Jag såg på TV hur man i tyskland hade byggt hus som var sfäriskt formade, som halva "bollar", nedgrävda i marken. Påminde om "hobbit"-hus från sagan om ringen och såg ungefär sådana ut inuti. Jag blev sugen på att försöka bygga något liknande och tänkte ge mig på en 15m2 gässtuga el. likn.

Nu funderar jag på hur jag skall göra. Materialet torde bli sten, eftersom det skall vara under marken. Men sedan? Skall man mura med lecablock och göra som en "iglo", eller finns det metoder att bygga en gjutform och sedan hälla på cement? Eller kunde man kanske, med litet tur, komma över en färdig kupol någonstans, att bara lyfta på plats? I Tyskland hade de byggt med "sprutbetong", men det låter som det blir för omständigt för en liten friggebod - eller?

Lecablocken isolerar ju, vilket är en fördel, men hur skall man mura när man börjar komma upp mot taket / mitten i kupolen, då hamnar ju blockens fog mer och mer mot lodrätt (och mycket bruk lär det ju bli eftersom blocken inte är rundade)?
Och till sist, om man nu skulle köra med lecablock; bör man lägga in armering i spåren, eller är det överflödigt?

Tacksam för råd, idéer eller tips.
 
Har inga kunskaper egentligen, men några funderingar.

Lecablocken är ju fyrkantiga... I både igloor och gamla stenbroar är byggstenarna (isblocken) formade för att passa in. Så en gissning är att det blir en hel del sågande i stenen.
Enligt vad jag kommer ihåg från History Channel och Discovery, så är mittstenen (toppen) i ett valv , eller en kupol väldigt viktig, den ska låsa resten av konstruktionen. Alla stenar är sedan kilformade för att låsa varandra.
Romarna och medeltids konstruktionerna vilade på nån träställning som sedan revs när bygget var klart.
Vid större katedraler fick de bygga en rad pelare på utsidan med "broar" som var fästade i katedralen för att minska trycket på väggarna.

Inga svar, men kanske nån ny infallsvinkel?
 
Det japanska plasthuset var ju grymt - något sådant skulle man ha, lätt att bygga verkar det ju vara också. Spännande om någon skulle ta sig an och börja importera dem! Undrar dessutom om konstruktionen skulle tåla att bli delvis nedgrävd i marken...
 
Cellplastelementen installeras ovan jord. Grundläggningens beskaffenhet kan jag inte hitta i beskrivningen. Men av allt att döma skulle man mycket väl kunna bygga någon våning under mark under kupolen.

Eftersom domen är fribärande kan man dela upp med innerväggar och mellantrossbottnar i valfritt antal och läge.
 
inte så lätt det dära
man lägger en rund ballong på marken ihopkopplad med pump spänner sedan fjädrar över konstruktionen och lägger sedan betong på!
när man pumpar upp ballongen spänner sig fjädrarna och betongen följer med.
behövs knappt nått tryck alls går utmärkt med vanligt tryckluft.
men det är mycket besvär för så lite
 
Ballong? Pump? Fjädrar? Det där kanske du kan utveckla, och gärna illustrera med någon skiss. :)
 
Lite OT kanske
billy_baver och Alen. Ni behöver inte åka till Japan för att hitta något liknande. För några decennier sedan fanns en finsk tillverkare av fritidshus i glasfiber, liknade ett flygande tefat och stod dessutom på ben på marken med en trapp upp till "våningen". Mycket futuristisk design. Tror att de hade en del kondensproblem,men det går väl att lösa
 
Suuronen´s skapelser var volymbyggen. Jag minns dem själv. De finska husen baserades på offshore-teknik och industriell sammansättning inomhus. Stor skala och intensiva transportkostnader. Sådana här hus gör sig bara i solitära lägen ute i orörd vildmark. Och (bortsett från att orörd vildmark är bevarandevärd bristvara) där äts eventuell rationeliseringsvinst upp av ohyggligt hög struktrukostnad för el, VA och väg. Den storskaliga produktionen förutsatte lika storskalig marknad. Men den här produkten vände sig till en liten köpstark grupp lyxkonsumenter. Inte ens den överhettade ekonomin i slutet av 60-talet kunde rädda den flygande ankan.

De japanska kupolerna är platsbyggda. Dessa bostäder baseras på en större andel produktion direkt på byggplats. Produktionen förutsätter inte lika gigantisk skala som det finska exemplet. Därför måste man inte mobilisera samma kapitalbas för produktionsapparaten, och därför skulle ett sådant initiativ få större uthållighet och tillåta längre startssträcka än, på sin tid, Suuronen´s märkliga projekt (som kraschade i första bästa lågkonjunktur).

Även om vi fortfarande talar om markbostäder kräver betongbubblorna betydligt mindre markyta än konventionella egna hem. Och det är ingen slump att det här projektet initierats just i Japan. Där är det ont om plats, samtidigt som människor i allmänhet tycks våga bejaka nya idéer på helt annat sätt än i Europa och Nordamerika. Den som studerar japansk design och arkitektur märker skillnaden direkt.

Nu har tråden hamnat under rubriken "stenhus", och de japanska domerna aktualiserar ett problem med stenhus, som de flesta av oss svenskar aldrig behövt bekymra oss om. Här är det inget säljargument att huset är "jordbävningssäkert"...
 
Jag är överygad om att Monolithic's variant är enklast.

http://www.monolithic.com/

En bubbla du monterar på en gjuten ring, blåser upp och bygger innifrån mha "sprutbetong." osv .. finns mängder beskrivningar på länken ovan.
 
Som kommentar på "sprutbetong". Som jag förstår är det endast en tillsats som krävs i blandningen.. utöver en spruta då..:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.