. En liten hall/entré/farstu på ca 7 kvadrat.

Jag har skissat och klurat och har lite funderingar jag vill bolla här. Det blir en ganska enkel konstruktion på plintar och med skärmtak.

Min största fundering just nu är hur jag dimensionerar takbjälkarna. Det är ca 240 cm mellan hammarbanden och taklutningen ganska flack, exakt vinkel vet jag inte i dagsläget.
Grejen är att jag har ett ganska brant (45 grader) tak på huset och snön från detta kommer att rasa ner på tillbyggnaden. Det skulle vara väldigt skönt att slippa använda snörasskydd. Taket på tillbyggnaden börjar precis vid takfoten på huset så snön har åtminstone inget "fall". Bor i snözon 3.
Idag har vi en liten farstukvist och den har stått pall för snömassorna. Iofs mindre yta och flackt sadeltak men samtidigt ligger plåten vinkelrät mot den på huset så all snö som kommer ner bromsas effektivt upp.

Har skissat på 45x195 och 60 cm c/c, håller det??

Andra bra tips eller idéer mottages tacksamt.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut idag och min tanke om hur det ska se ut sen. 14-01-31_IMG_4389.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stomme_2_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag antar att du provat denna http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering

45x195mm låter bra (lite mycket enligt ovanstående) men med hänsyn till snön från taket är det nog bra att ta i lite.

Lägg plåttak så snö glider av så lätt som möjligt (bandfalsat ok ner till 7° lutning tror jag) eller typ Plannja Trend du kan lägga själv ner till 10°. Eller vad innebär skärmtak? plast?

Har 45x70 (typ) tvärs takstolarna någon funktion? Samma fråga med dom 45x120 (typ) tvärs golvbjälkarna.
 
Tack för ditt svar, Jag hade faktiskt missat att använda byggbeskrivningar.se
Har bara kollat på träguiden men sidan du länkade till verkar ju fantastiskt mycket bättre. Ska läsa mer där, hittade ingen info just nu om beräkningen gäller om man har snörasskydd eller inte.

Hur bör man förhålla sig till de dimensioner man får från uträkningen. Är det bara att hålla sig till dem eller ska man "gardera sig" och ta i lite extra?

Taket blir plåt, antagligen plannjas 20-105 eftersom den är mest lik den jag har på huset. Måste dubbelkolla med minsta lutning bara, tror jag kan hamna ner mot 6-7 grader eftersom höjden är kritisk. Vill hamna under det befintliga hustaket.

Det är 45x95 som ligger på takstolarna och det är bärläkten till plåten.
45x95 på golvåsarna är bara för att få bjälklaget tjockare för att få in mer isolering (195+95)
 
Jag har troligtvis inte mer koll än dig, men jag hade nog tagit i lite extra. Körde en snabbberäkning på byggbeskrivningar med ungefär dina förutsättningar och det er ut som om 45x145 (C24) skulle räcka (dock med 8mm nerböjning) så 45x195 (eller 45x170 C24) på cc600 hade nog jag satsat på.

Utan att veta hur golvnivåerna ligger hade nog jag skippat dom korsade på golvåsarna om man kunde spara höjd på det. Tror 195mm isolering är ganska mycket ändå, vet inte hur stor inverkan köldbryggor har i verkliga livet.

Dom är bra på att svara på frågor på byggbeskrivningar så skicka ett mail till dom.

Har inte koll på såna plåttak men måsta man ha råspont också? Det går inte att lägga plåt direkt på råspont (unerlagspapp mellan)?
 
Vill få in ordentligt med isolering i golvet för golvvärmens skull. Trodde att 300 var minimum, men jag skulle gärna sänka det några cm om isoleringen inte behövs.

Angående taket så behövs ingen råspånt, endast ett kondensskydd under läkten.

En annan fundering är hur jag minimerar uppstigande markfukt. Konstruktionen kommer att bli väldigt låg, kan jag minska mängden uppstigande fukt genom att lägga ut plast eller plåt på marken? Finns det i så fall någon risk att jag leder in fukten mot huset och dess kantbalk så att jag får problem där?
 
Hmm ja hur mycket isolering man behöver med golvvärme har jag tyvärr ingen koll på. Samma sak med markfukt.

Finns en del att läsa här http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=5945

Var hemma hos någon som hade byggt om sin krypgrund genom att gräva bort allt organiskt lägga plast som hölls på plats med makadam och sen en avfuktare för att hålla fukten stången. Kanske lite omständligt att stoppa ner en avfuktare under din lilla hall dock

Du måste ändå gräva en hel del. Har du funderat på isolerad platta på mark? Borde inte vara så dyrt och du slipper den okrypbara krypgrundsproblematiken. Du går tyvärr miste om nöjet att borra en 6-8st två-tremetershål.
 
Ingen som har någon idé hur man minskar fuktbelastningen på trossbotten. Den kommer hamna väldigt nära marken så ventilationen blir inte optimal, dessutom kommer det bli altan på två sidor som säkert minskar cirkulationen ytterligare.
Platta är inte ett alternativ pga kostnad och arbetsinsats.
 
Jag år vidare till nästa fundering, isolering.

Har jag tänkt fel när jag lagt 300 mm i golvet och bara 200 i taket? Jag får inte plats med 300 på vardera stället.
Möjligtvis kan jag lyckas klämma in 45 mm extra i taket. Ett alternativ är att dessutom flytta upp 45mm från golv till tak. Det skulle alltså ge ca 240 i golv och 290 i taket. Vilket av alternativen är att föredra? Jag kommer ha elgolvvärme.
 
Det spelar ju inte så jättestor roll hur mycket du isolerar på ett så litet utrymme.
Isolera så mycket som känns praktiskt.
Är golvet varmast på grund av golvvärmen är det ju där isoleringen gör mest nytta.
De stora fönstren är nog ändå det som läcker mest energi.
Se till att du införskaffar välisolerade fönster!

Och om du kan bygga upp det med korslagda reglar eller på annat sätt bryta köldbryggorna är det nog också en fördel.
 
Bra, då kör jag med 300 mm i golvet som planerat. Golv och väggar blir korsisolerade, eventuellt taket också får vi se.
Har inte valt fönster ännu men siktar på ett par med U 0,8.
Tror ni jag klarar uppvärmningen med enbart golvvärme (folie under laminat) eller bör jag planera för ett element på väggen?
 
Vad tror ni om golvvärmen? Jag har planerat att köra med elfolie 80w/m2 med laminatgolv ovanpå. Det är billigast, enklast och bygger inte så mycket på höjden. Är inte sugen på klinker.
Läste någonstans att man i hall/entré rekommenderar 80-120w/m2 och på en annan sida 60-150w/m2.
Kommer mina 80W att räcka till i en farstu med tre ytterväggar? Vill ju gärna att snö och slask ska torka upp någorlunda snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.